Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er


Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Flere enn meg som synes kveldens program var magert med lite forskning? For min del sitter jeg igjen med følelsen av å,ha sett en generell krigsdokumentar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig. Om det virkelig er sant at dette var ukjent , så er det jo bare tragisk at en familie har så liten kjenskap til hva nære familiemedlemmer gjorde under krigen og hva som foregikk her i landet. Jacop Skarstein døde jo så sent som i 1973.

Blir nesten litt oppgitt over en slik kunskapsløshet om nær fortid.

Mvh.Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. De andre programmene har vært atskillig grundigere. Men poenget med å lage TV-underholdning av slektshistoriene til disse kjendisene som er med, er vel først og fremst å finne noe som kan være underholdende. Og i disse tider med tungtvann etc. er vel noe som berører 2. verdenskrig intererssant nok for endel mennesker.

 

Jeg likte forøvrig programmet om Halvdan Sivertsen sin tipp-tippoldefar. Litt av en type den der karen! Og ikke noe å utsette på forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det slo meg også da jeg så programmet i kveld, at her var det magert med forskning på slekt. Det ble også sagt lite om hvilke kilder som ble brukt for å finne ut om oldefaren under krigen syns jeg. 

Greti at noen forteller til programmets hovedperson, men da bør det også fortelles om hvor og hvordan opplysninger er funnet. Det ble gjort mer av det når det gjelder tippoldefaren i dette programmet da

Er ikke så rart at den unge jenta og faren  ikke visste så mye om sin oldefar og bestefar angående hans opplevelser under 2. verdenskrig, hvis han selv ikke ville snakke om det til etterkommerne og

familien ellers

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Anne Lise. Det er nok ikke uvanlig i mange familier at de eldre var lite villige til å fortelle om hva de opplevde under krigen. Jeg har hørt det samme om amerikanere som har vært i de

ulike krigene de har kjempet alskens steder. Familien får vite veldig lite for de ønsker ikke å snakke om det. Kanskje vansklig for mange å forstå, men det er vel for dem vedlig traumatisk og kansje noe de ikke ønsker å huske/dvele med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gudfar, onkel Eugen var med i Altabataljonen som sloss mot tyskerne ved Narvik. Også to av hans brør var i denne bataljonen. Onkel Eugen ble skutt av tyskerne , og var invalid resten av livet. Han var fisker resten av sitt liv, og døde 80 år gammel. Han prøvde hele livet å få anerkjennelse for sin innsats i krigen mot tyskerne. Han døde uten å få anerkjennelse fra den norske stat. Hadde han bodd lenger sør i landet, hadde det nok blitt anerkjennelse som en av "gutta på skauen".

 

Er veldig skuffet på mine onklers vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg leste at man etterlyste forslag til personer som burde få annerkjennelse for sin innsats under krigen. Husker desverre ikke hvor jeg leste det, men kanskej det er en mulighet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var med på frigjøringen av Narvik. Han rømte først til Sverige 1943 og ble opplært der i det de kaldte Polititroppene . Han fikk annerkjennelse først på 1990 tallet. Min far snakket ikke så mye om det han hadde vært med på , men vi ungene visste det jo. Da min mann kom hjem fra tjeneste i Libanon som FN soldat snakket de to mye sammen , så min mann er den som vet mest. Vi har vært i Eda og besøkt museet/stedet hvor mange norske flykninger kom inn og der fant jeg min far i protokollen, det var en sterk opplevelse.

Mvh.Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som synes kveldens program var magert med lite forskning? For min del sitter jeg igjen med følelsen av å,ha sett en generell krigsdokumentar.....

 

Jeg er ikke enig. Slik jeg ser det, så var det gjort et godt stykke arbeid også til denne episoden.

 

Personlig irriterer jeg meg mer over at det gjøres et poeng ut av at deltakerne må reise land og strand rundt "for å få vite mer", når sannheten er at veldig mange av svarene bare er noen tastetrykk eller en telefonsamtale unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få henge meg på.

Det nye synes jeg også er at de konsentrerer seg om EN person og så blir programmet der.

 

At en familie ikke aner hva som skjedde under krigen er snodig. At unge Birgitte ikke vet det er sikkert riktig, men å lage et program om hva hun ikek vet er snodig.

 

Jeg synes også Mona Levins historie var snodig. Dette må de da ha visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få henge meg på.

Det nye synes jeg også er at de konsentrerer seg om EN person og så blir programmet der.

 

At en familie ikke aner hva som skjedde under krigen er snodig. At unge Birgitte ikke vet det er sikkert riktig, men å lage et program om hva hun ikek vet er snodig.

 

Jeg synes også Mona Levins historie var snodig. Dette må de da ha visst.

 

Hva er det de må ha visst? Levin kjente selvsagt til at store deler av hennes familie ble drept under 2. verdenskrig, men møtet med dokumentene som omhandlet hennes familie ble for sterkt for henne. Se for eksempel kommentarene hun har gitt til NRK her. "Kunnskapene om hva som skjedde har vært der hele tiden, men man kan ikke ta fram de tankene hele tiden." Se ellers min kommentar i den andre tråden om TV-serien.

 

DTH

 

Beklager, ikke så ofte jeg er her lenger. Visste ikke at det allerede var en fra før.

 

Ingen "verdens undergang", men all den tid det ikke er laget en egen tråd for hver episode, ville jeg for oversiktens skyld ha foretrukket om vi holdt oss til den opprinnelige debatten.

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.