Gå til innhold
Arkivverket

Restopplaget av Tore Vigerust´s 4 trykte hefter forsvinner snart


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Det står at man - når det er tomt - bare får kjøpt PDF-filer, men jeg finner ikke disse PDF-filene for salg?

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at man - når det er tomt - bare får kjøpt PDF-filer, men jeg finner ikke disse PDF-filene for salg?

 

Hei Kjell Arne

 

Nei det er riktig. Vi er ikke tomme for papirutgaven ennå, men hvis det er flere som vil ha PDF, så skal jeg få lagt ut det om noen dager

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne i alle fall tenkt meg å få kjøpt Aspa-seminaret. Kane-Benkestok-Teiste som PDF; har allerede alt for mange hyllemeter med bøker, så der jeg kan - er det å foretrekke med digitale versjoner  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Eg ser at ein av publikasjonane er denne: Aspa-seminaret. Kane-Benkestok-Teiste

 

Eg var ikkje til stades på dette semnaret, men har lese ymse derifrå.  Er ikkje noko av innhaldet alt publisert andre stader, som t.d. i NST?

 

Eller er det slik å forstå at alle kjende opplysningar om desse ættene er tekne med (og analysert) i denne publikasjonen?  I so fall er eg svært interessert i ein kopi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Eg ser at ein av publikasjonane er denne: Aspa-seminaret. Kane-Benkestok-Teiste

 

Eg var ikkje til stades på dette semnaret, men har lese ymse derifrå.  Er ikkje noko av innhaldet alt publisert andre stader, som t.d. i NST?

 

Eller er det slik å forstå at alle kjende opplysningar om desse ættene er tekne med (og analysert) i denne publikasjonen?  I so fall er eg svært interessert i ein kopi!

 

Svaret på det siste spørsmålet er definitivt nei, men det er likevel ei praktisk oppsummering av mykje av det som inntil då (1996) var publisert. Publikasjonen inneheld også ein nyttig, men ikkje fullstendig bibliografi. 

 

Aspa-seminaret attgjev likevel fleire gjengangar-feil i Aspa-litteraturen, og bør lesast saman med Klaus Johan Myrvolls artiklar i NST band 36 (hefte 4) og 41 (hefte 1). Her korrigerer Myrvoll fleire feil og fyller ut manglar i seminarheftet. Det gjer han på ein framifrå måte. Likevel står det mykje att i granskinga av Aspa-ættene og nettverket kring dei, ettersom artiklane hans berre tek føre seg eit utval problemstillingar. 

Endret av Lars Rottem Krangnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

http://nb.no-  og har vært det lenge.....

 

Vennlig hilsen Morten

Ja det er riktig, men det betyr ikke at papirformat eller en søkbar pdf-fil på egen maskin er gammeldags

 

Nasjonalbibliotekets mål er jo at alle bøker trykt i Norge før år 2000 skal digitaliseres og legges ut på bokhylla.no, men jeg tror ikke bibliotekene og bokhandlerne blir overflødige av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener her er at Morten kunne vente til NsF var utsolgt av sine eksemplarer. NsF. er kanskje den viktigste foreningen i Norge når det gjelder geneaologi. Denne foreningen er inge millionbutikk. Derfor mener jeg at de må få lov til å tjene de kronene de kan.

Vær så snill. Ikke ødelegg denne foreningens få muligheter til å få noen kroner i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må etter min mening være legitimt å legge ut lenker til relevant litteratur, for eksempel i Nasjonalbiblioteket. Jeg tviler sterkt på om dette går ut over salget av NSFs pblikasjoner, de fleste som er interessert i de omtalte familiene vil nok være glade for tilgang til mest mulig lesestoff om sakene.

