Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon om forretningsvirksomhet


Hanne Kari
 Del

Recommended Posts

Min farfar har holdt på med de utroligste ting i løpet av årene, han har hatt div bedrifter og solgt mye rart. Vi har ikke helt kontroll på dette og det kunne vært spennende og fått litt mer kjennskap til det. Regner med det må være regisgrert noen steder. Er det hos dere? Evt hvor ellers?

 

Finnes papirer fra Nordland landbruksskole hos dere, samt Handelsskole fra Bodø? Begge eksamene tatt før 1940.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kan ikke se at vi har arkiver fra verken Nordland landbruksskole eller Handelsskolen i Bodø. Jeg har funnet landbruksskolen på arkivportalen, og der ser man at arkivene oppbevares hos Arkiv i Nordland. http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=nb-AIN_arkiv000000011080Jeg har ikke funnet noen handelsskole i Bodø på arkivportalen, men dere kan fortsatt spørre Arkiv i Nordland om de har materialet eller om de er kjent med hvor arkivene eventuelt befinner seg.

http://www.arkivinordland.no/

 

 

Når det gjelder å finne informasjon om bedrifter så er det mulig, men det medfører en del leting. Dersom du er usikker på hvilke foretak han har hatt og når de eksisterte anbefaler jeg at du begynner å se igjennom Handelsregistre for Kongeriget Norge, utgitt 1891-1975. Dette er årlige publikasjoner som viser alle foretak (as, enkelpersonsforetak og al/borettslag) som ble registrert dette året. Det informerer også om hvor (hos hvilket sorenskriveri) foretaket ble registrert. I sorenskriverarkivene finnes det handelsregister/foretaksregister. Disse kan noen ganger inneholde mer informasjon om foretakene (hva slags type foretak det var (handel, agentur, import/eksport osv), styresammensetning for as, kapitalendringer, sletting med mer), men de er sortert på sorenskriveri og alfabet, i tillegg til at de i enkelte tilfeller er sortert på hendelsesår, så vi må vite navn, år og sted for at vi kan finne materiale i dette arkivet. Dersom du er usikker på navn og år er du velkommen på vår lesesal da du vil kunne kjenne igjen navn på foretak som din farfar kan ha vært knyttet til.

 

 

Vennlig hilsen

Solrun Hommedal

Statsarkivet i Trondheim

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokserien Handelsregistre for Kongeriget Norge vil nok kunne bestilles til et lokalt bibliotek, mens arkivmaterialet kun finnes hos statsarkivene. Anbefaler derfor at du starter med å lete i bokserien etter foretak som kan være knyttet til din farfar og deretter enten kommer på besøk på lesesalen eller sender en skriftlig henvendelse til satrondheim@arkivverket.no For at vi skal kunne finne noe som helst materiale på foretakene må de være registrert hos sorenskriveren og du må sende med informasjon om foretakets navn, hvor det er registrert (hvilket sorenskriveri) og ca når. Dersom du er kjent med slettingsår er det også til hjelp, da flere sorenskriveri har arkivert informasjonen på hendelsesår.

 

 

 

Vennlig hilsen

Solrun Hommedal

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.