Gå til innhold
Arkivverket
Iris Heltne

Martinus Habostad

Recommended Posts

Iris Heltne

Hei,

 

Jeg er på leiting etter min tipp-tipp-oldefar, døpt Bernt Martinus Halsteensen Habostad på Stranda i M&R den 25.04 i 1813, uekte barn (i eget dåpsregister for uægte barn!) av Halsten Abrahamsen Herdal og Anne Ingebrigtsdatter Helseth af Syndelven (Sunnylven/Stranda). 

 

Han giftet seg i 1860 med Marta Laurine Larsdatter Brune. Datteren Anna Lovise Thomasine f. 1863 kalles Martinussen i flere kilder, så jeg går ut fra at dette er det fornavnet han har brukt, i tillegg til stedsnavnet Habostad, selv om datteren er født i Ålesund. 

 

Det jeg lurer på, jeg finner veldig mange med fødselsår fra 1813 - 1816 som godt kan være "min" Martinus, for eksempel i registeret over innsatte på Slaveriet på 1840-50-tallet, det finnes også en Bernt Martinus Larsen Habostad fra samme periode, så jeg har holdt meg utelukkende til funn registrert med Halstensen (med ulike skrivemåter). 

 

Er der noen måte jeg kan sjekke om det er én eller flere Bernt/Berent/Berentius/Berentinus Martinus/Martines Halstensen/Halsteensen/Halsteinson Hab(b)ostad/Hab(b)estad/Haboestad som var innsatt for tyveri? Jeg finner fødested Langebostad (bekreftet "min"), Ålesund ("min"), Romsdals amt (50/50), Bergen - kan det finnes flere innsatte i samme periode med denne navnekombinasjonen?

 

Hvilke andre kilder bør jeg søke i for å finne ut om og hvordan han eventuelt havnet på skråplanet? Finnes der informasjon om hans aner i Stranda, Møre og Romsdal? -Og hvem var hans fostermor, hvis det i det hele tatt var ham som var fosterbarn i Ålesund i 1815? Jeg ville satt enormt stor pris på hjelp til å få avklart om jeg er på villspor eller om jeg har kriminalitet i blodet her. :-) 

 

 

Kilder: 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15976&idx_id=15976&uid=ny&idx_side=-199 Dåpen, her står også foreldrene, Halsten Abrahamsen og Anne Ingebrigtsdatter.http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000007238819

 

-Er det vår Martinus som er fosterbarn i byen i 1815?:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01065684001972

 

Konfirmert som 19-åring:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15979&idx_id=15979&uid=ny&idx_side=-183  

 

-En kriminell løpebane, eller mistaken identity? 

 

1845-1849:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000373783 (fødselsår på denne tilsvarer 1820, altså så mye som sju års forskjell... vi er virkelig ikke sikre på at dette er rett mann!)

 

Disse fire har fødested Bergen, kan det være rett mann? 

1850-1851: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000373783  

1851-1852: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000206127

1852-1853: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000206128

1853-1854: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000206129

 

Fengslet for tyveri i 1859 (Høyesterettsdom for besittelse av stjålne koster???) Kan dette være Martinus? http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000322817 

 

Enten 7 år eller 7 måneder:  http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=slav1850  (Søk: Etternavn er lik Habostad, ev. hurtigsøk Martinus Habostad) 

 

 

Videre liv som murer, fisker, forpakter, familiemann og til slutt fattiglem i Ålesund: 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000243822 Bryllupet i 1860!

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2261&idx_id=2261&uid=ny&idx_side=-48  Anna Lovise sin dåp, her er også morens navn, Martha Larsdatter.

 

Fødested: Langebostad, her i folketellingen 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053297004142

 

Med kone og datter som forpakter på Store Nørve:http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038289001966

 

Datteren Anna har fått sine vaksiner: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/va/person/pz00000000054699

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053297004143 Folketellinga for 1885, Anna Lovise er flyttet ut.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000218459 Martha Laurine Larsdotter dør i 1886.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=197&uid=440227&js=j Bryllup mellom Knud Knudsen, sønn av Strandsitter Knud Knudsen Veblungsnes og Anna Lovise Tomasine Habostad datter av murarbeider Martinus Habostad den 26.04.1889, Veblungsnes.

 

http://da.digitalarkivet.no/kb/gr/person/pg00000000395119 Martinus Habostad døde som fattiglem i Ålesund den 11.02.1894, begravet den 16.02. Han var født i 1813 i Stranda kommune i Møre og Romsdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Jakob Skarbø

Hei,

Namnelikskapen med min tippoldefar Bernt Martinus Larss. Habostad f. 1818  gjorde meg interessert, og eg ser at linken din til konfirmasjonen  gjeld min tippoldefar og ikkje din tip-tipp.

 

Bernt Martinus Halstensen Herdal vart konfirmert i Stordal kyrkje  14. oktober 1832.(!)  Stordal/Stranda var då felles kyrkjesokn.  Då han vart døypt var mine tip-tipp oldeforeldre fadder saman med bestemora Gunhild. Ein anna av fadrane, Oline Furset vart seinare gift  til Habostad,  og det er derfor to nære samband mellom Herdal-familien og Habostad, men det er usannsynlig at Martinus var i fosterheim hos mine tipp-tippoldeforeldre.