 

Hvis du er bekymret for NSFs ve og vel, så er du velkommen til å stille opp som frivillig og gjøre en liten arbeidsinnsats for foreningen. Jeg har selv vært med i NSFs «indre krets» lenge nok til å vite at det er en liten håndfull mennesker som drar nesten hele lasset.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at NSF. kan få lov til å få selge ut sine eksemplarer før nationalbibliotekets tilbud ble offentliggjort her. 

 

Hvis du Leif Biberg ønsker NSF dårlige tider, er det greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, om du legger ut PDF versjonen av "Trondhjems borgerskap 1680-1730. Utvalgte kilder" - så kjøper jeg den nå jeg, jeg har i alle fall ingen problem med å støtte NSF (.. og andre) for den jobben som gjøres når jeg da har muligheten til å kunne ha digitale kopier selv - perfekt når man ofte er på tur hvor man ikke har nett-tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig at folk setter pris på at folk tenker på NSFs ve og vel, men det blir noe urimelig å påstå  at Leif, som er foreningens webmaster og tidligere styremedlem, "ønsker NSF dårlige tider". I likhet med Leif synes jeg det er helt greit at Morten B ga lenker til Bokhylla). Vi lager da også lenker fra Slektshistoriewiki til Bokhylla selv når det gjelder egne produkter eller slektsbøker vi har i biblioteket vårt. Undergraver vi da vår egen virksomhet? Det er fortsatt mange som synes det er praktisk å ha en egen kopi av en publikasjon, blant annet for å kunne jobbe med stoffet uten nettilgang. Salget at nevnte produkter vil nok gå bra selv med Bokhylla som "konkurrent".

 

Dag T. Hoelseth

(Styremedlem, og som også ønsker NSF gode tider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvsagt ikke min mening å "skade" NSF. Jeg har selv vært medlem og kjøpt puplikasjoner fra NSF. Det er vel sånn for alle at noen publikasjoner vil vi gjerne ha i papirformat mens andre ting holder det å lese på nett. 

 

Da jeg for noen år tilbake prøvde å få kjøpt "Aspaheftet" da var det ikke mulig å oppdrive, men Nationabiblioteket hadde et utgave som jeg kunne lese på lesesalen.

Det er flott at NSF selger papirutgaven og PDF utgaven. Jeg synes dere gjør en fantastisk jobb.

Det gjør også Nationalbiblioteket med å legge ut E-bøker, og det var min hensikt med innlegget. Mange er ikke klar over hvor mye de har lagt ut på sine sider. Det er viktig at vi bruker dette stoffet og etterspør mere stoff som er relevant for oss slektsforskere. 

 

Hilsen Morten Budal

Endret av Morten B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på sida: Jeg er glad for at Nasjonalbiblioteket gjør all norsk litteratur tilgjengelig på Bokhylla, men jeg betrakter det å lese ei bok der som absolutt siste utvei. Jeg leser mye både på PC-skjermen og på Kindle-lesebrettet mitt, men flipbøker synes jeg er et utrolig krøkkete format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, om du legger ut PDF versjonen av "Trondhjems borgerskap 1680-1730. Utvalgte kilder" - så kjøper jeg den nå jeg, jeg har i alle fall ingen problem med å støtte NSF (.. og andre) for den jobben som gjøres når jeg da har muligheten til å kunne ha digitale kopier selv - perfekt når man ofte er på tur hvor man ikke har nett-tilgang.

 

Da måtte jeg jobbe en liten time med skanning, ocr-behandling og publisering :) , men nå ligger PDF-versjonen klar HER. Innholdsfortegnelsen finner dere HER

 

PS: vi har bare noen få eksemplarer på papir igjen

 

God helg, og god lesning!!

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper mye heller publikasjoner i elektronisk format enn papirformat og synes derfor det er kjempefint at NSF legger ut bøker til salgs i PDF format. Bortsett fra NST er det ikke så mye foreløpig som interesserer meg men både Trondhjems borgerskap og Aspa-seminaret ligger på kjøpslisten min, og jeg gleder meg til og se hva fretiden bringer av elektroniske publikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.