Gå til innhold
Arkivverket

Far som 79 åring, er det mulig?


Unni Hansen
 Del

Recommended Posts

Har funnet en fødsel i Tune 1860, finner igjen faren i folketellingen 1865. Da er han 84 år og lægdslem på Ellind i Tune. Er det mulig at det er oppgitt riktig far i kirkeboka? Noen som har vært borte i så gamle fedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg regne med at det er den riktige faren da, syns liksom han hørtes veldig gammel ut:-) Har funnet en rundt 70 før, men 80 var liksom veldig gammelt....:-) Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens kan en DNA test over slektsgrenen tilsi  mer nøyaktig om det her er sammenheng. Om man ikke kan bevise det ene eller andre får man visse antydninger om det realistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålsstilleren har ikke oppgitt om fødselen i 1860 var en gutt eller jente. Hvis det var en gutt, og vedkommende har mannlige etterkommer inn i nåtiden, kan man teste vedkommendes Y-DNA. Denne testen må så sammenlignes med en test tatt av en linje etter en av 79-åringens mannlige slektninger, f.eks. en bror eller onkel. Stemmer resultatene av disse over ens, må man kunne anta at identifikasjonen av barnefaren i 1860 er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Ingrid Aarstad ble født i 1898 i Eigersund landssogn, var faren Tønnes Torkildsen Aarstad f. 1816 rundt 81 1/2 år gammel.  Han døde i 1905.

 

Her er dåpen til Tønnes (Thønnis) Aarstad, f. ogh dpt. i Helleland

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Helleland i Helleland, Ministerialbok nr. A 4 (1815-1834), Fødte og døpte 1816, side 4-5.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15773&idx_id=15773&uid=ny&idx_side=-4
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070618630360.jpg

 

og datteren Ingrid, f. og døpt i Egersund landssogn

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Landsoknet i Eigersund, Ministerialbok nr. A 17 (1892-1905), Fødte og døpte 1898, side 37.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4422&idx_id=4422&uid=ny&idx_side=-37
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060613150503.jpg

 

Her er bilde av far og datter samt "resten" av famnilien. (foto/ tekst fra boken "Folk og Gård" v/ Oddane/ Birkeland.)

post-216-0-72948600-1422712167_thumb.jpg

Endret av erling t endresen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en observant tilbakemelding.  Takk   ;-)   .... bildet er trolig tatt 1898-1899, da minstebarnet var rundt ett år.  Altså en "trøttande" skrivefeil.  At det er rett familie og de aktuelle barn, er hevet over enhver tvil.  Minstemann er f. i 1898, ikke 1896  :lol:   

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg kommer med sikkerhet i mitt slektsprogram var far som 78-åring, og jeg har Bersvend Thomassen Viken i Malvik døpt i Malvik 01.05.1746. Han ble far siste gang til datteren Ane 10.06.1824.

Bersvend var forøvrig bror av min forfar Lars Thomassen. Så har jeg blant mine aner Nils Jacobsen Storbørja i Velfjord på Helgeland født 1725, og hans far Jacob Nilsen er oppgitt å være 96 år da han døde

i 1740(født ca 1644). Jeg regner med at han kan ha fått for høy alder da han døde i 1740 da. Konklusjoen må vel bli at 79-åringen kunne bli far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.