 

Herdal-slekta tilbake til 1669 kan du finne i bygdebok 3 for Stranda under gnr.37.

 

Mvh.    

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Jakob Skarbø

Det gjekk litt i surr for meg, - "konfirmasjonslinken" var sjølvsagt korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Hei, 

 

Jeg vet jeg har rota med et par linker mellom Halstenson og Larsson, jeg har den rette konfirmasjonsdagen til Martinus Halstensen, men sier du at det ikke var "min" Martinus som var fosterbarn i byen? (Finner samme fostermor Synnøve med mann og et annet fosterbarn fjorten år tidligere: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058419002059

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15979&idx_id=15979&uid=ny&idx_side=-181(Rett konfirmasjonslink) 

 

Tusen takk for svar, jeg skulle gjerne visst mer om han her!!! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Du skriver "saman med bestemora Gunhild" - jeg trodde Gunhild Abramsdatter var søster til Halsten Abrahamsen, og altså tante til Bernt Martinus Halstensen, dåpsbarnet?

 

Jeg leser Bernt Martinus Halstensens faddere til å være: Lars Mathiasen Habostad (din tipp-tipp og far til den andre Bernt Martinus?), Knud Halv... F..., Lars Larsen Hel(stad?), Petrine (Larsd. er strøket over) Habostad, Gunhild Abramsdatter Herdalen (som jeg tror er tanta), og Oline Pedersdatter Furseth. 

 

-I tillegg, selvfølgelig til barnets far Halsten Abramsen Herdalen og moren Anne Ingebrigtsdatter Helseth. 

 

Jeg ser at du bruker Herdal om "min" Bernt Martinus, men jeg finner ham ikke som det i noen papirer, kun som Habostad, Habbestad o.l., selv om faren skrev seg slik. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Jeg har denne informasjonen fra Stranda bygdebok III, som inneholder noen årstallsfeil, jeg er usikker på verdien av informasjonen, men har ikke hatt tid til å sjekke alt med kirkebøkene ennå:   

 

Far til Halstein: Abreham Rasmuss. Tronstad, Sunnylven f. 1731, gift 1763 med enke Gunhild Halsteinsdtr. f. 1739, d. 1822. Abreham dør i 1805.

 

Søsken til Halstein: Nils, 1764, Sigrid, 1766, Steffen (som blir på Øvre Herdal): 1768, Ane, 1771, Rasmus: 1773, Siri 1774, Halstein (vår mann): 1776, Abreham: f. 1781 d. 1745 (der står så... han må ha hatt et trist liv... ), Gunhild (fadder til Bernt Martines): 1784, Mads: 1787.

 

Jeg TROR at Synnøve Rasmusdatter (som er nevnt som fostermor over) er søster til Abreham, som altså er farfaren til Bernt Martinus Halstensen. 

 

Jeg TROR videre at hans far heter Rasmus Andersson som er nevnt som bruker på Tronstad i 1732 (ev. kjøper bruket da?), og at Kristoffer Rasmusson er broren til Synnøve og Abreham. Faren til Rasmus igjen heter Anders Toreson, faren hans Tore Olsson f. ca. 1616, siden han er 50 når han tar over som bruker av Tronstad i 1666. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Ser at han har et utgående brev den 7. september i 1953: http://www.hist.uib.no/fengselspresten/htm/I041a.htm Finner dessverre ikke ut mer om dette… 

 

Du siktar sikkert til 12.juli (ikkje 7.sept) og 1853 - for der er Bernt nemnd.

Det er altså fengselspresten si kopibok, og 12. juli har han skrive brev: "Sendt Anmodning om Konfirmations Attester for følgende Slaver, Næmlig: 1). .....  9) Bernt Halstensen Habostad 10).....  ". I alt 18 "slavar" (altså innsette i fengselet)

Det heiter "Kopibok", men her kan det ikkje vere kopi av brevet - berre registrering av at han (presten) har sendt eit/fleire brev om dette.

 

Ser vi i kyrkjeboka for straffanstalten, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7106&idx_id=7106&uid=ny&idx_side=-12 ,

var det ingen konfirmerte i 1853 (6 i 1852 , 2 i -54). 

Det kan altså ha vore eit brev til stiftet (som så sende brev vidare til heimesoknene til dei 18), eller 18 brev sende av fengselspresten denne dagen.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Det stemmer. Presten skrev etter konfirmasjonsbekreftelse fra hjemmesognet. 


Beklager at jeg skrev feil både dato og århundre(!) :-) Var ikke meningen å forvirre. 


Slaveriet var forøvrig tvangsarbeidsanstalten. Der var i alt fire slike slaveanstalter i Norge på 1800-tallet. Tøffe tak! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Jakob Skarbø

I lista over konfirmantar  står   Bernt Martines oppført med etternamnet Herdal. (Herdahl ?)

Du har rett i at det er tanta Gunhild som står som fadder. Eg har forveksla henne med  mora Gunhild.

