Gå til innhold
Arkivverket

Tora Andersdatter - Skiptvet


Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Tora/ Tore/ Torine Andersdatter gifter seg 4. aug. 1811 i Siljan med Johannes Olsen. De får etterhvert 6 barn i perioden 1813 - 1825 i Siljan. Da de ble gift omtales Tora som enke fra Skiptvet sogn. Ut fra at hun fikk sitt siste barn i 1825, så kan hun ikke være spesielt gammel da hun ble enke. Hun var neppe født lenger tilbake enn 1780 - 85. Jeg har søkt på 1801 og funnet noen aktuelle kandidater (hvis hun bodde i Skiptvet da). Jeg har sjekket ekteskapsinngåelser i Skiptvet i perioden 1799 og fram til 1810 og funnet 2 potensielle kandidater (forutsatt at hun giftet seg i Skiptvet).

Det første ekteskapet ble inngått 14. mars 1804 mellom ungkar og dragon Ole Larsen Aamotplassen og pige Thore Andersdatter Aamodt.

Det andre ekteskapet ble inngått 7. juni 1805 mellom Paul Hansen nordre Krosby av Trøndborg Annex Eidsberg prestegjeld og pige Thore Andersdatter nordre Glenne.

Jeg har ikke funnet noen av disse ektemennene døde i Skiptvet i aktuell periode fram til og med 1811.

Er det noen som har tilgang til bygdebøkene for Skiptvet som kan sjekke om det i disse finnes opplysninger i disse som kan si noe om at "min" Tora er en av de nevnte foran eller at jeg kan utelukke disse, evt om det finnes andre opplysninger om "min" Tora i disse eller andre steder?

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tore :)! - I bygdebok for Skiptvet II (2007) side 328 (under Glenne nordre) står det bare at Thora (1786-) var født på Lumpestad (under Berg i Skiptvet) av foreldre Anders Thorsen (1752-1814) og Ragnhild Borgersdtr. (-1786), og gift 1805 med Paul Hansen fra Krosby nordre i Trømborg. Hennes videre skjebne må da eventuelt være omtalt i Eidsberg bygdebok, men den har jeg ikke.

 

Det er litt mer omfattende å se gjennom Åmot i bygdeboken - kommer tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det står Skiptvet? I så fall skrevet "Skibtweed" i kirkeboken? (Eidanger MINI 6 side 130 høyre side nederst, hvis noen andre vil prøve.) At det står "Skibt" først og en "d" til slutt ser nokså klart ut, men blir det ikke litt mange bokstaver imellom? Finnes det noe alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det samme som Ketil i Skiptvet gårdshistorie. Jeg sitter også på Eidsberg gårdshistorie, men dessverre er ikke Trømborg anneks så langt kommet med i disse bøkene.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene begge to!

Jeg har hele tiden lest kirkeboken som det står Skibtweed. Rent umiddelbart så ser jeg ingen andre alternativer enn dagens Skiptvet. I og med at ektemannen omtales som soldat, så er det ikke usannsynlig at han har vært i Østfold på denne tiden. Jeg sjekka også bygdeboka for Siljan om det stod noe der, men det gjorde det ikke (den er dog ikke mye å stole på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er riktig ektepar, men det er en Thora Andersdatter g.m. Poul Hansen, som blir mor i 1821. Ifølge kirkeboken bodde disse på Aasgaard ( også i Trømborg).

Name: Anders Paulsen

Gender: Male

Birth Date: 24 Feb 1821

Christening Date: 11 Mar 1821

Christening Place: , EIDSBERG, OSTFOLD, NORWAY

Father's Name: Poul Hansen

Mother's Name: Thore_ Andersdr

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du sett disse innføringene? 

 

s 44 i kirkebok 4: 15.12.1805 fra Beenerhytten, Ole Larsens og Thore Andersdatters sønn Lars. Fadder Simiana Andersdatter på  Lille Skuv (Skaug?). Anders Christophersen på Klæggestad.

 

15. 11 1807 er Thore Andersdatter fadder m bosted Klæggestad.

