Gå til innhold
Arkivverket
Helene Aksøy

Skilsmisse rundt 1900

Recommended Posts

Helene Aksøy

Under folketellingen i 1900 er min oldefar oppført som fraskilt. Han heter Karl Johan Olsen og var registrert som losjerende i Sagveien 14, Kristiania. Dette er han: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1900?fornavn=Karl+Johan&etternavn=Olsen&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=F&yrke=&fodselsaar=&fodested=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&etnisitet=&spraak=&merknader=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&ship_name=&ship_type=&ship_home=&ship_location=

Jeg vil gjerne ha opplysninger om skilsmissen, når ble den innvilget og hvem skilte han seg fra? Sier skilsmissepapirene noe om det var barn i ekteskapet. Min far har fortalt at det gikk rykter om at bestefaren hadde en sønn fra et tidligere forhold, men ingen i familien visste at han var skilt før vi fant oppføringen i folketellingen. På forhånd takk for svar!

Helene aksøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helene Aksøy

Jeg har funnet noen tilleggsopplysninger - Karl Johan Olsen ble skilt ved dom 28.08.1899.  (Dette står som opplysninger i kirkeboken for Paulus menighet i forbindelse med at han giftet seg med min oldemor 27.10.1901.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.