 

Fadderen du ikkje har fulstendig namn på var Knut Halkjelss. Fausa, gift med Sigrid Abrehamsd. Herdal.

 

Kan du finne forbindelsen til  namnet Habostad gjennom fosterforeldra? 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Nei, foreløpig har jeg ikke funnet ut hvorfor han brukte navnet Habostad, men det har han gjort ved flere anledninger, og også datteren som er født i Ålesund og flyttet til Veblungsnes brukte det i noen sammenhenger. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inge Nygård

Berre ein kommentar til noko som var nemnt om fostermora (Synneve Rasmusdtr.)

 

Synneve Rasmusdtr. som var gift 1.gong i 1799 med Peder Knudsen "Aalesundvig", og andre gong i 1812 med Peder Pedersen, var ikkje frå Tronstad, men frå Smoge. Mor til Synneve Rasmusdtr. var sunnylving og heitte Mette Gundersdtr. Ho var frå garden Stokke i Oaldsbygda.

 

Her er første ekteskapet til Synneve i kyrkjeboka (nederst på høgre sida):

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Norddal, Ministerialbok nr. 519A04 (1774-1816), Kronologisk liste 1799, side 100.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15970&idx_id=15970&uid=ny&idx_side=-93
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070830640703.jpg

 

Skiftet etter faren Rasmus Rasmussen Smoge i 1811 fortel at dottera Synneve var enke og budde i Aalesund: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24599/102/

 

I skiftet etter ektemannen Peder Knudsen (Hellevik) i 1809 vert Synneve sine brør, Gunder Rasmussen Smoge og Sjur Rasmussen Lille-Nørve nemnde: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24599/7/

 

Ved Synneve Rasmusdtr. sitt andre ekteskap med Peder Pedersen Dahle, er broren Siver (Sjur) Rasmussen Lille-Nørve ein av trulovingsmennene: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16003&idx_id=16003&uid=ny&idx_side=-28

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Oj, tusen takk for informasjon! -Og du mener altså at det ikke er "min" Martinus som er fosterbarn hos henne? -Er det "din"? -Eller misforsto jeg det du skreiv i første innlegget ditt? 

 

Tusen takk også for tyding av faddernavn, og hvem han var, inngiftet onkel. Det visste jeg ikke. 

 

Den skifteprotokollen klarte jeg ikke å tyde noe som helst av, dessverre. :-/ 

 

Problemet er at jeg ikke vet hva som skjedde videre med Anna Ingebrigtsdatter f. 1782. Jeg vet at hun er datter av Ingebrigt Knutsson (nevnt Flydal), bruker på gården Helseth i Sunnylven  fra ca. 1774, han dør i 1788. Moren til Anne heter Brit Eriksdatter Storstein. Jeg vet også litt om Ingebrigt sine aner, fra bygdebok for Sunnylven og Geiranger s. 68, gården Helseth g. nr. 63, Eliasbruket. Tvillingbroren til Anna, Erik, er registrert som neste bruker, men jeg antar moren og søstrene (ev. svogrene) må ha tatt i et tak, siden Erik og Anna bare var seks år da faren døde. 

Endret av Iris Heltne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Anna og søsken: 1. Malena 1775, 2. Ragnhild 1778, 3. Laurense 1780, 4. ANNA 1782, 5. Erik også 1782, neste brukar. 6. Knut 1785. 

 

Om faren til Anna, og bruksrett til Helseth / Eliasbruket: Ingebrigt Knutsson, nevnt Flydal var 20 år i 1773 når onkelen dør barnløs. Faren KNUT Jonsson Gomsdal var død, og som eldste sønn av eldste bror har han første retten til gården Eliasbruket, Helseth. (Fra Bygdebok for Sunnylven og Geiranger s. 68, Under Helseth, g. nr. 63)

 

Om moren til Anna og gården Storstein: Samme bok s. 159, Storstein: Brukar på bnr. 1 fra 1744: Erik Kristensson Haugen, g.m. Anne Mattisd. Frøysa, d. 1792, 70 år g. Barn: Tore 1742, Mattias 1744, BRIT 1746 g.m. Ingebrigt Knutsson Helset, Marta 1748, Ingeborg, Nils 1750-53, Kristen 1752, Nils 1756 - 57. Erik har bruket etter morbroren sin Tore Olsson.

 

 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iris Heltne

Og en skifteprotokoll som angår faren Halstein Abrahamsen Herdal, her står gården Svegjerdet: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000799150

 

En skifteprotokoll som kanskje kunne gitt noen flere ledetråder er denne, fra år 1800, her står nemlig en Anne Ingebrigtsdatter Habostad... http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000798637

-Men jeg finner ikke en gang ut hvor på siden det står. :-( 

 

-En teori er jo at Anna, som bare var seks år da faren døde fra seks unger, kanskje ble satt bort til Habostad? Skifteprotokollen over er fra Anna var atten år gammel, tretten år før Martinus ble født, det er lite trolig at hun hadde et forhold der, siden hun er nevnt "pige" ved Martinus' fødsel. -Men jeg vet altså ikke om dette er "min" Anne Ingebrigtsdatter. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.