Gå til innhold
Arkivverket

Forlikskommisjon i Bø/Telemark 1815


Ingrid Brustad
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Finnes det bevart materiale fra forlikskommisjonene som fant sted tidlig på 1800-tallet fra Telemark? 

 

Jeg har funnet en sak i en tingbok der det refereres til forlikskommisjon 2.august 1815 som jeg interessert i å lese, men jeg klarer ikke å finne det i arkivportalen. Det kan være jeg som søker feil.

 

På forhånd takk!

 

Mvh Ingrid Brustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ingrid Brustad

 

Bø var i 1815 en del av Holla, Bø og Sauherad forliksråd. Lenke til arkivkatalogen finner du her: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000001077

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Hei!

 

Så bra! Takk!

 

Hadde dere hatt mulighet for å sjekke om ut om det finnes noe sak den datoen jeg nevnte, og eventuelt skanne det dere finner? Det er ikke så lett for meg å reise til Kongsberg. Jeg hadde satt veldig stor pris på det!

 

Forliksforhandlingene var mellom Niels Sørensen Aase og Gunnild Brynnildsdatter. Referanse til saken ligger i Tingboka "Rettergang 34 1809-1815" Folio 482b, under sak nr.10.

 

På forhånd takk!

 

Mvh Ingrid Brustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet sakene fra 2.8.1815 i forhandlingsprotokoll for Holla, Bø og Sauherad forliksråd (nr. 2, folio 56a), se vedlegg.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

post-2111-0-65463200-1422363247_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen!

 

Jeg tror det kan stå noe mer i forliksprotokollen om saken mellom Søren Nilsen, Nils Sørensen og Gunnild Brynnildsdatter. (Håper det i hvert fall! )

 

Det skal være lørdagsåpent nå i helga, skal det ikke? Kan dere holde av denne forhandlingsprotokollen for meg samt SAKO/A-135/F/Fa/L0034? (Tingbok Nedre Telemark Sorenskriveri 1809-1815 Rettergang 34)

 

Tusen takk!

 

Mvh Ingrid Brustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.