Gå til innhold
Arkivverket

Lilleelvdalen


Fjodor
 Del

Recommended Posts

Nærmere bestemt ved kgl.res. 3. november 1917 om skrivemaaten av endel herredsnavn og andre lokale stedsnavn, jf. Norsk Lovtidend II 1917 s. 69ff.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvdal ble fastsatt som offisielt navn i 1917, etter det tidligere Lilleelvdalen, og Lilleelvdalen og Folldal skilte lag

i 1914.

I flg. Alvdal Bygdebok var det stemning i bygda for å få et lettere og kortere navn på bygda og Alvdal falt 

naturlig inn som erstatning.

 

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager Berit, var så opptatt av eget nærområde at jeg enset ikke visningsnavnet ved mitt innlegg, så

greit hvis "fjodor`n" gir seg til kjenne  <_<

 

Hvem er du Fjodor?

 

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordyper meg mer og mer i dette.

 

Jmf. info på siden til Aukrustsenteret står det å lese at bygden i dagligtale fram til 1917 ble benevnt med "Vetleelvdalen" eller "Væhlældalen".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Fjodor, hvorfor ikke gjøre deg til kjenne, som du er oppfordret til av flere her.

 

Annonymitet gjør kommunikasjon litt vanskelig.

 

Se #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FJODOR!

 

Etter reglene i dette forumet er det slik at du bør oppgi ditt eget navn på en eller annen måte, i det minste en signatur, og burde

egentlig ikke svare deg, men tek en råsjans likevel, sjøl om det ikkje er etter regelverket!

 

Etter som jeg resonnerer, så har du dine aner og kanskje slekt i Alvdal, og du er interessert i å finne ut om dine aner i Alvdal, kanskje? 

 

Alvdal Bygdebok er utkommet i to utgaver tidligere, som jeg kjenner til, og er i utarbeidelse av sin tredje og nye utgave, hvor jeg tror 3

bind av totalt 4 er kommet ut.

 

Hadde jo vært litt interessant og visst hva du først og fremst er interessert i ang. Vehl-ældalen (som min nabo fra samme bygda Alvdal, og generasjonen etterpå kalte den).

 

Fjodor, du har kanskje en sperre mot å gi deg til kjenne, men det skal du ikke være redd for!

 

Mh Reidar

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell interesse rundt kommuner før og nå er det som gjorde at jeg stilte spørsmålet. Ikke direkte slektsrelatert. Det kan jo godt hende at jeg har slekt der også, men har ikke gravd i det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell kommunehistorie kan sikkert bli et interessant tema etter hvert - spesielt med tanke på at mange kommuner kan / må slå seg sammen etter hvert.

 

Samtidig må vi heller ikke glemme at mange kommuner allerede er sammenslått de siste 50-60 årene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 2.2.2015 den 9.32, Dag T. Hoelseth skrev:

Nærmere bestemt ved kgl.res. 3. november 1917 om skrivemaaten av endel herredsnavn og andre lokale stedsnavn, jf. Norsk Lovtidend II 1917 s. 69ff.

 

DTH

Listen kan finnes fra side 1057 her:

https://www.nb.no/items/e28e02f8ea9344c2a18c8fbac7cfaddc?page=1065&amp;searchText=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.