Gå til innhold
Arkivverket

Bryllup ved Bergen byfogd


Bjarne Rosenstrøm
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å finne frem til når bryllupet mellom politimester Marcus Fr. Verling (f. 1903 i Stavanger) og Elsa K. Steen (f. 1923 i Bergen) fant sted?

 

Deres sønn, Fredrik E. Verling, ble født i mai 1954 og jeg antar at bryllupet fant sted ved byfogdkontoret i Bergen ca. 1952-54.

 

M.v.h. Bjarne A. Rosenstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Se til høyre i Digitalarkivets åpningsbilde og velg "NYTTIG" og klikk på "gamle digitalarkivet"

Her ser du "databasevelger. Velg fylke = Hordaland velgderetter kommune = Bergen velg deretter kirkebøker.

Da får du opp søkbare linker for døpte - vigde og døde i Bergen.

Ellers kan jeg nevne at Marcus Verling`s kone Elsa var  min kone`s tante. Jeg har kartlagt en del om hennes slekt

samt litt om hans slekt også.

Du kjenner muligens til at han var gift en gang tidligere. Han ble viet 18 sep. 1937 i St. Petri i Stavanger med

Solveig Løken f. 22 april 1902 i Oslo.

Med vennlig hilsen Dag Solberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Det er så mye informasjon tilgjengelig efterhvert at man mister totalt oversikten.

 

Marcus sitt første ekteskap er jeg kjent med ja, det var på sett og hvis derfor jeg lette efter dette bryllupet. Jeg var og besøkte hans datter Sidsel fra det første ekteskapet for kort tid siden og driver derfor på med litt informasjonsjakt omkring skilsmissen ifra Solveig Løken m.v. Bryllupet i Stavanger har jeg kort skildret i brev Marcus og Solveig skrev til min farmor i 1937.

 

Marcus er min fars onkel (på morssiden) og er derfor en del av mitt slektsområde som jeg ser litt på samt at jeg oppigjennom årene jo besøkte han og Elsa på Tertnes i Bergen sammen med mine foreldre og de kom på besøk til oss i Halden. Har du jobbet mye med Marcus sin slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Nei jeg har kun sjekket litt tilbake på 1800 - tallet. Jeg var litt nyskjerrig på hvor navnet Verling kom fra.

Jeg fant at familien fikk bevilling 1921 til å anta navnet Verling som sitt familienavn. Navnet kom ifølge muntlige kilder

av at Marcus bestefar Olaus Hansen bodde i Moss i mange år. De bodde i nærheten av Verlebukten og valgte

Verling av den grunn. Marcus far som også het Marcus ble født der 1880.

Jeg vil nevne som en kurositet at jeg fant en søster av din oldefar Johan Fredrik Rosenstrøm.

Hun het Gustava Theodora f. 1885. Hun dukket opp i Bergen 1911 da hun fikk et barn utenfor ekteskap 1911 med ugift mann Ingolf Iversen Løvli f. 1887 i Trondheim.

Barnet ble født 4 jan. 1911 og ble døpt Anna Rosenstrøm . (Årstad sokn i Bergen)

Ved dåpen er det skrevet at barnet ble satt bort til pleieforeldre. Anna emigrerte til Montreal i Canada 17 mai 1930.

Hun er da skrevet Olsen til etternavn med Løvli i parentes og nevnt ugift da.

Gustava ble gift 23 aug. 1913 i Sandvikskirken i Bergen med Sigurd Albertsen Hustad.

Mvh. Dag Solberg

 

Endret av Dag Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Nei jeg har kun sjekket litt tilbake på 1800 - tallet. Jeg var litt nyskjerrig på hvor navnet Verling kom fra.

Jeg fant at familien fikk bevilling 1921 til å anta navnet Verling som sitt familienavn. Navnet kom ifølge muntlige kilder

av at Marcus bestefar Olaus Hansen bodde i Moss i mange år. De bodde i nærheten av Verlebukten og valgte

Verling av den grunn. Marcus far som også het Marcus ble født der 1880.

Jeg vil nevne som en kurositet at jeg fant en søster av din oldefar Johan Fredrik Rosenstrøm.

Hun het Gustava Theodora f. 1885. Hun dukket opp i Bergen 1911 da hun fikk et barn utenfor ekteskap 1911 med ugift mann Ingolf Iversen Løvli f. 1887 i Trondheim.

