Gå til innhold
Arkivverket
Harriet Skogholt

Noen med tilgang til archives som kan hjelpe meg å finne ut om et dødsfall i Brooklyn 1944?

Recommended Posts

Harriet Skogholt

Hei. Jeg prøver å nøste meg frem til når Karl/Carl Olsen f. 19.11.1883 i Røyken Norge døde, og evn av hva. Han ble US stasborger i 1933 og jeg har all grunn til å tro at han døde i Amerika. i 1942 finner vi ham hos Mrs Bersto 434 Clinton Street, Brooklyn Kings County. Ved søk på familisearch.com har jeg funnet et dødsfall som kan matche, men kun med navn og plass. Det er her nemlig oppført en Carl Olsen begravet juli 1944 på Green Wood Cementary, Kings county Brooklyn. Det står imidlertid ikke fødsesdato eller annen info. Men det er foreløpig det nærmeste en match jeg har klart å komme. Jeg lurer på om det kan finnes lister på dette hos Archives? Noen som har tid og mulighet til å sjekke? På forhånd tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Fra Ancestry:

Name:  Carl Olsen

Birth Year:  abt 1863

Death Date:  26 Jul 1944

Death Place:  Kings, New York, USA

Certificate Number:  15277

Her kan du bestille dødsattesten på nett, men det koster jo da.

Fra Find a grave: Carl OlsenBirth:  unknown

Death:  Jul., 1944

Burial:

Green-Wood Cemetery

Brooklyn

Kings County (Brooklyn)

New York, USA

Plot: Lot 14964, Section 135

Created by: T.V.F.T.H.

Record added: Sep 17, 2010

Find A Grave Memorial# 58815975

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Fant en Mr. Karl C. Olsen, og Miss Kristine Olsen. Disse satt ved bord nr.89, ved Norsk Fylking sin Folkemiddag til ære for Norges statsminister Johan Nygaardsvold, lørdag 6.juni 1942 kl.8 Aften. Vet ikke om det er den rette Karl/Carl, men skriver det i tilfelle det kan være han som er nevnt. Folkemiddagen ble holdt ved Hotel St. George 51 Clark Street, Brooklyn, N.Y.

Endret av Svein O. Tislevoll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kurt Østbye

Var han født i 1863 eller i 1883 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harriet Skogholt

19.11.1883 i Røyken:)

Var han født i 1863 eller i 1883 ?

Spennende, takk! Karl hadde en søster som het Kristine som var en tid i Amerika, vet ikke om hun var der i 1942. Hun var gift Stang og het det egentlig, men det kan jo være..

Fant en Mr. Karl C. Olsen, og Miss Kristine Olsen. Disse satt ved bord nr.89, ved Norsk Fylking sin Folkemiddag til ære for Norges statsminister Johan Nygaardsvold, lørdag 6.juni 1942 kl.8 Aften. Vet ikke om det er den rette Karl/Carl, men skriver det i tilfelle det kan være han som er nevnt. Folkemiddagen ble holdt ved Hotel St. George 51 Clark Street, Brooklyn, N.Y.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Ble dessverre en feil i innlegget mitt, Miss Kristine satt ved bord 52, og har vel kun etternavnet til felles med Karl ved bord 89 da, men navnet står rett etter, fordi alle er ført opp alfabetisk i lista. Er 29 ved etternavn Olsen på lista. Andre som satt ved bord 89 var: Mr. Andreas Gjersøe, Mr. Jorgen Kjekstad, Mrs. Norman Meling, Mr. Marius Monsen, Mr. Geo Simonsen, Mrs. Geo Simonsen, Mr. Rev.G.A. Storaker, Mrs Rev.G.A. Storaker. Rev. er vel forkortelse for prest.

Vet ikke om bordplasseringen var tilfeldig, eller om disse kunne velge plass.

Endret av Svein O. Tislevoll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harriet Skogholt

Hei. Det kan jo høres ut som et bord med nordmenn, så det kan jo være riktig karl. På den annen side var han nok ikke så "høyt oppe" på rangstigen, vet ikke hva slags gjester det var på denne middagen? i 1942 hadde riktige Karl Olsen tilhold hos Mrs Bergsto i Clinton Street Brooklyn, Kings co. Han var fisker/sjømann, ugift, og leide sammen med mange andre hos Bergsto såvidt jeg har funnet ut. 

Ble dessverre en feil i innlegget mitt, Miss Kristine satt ved bord 52, og har vel kun etternavnet til felles med Karl ved bord 89 da, men navnet står rett etter, fordi alle er ført opp alfabetisk i lista. Er 29 ved etternavn Olsen på lista. Andre som satt ved bord 89 var: Mr. Andreas Gjersøe, Mr. Jorgen Kjekstad, Mrs. Norman Meling, Mr. Marius Monsen, Mr. Geo Simonsen, Mrs. Geo Simonsen, Mr. Rev.G.A. Storaker, Mrs Rev.G.A. Storaker. Rev. er vel forkortelse for prest.
Vet ikke om bordplasseringen var tilfeldig, eller om disse kunne velge plass.

Tusen takk for søk, men anteklig ikke riktig mann, da "min" Karl var født i 1883.. Finnes det flere Karl døde i Brooklyn 1944?

Fra Ancestry:

Name:  Carl Olsen

Birth Year:  abt 1863

Death Date:  26 Jul 1944

Death Place:  Kings, New York, USA

Certificate Number:  15277

Her kan du bestille dødsattesten på nett, men det koster jo da.

Fra Find a grave: Carl OlsenBirth:  unknown

Death:  Jul., 1944

Burial:

Green-Wood Cemetery

Brooklyn

Kings County (Brooklyn)

New York, USA

Plot: Lot 14964, Section 135

Created by: T.V.F.T.H.

Record added: Sep 17, 2010

Find A Grave Memorial# 58815975

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Hei. Var en del "helt vanlige folk" også ved den middagen, min grandonkel og kona var der, han var bygningsmann, og kona hadde arbeid på postkontor i New York (derfor jeg har heftet). Var flere hundre samlet, nesten alle har norske navn, og mange har sannsynligvis helt vanlige yrker. De mest kjente "som ikke var helt vanlige" var: Nygaardsvold, His Excellency Prime Minister, Johan. Medisinaldirektør Karl Evang (er vel helseministeren), stortingspresident Carl J.Hambro, Mr.Hilmar Reksten, Ship Owner. Ambassador Wilhelm Morgenstierne, Johan L. Mowinckel. Men er bare noen få som tittel eller yrke er oppgitt på, for mine slektninger, og nesten alle andre står det bare navn, og etternavn, og bordplassering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Hellerud

Hei!

Har du forsøkt å søke etter en mulig dødsannonse for Carl i digitale aviser, for eksempel fra Brooklyn her: http://bklyn.newspapers.com/

Hilsen fra

Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harriet Skogholt

Hei ogtakk, det var en god idè. Skal lete litt. Han reiste over sammen med en del søsken, blant annet Jenny (Olsen), Kristine (Stang), og Kristian (Olsen) som dro tilbake til Norge. Familiehistorien sier at gutta fisket sverdfisk, så jeg har vært inne på tanken om å lete i register over arbeidere hos arbeidsgivere, hvis det finnes noe sånt..

Hei!

Har du forsøkt å søke etter en mulig dødsannonse for Carl i digitale aviser, for eksempel fra Brooklyn her: http://bklyn.newspapers.com/

Hilsen fra
Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.