6. mai 1810 er Thore fadder m bosted Lille Skaug.

 

Jeg finner også 28.09.1806 en TA fadder m bosted Billet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett litt til i den søkbare kirkeboka. Det ser ut til at Thore Andersdatter og Ole Larsen ikke kunne få barn sammen som vokste opp. De fikk et dødfødt barn 1804, og de to sønnene som ble døpt Lars døde 1805 og 1808. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange soldater døde under krigen 1808-1809. I Skiptvets kirkebok fra 1808 ser en at det var lasaretter på gårdene og at soldater utenbygds fra døde og er innført i kirkeboka. Kanskje døde Ole Larsen utenfor Skiptvet, i kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene!

Jeg har ikke sett disse. Jeg har konsentrert meg om å finne Thora'er som først ble gift og som etterpå mistet ektemannen sin.

Det er selvfølgelig godt mulig at mannen til den Thora jeg leiter etter døde et annet sted enn Skiptvet. Jeg fant jo mange eksempler på dette blant de døde i kirkebøkene fra Skiptvet at de døde egentlig hørte hjemme et annet sted.

 

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg prøver å løfte denne igjen.

Siden sist har jeg funnet ut at familien har flyttet til Langestrand i Larvik. Her får sønnen Anders i hvert fall 7 barn i perioden 1841 – 1865. Blant fadderne er både broren Ole og søstera Karen Helene (henne har jeg i Larviksområdet ellers også)

19. des 1851 begraves pensjonist og arbeider Johannes Olsen på Langestrand (i klokkerboka omtales han som Ødegården og det var jo den gården han drev i Siljan). Han omtales ikke som enkemann. Han er 71 år ved dødsfallet og det passer bra.

18. april 1866 dør enke Thorine Andersdatter på Larvik Hospital. Hun er 86 år. Det kan passe godt med antatt alder på Thorine. Hun begraves på Langestrand.

Da jeg ikke har funnet noen andre aktuelle kandidater, så antar jeg at denne Thorine er Johannes Olsen ektefelle.

I og med at hun dør i 1866, så burde det være mulig i finne henne i 1865 og på den måten finne hovr hun er født, men til tross for mange forskjellige søk og ikke bare for Larvik og at jeg har bladd gjennom både den søkbare og den scanna versjonen av 1865 for Larvik, så har jeg ikke funnet henne der.

Jeg er derfor rimelig sikker på at jeg har funnet ut hvor Johannes og Tora ble av, men det store spørsmålet gjenstår: Hvor kom Tora/Torine Andersdatter fra?


 

Endret av Tore Jørgen Løwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Oppdatering:

Siden sist har jeg funnet følgende:  Den 21de (mai 1809) døde dragon Ole Larsen af det søndre smaalenske dragon Comp. og begravet den 24de i krigskirkegård, gammel 30 år

Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1805-1816, s. 496-497

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030183

Dette er ganske sikkert den Ole som er diskutert tidliger her og som var gift med Tora Andersdatter i Skiptvet.

Jeg har gått nøye gjennom kirkebøkene i Skiptvet og ikke fått bekreftet det Vigdis har nevnt tidligere at dette ekteparet ikke fikk barn som vokste opp.

Jeg har funnet at Tora hadde to søsken som vokste opp Simeanna f 1790 og Olia f 1794. De barn jeg har funnet på disse har ikke Tora som fadder.

Jeg finner ikke Tora omtalt i kirkebøkene i Skiptvet etter 6. mai 1810.

Alt tyder derfor på at «min» Tora sannsynligvis er identisk med denne Tora i Skiptvet.

Hvis noen har fler opplysninger så vil det være fint.

For øvrig er denne Tora i Skiptvet døpt i 19. nov 1781 i Rakkestad: Rakkestad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-2008/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1777-1783, s. 42-43

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020010647

Faddere: Halvor Hansen Røseg, Nils Gulliksen Røseg, Anne Michelsdatter Røseg, Mari Michelsdatter Røseg, Gorine Syvertsdatter

 

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.