Barnet ble født 4 jan. 1911 og ble døpt Anna Rosenstrøm . (Årstad sokn i Bergen)

Ved dåpen er det skrevet at barnet ble satt bort til pleieforeldre. Anna emigrerte til Montreal i Canada 17 mai 1930.

Hun er da skrevet Olsen til etternavn med Løvli i parentes og nevnt ugift da.

Gustava ble gift 23 aug. 1913 i Sandvikskirken i Bergen med Sigurd Albertsen Hustad.

Mvh. Dag Solberg

Verling-navnet er som du skriver oppkonstruert av Verlebukten i Moss. Ifølge det jeg er blitt fortalt var det så mange som jobbet innom postverket i Skien (hvor min oldefar Marcus Hanssen jobbet) at han fikk beskjed om å bytte navn. Han tok da utgangspunktet i navnet ifra sin barndoms by Moss. Om hans far igjen faktisk var Olaus Hanssen er en annen sak. Det er det navnet som står i kirkeboken, men er nok ikke det korrekte. 

 

 

Gustava (1885-1953) er som du skriver søster til min oldefar. Hun hadde 4 barn: De to siste i ekteskapet med Sigurd Hustad (1881-1962).

 

Annie født i Skien i 1907 (død 1987). Hadde ingen barn. Bodde i Oslo. Faren var Victor Anthony Kristiansen.

Anna født i Bergen i 1911 (død 19??). Gift med Anton Olaisen Flygansvær. 2 barn: Roxann & Arlene

Aurora født i Bergen i 1913 (død 1994). Gift med Olaf Røisæth. 1 barn: Gunnar

Sigurd født i Bergen i 1916 (død 1932)

 

- Faren til Anna, Ingolf Løvlie, var forøvrig mannen til Gustavas søster Inga Løvlie i Trondhjem!

 

 

M.v.h. Bjarne Rosenstrøm

 

 

Vedlegg: Gustava Rosenstrøm

post-5217-0-14830300-1422489168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 28.1.2015 den 23.46, Dag Solberg skrev:

Hei igjen.

Nei jeg har kun sjekket litt tilbake på 1800 - tallet. Jeg var litt nyskjerrig på hvor navnet Verling kom fra.

Jeg fant at familien fikk bevilling 1921 til å anta navnet Verling som sitt familienavn. Navnet kom ifølge muntlige kilder

av at Marcus bestefar Olaus Hansen bodde i Moss i mange år. De bodde i nærheten av Verlebukten og valgte

Verling av den grunn. Marcus far som også het Marcus ble født der 1880.

Jeg vil nevne som en kurositet at jeg fant en søster av din oldefar Johan Fredrik Rosenstrøm.

Hun het Gustava Theodora f. 1885. Hun dukket opp i Bergen 1911 da hun fikk et barn utenfor ekteskap 1911 med ugift mann Ingolf Iversen Løvli f. 1887 i Trondheim.

Barnet ble født 4 jan. 1911 og ble døpt Anna Rosenstrøm . (Årstad sokn i Bergen)

Ved dåpen er det skrevet at barnet ble satt bort til pleieforeldre. Anna emigrerte til Montreal i Canada 17 mai 1930.

Hun er da skrevet Olsen til etternavn med Løvli i parentes og nevnt ugift da.

Gustava ble gift 23 aug. 1913 i Sandvikskirken i Bergen med Sigurd Albertsen Hustad.

Mvh. Dag Solberg

 

Sigurd Hustad står skrevet som far til min faster Alma Marie Halvorsen, f. 7.august 1913. Formodentlig i Bergen. Mor: Ida Marie Halvorsen, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min slektsoversikt har jeg skrevet følgende om Sigurd Hustad og hans familie:

 

"Gustava Rosenstrøm giftet seg i Sandviken krk. i Bergen den 23. august 1913 med Sigurd Albertsen Hustad (f. 1881 på Frosta, død ca. 1962). Sammen fikk de datteren Aurora Sigfrida (14. juli 1915 til 29. januar 1994). Hun giftet seg i Årstad krk. i Bergen den 3. november 1945 med Olaf Mathias Røisæth (29. oktober 1914 til 19. november 1981). Sammen fikk de sønnen Gunnar f. 5. april 1947. Aurora drev en frisøsalong Hokkensgate i Bergen. Olaf var med i Shetlandsgjengen under krigen. Han kom fra Selje."

 

Under har jeg lagt bilder av bryllupet til Sigurd & Gustava (hvor hans foreldre sitter nede til venstre) samt et bilde av Sigurd sammen med datteren Aurora og barnebarnet Gunnar: 

 

 

1.jpg

2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.