Gå til innhold
Arkivverket

Idd - Sverige


Alf Segbø
 Del

Recommended Posts

I 1848 ble det født en pike i Idd, hun fikk navnet Berthine Caroline.  Moren var Lisa Pedersdatter, oppgitt far var Børge Andreassen.  Om han vet vi at han kom fra Jaren i Nøssemark, Älvsborg og at han en tid bodde hos sin bror Petter på vestre Fagerli, han var født omkring 1826.  Om moren vet vi ikke noe.  I innflytterlistene for Idd, ser vi at det kommer en Lisa Pedersdatter, 21 år, fra Långserud i Värmland til Holene, men vi vet ikke noe mer om henne. I FT 1865 finner vi en Lisa P. på Bergkasa, gift og med to mindreårige barn, men vi har ikke funnet noen forbindelse med henne og Berthine Caroline. All leting så langt har vi fått lite ut av, derfor håper vi at noen kan gi oss noen tips om hvor vi kan søke videre. Vi er takknemlig for alle tips og ideer.

Vennlig hilsen

Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten begynnelse:

 

Börje Andreasson er født 13.09 1826 (Nössemark C:2 side 16).

 

Foreldrene er Andreas Tohlsson født 1781 og Johanna Arvidsdotter født 1794 i Sparsnäs (Nössemark AI:3 side 25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er vi i gang.  Takk skal du ha. Men hvor ble det av ham etter 1848.

Som en liten begynnelse:

 

Börje Andreasson er født 13.09 1826 (Nössemark C:2 side 16).

 

Foreldrene er Andreas Tohlsson født 1781 og Johanna Arvidsdotter født 1794 i Sparsnäs (Nössemark AI:3 side 25)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at jeg rotet svaret mitt litt til, jeg skulle ikke ha med forrige innlegg i mitt svar, men manglende erfaring med dette mediet får ta skylden.  I alle fall er jeg takknemlig for opplysningen og er i gang med videre puslespill.  Men, hvor ble det av ham etter 1848?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I Emibas,utflyttet fra Sverige,finner jeg to som kan være aktuelle:

 

 

Post 738030

Pettersdotter, Lisa
Piga (ogift kvinna)

f. 13/7 1822 i Blomskog, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 6/7 1843
från Sundstabyn, Blomskog, Värmlands län (Värmland)
till Råde, Östfold fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 214

 

 

Post 804251

Pettersdotter, Lisa
Piga (ogift kvinna)

f. 10/6 1815 i Långserud, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 20/7 1846
från Sillingebyn, Långserud, Värmlands län (Värmland)
till Idd, Östfold fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 365


 

 

Her,nr.26 er kanskje henne du har funnet:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Enningdal i Idd, Ministerialbok nr. III 3 (1832-1847), Inn- og utflyttede 1846, side 328.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=394&idx_id=394&uid=ny&idx_side=-339

 

 

Jeg lurer på om den Lisa f. 1815 fra Emibas og hun innflyttet nr. 26 er samme person.

Da er alderen i innflyttingsliste feil,hun var 31 år i 1846.

Jeg finner bare en Lisa P utflyttet fra Långserud 1846,hun f. 1815.Det står i utflytting hun skal til Horne gård,Idd, som kan være Holene?

Anm.på henne:hatt 2 uekte barn,ledig for ekteskap.

 

Hilsen Kari

 

 

 

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for svaret.  Når det gjelder den innflyttede fra Blomskog er jeg litt i tvil om hun er den rette, skal se nærmere på Råde før jeg trekker en sikker konklusjon.

 

Når det gjelder Lisa P. fra Långserud, synes jeg at du har et poeng mht. skrivefeil for alder og jeg tror også at det kan være samme person.  Jeg fant også denne Lisa, men forkastet henne nettopp på grunn av alderen.  Jeg mente hun var for gammel, men jeg fant heller ingen utflyttede som kunne passe med de 21 år som innflyttingen i Idd indikerte. De jeg fant var enten for unge, eller de døde rundt 1830.  Siden innflytterlisten tydelig presiserer at hun var født i og utflyttet fra Långserud,  er det noe som jeg tror er riktig.

Løsningen må vel ligge i Idd, men på hvilken måte?  Det er mange muligheter som tålmodig arbeid kanskje bringer klarhet i.  FT 1865 gir ingen løsning på Lisa P., f. i 1815. Men det finnes en Lisa P, 26 år, som passer, Hun er gift og bor på Bergkasa i Idd med mann og to mindreårige barn. Hele familien er  født i Sverige, siden det yngste barnet er født i 1864,  må de ha kommet til Idd nokså sent. Hvor i Sverige kommer de i så fall fra?  I alle fall takk for innspill.

 

Hilsen Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.