Gå til innhold
Arkivverket

Henrich Eriksen fra Nesna


Villy Saltermark
 Del

Recommended Posts

Hei. Min frue sliter med å finne sine forfedre og nå skal jeg prøve å hjelpe til. Hennes Tippoldefar er Henrich Eriksen (Erichsen) antagelig født på Nesna i 1796 og døde 15-10-1838 i Meløy. Jeg tror foreldrene hans gifter seg på side 64-65 i Nesna Ministerialbok 1791 - 1820, nederst i høyre hjørne. Jeg fikk problemer med å finne dem i 1800 folketellingen for å se på fødsler og kanskje søsken. Er det noen  som forsker på Henrich Eriksen fra Nesna? Mvh. Villy Saltermark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje den Henrik Eriksen du finner her i 1801 i Sletstrand i Nesna, med Erich Jørgensen og Berit Hendrichsdatter som foreldre. Syns folketellingen 1801 i det gamle Digitalarkivet

er enklere å forstå enn den i det nye søkesystemet: 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011828&gardpostnr=4&personpostnr=73&merk=73#ovre

 

Hvordan vet du at han var fra Nesna?

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er han jeg finner at det er skifte på i Meløen i 1838, med barna Johanna 17 år, Ingeborg 14 år, Berit 14 år og Erick 2 år. Var kanskje han som giftet seg med Berit Johanna

Andersdatter i Meløy i 1821? 

 

n: Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A04 /2 (1820-1825), Ekteviede 1820-1821, side 394-395. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17106&idx_id=17106&uid=ny&idx_side=-39
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071025630408.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenken til giftermålet mellom Erik Jørgensen og Berit Henriksdatter i 1796: 

 

 Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A04 (1791-1820), Kronologisk liste 1796, side 64-65. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16587&idx_id=16587&uid=ny&idx_side=-137
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071024620637.jpg

 

 

Erick Jørgensen var sønn av Jørgen Jørgen Jacobsen som det var skifte på i Slettstrand i 1796("Skifter fra Nesna 1780-1810" av Svein Edvardsen). Dennes kone var

Berit Pedersdatter. Hans barn(som kan være Berits også??): 1Erick Jørgensen som var gift sønn. 2)Maren Jørgensdatter, som var i tjeneste hos Christen Andersen Handaae

 

Forsøker meg på lenke til dette skiftet:  

 Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 19B (3A 0073), 1795-1796, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Skifteprotokoll 1794-1796 i to bind (A og B). B har folio 247-476 Register i 19B. Uryddig kronologi.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24902/196/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090224690447.jpg

 

|< 20 < 5 < <
> > 5 > 20 >|
 

 

 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje den Henrik Eriksen du finner her i 1801 i Sletstrand i Nesna, med Erich Jørgensen og Berit Hendrichsdatter som foreldre. Syns folketellingen 1801 i det gamle Digitalarkivet

er enklere å forstå enn den i det nye søkesystemet: 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011828&gardpostnr=4&personpostnr=73&merk=73#ovre

 

Hvordan vet du at han var fra Nesna?

 

Hei. Takker. Første stedet vi finner han er når han blir Konfirmert i Meløy kirke i 1817. Men verken foreldre eller hans alder er oppgitt da. I militær - rullene oppgir han flere fødesteder - Nesna - Rana. Fruen har snart all etterslekt etter han på data, men mangler hans stamtre! Vi har navn på faddere til hans barn så får vi tak i hans familie på Nesna, er det en mulighet til å få bekreftet at det er korrekt person. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - takker. Jeg har kjøpt flere av Svein Edvardsens skifter, men ikke de fra Nesna. Står det noe om alder i skiftet? Er du kjent på Nesna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel litt kjent på Nesna en gang i tiden, og gikk på lærerskolen der 1983-86, men det var lenge før jeg begynte med slektsforskning og fant ut at jeg hadde noen aner i dette prestegjeldet. Det er på

steder som i dag tilhører Dønna, Rana og Leirfjord. . Har kjøpt skiftene av Svein Edvardsen for Nesna bare frem til 1810.Bodde i mange år i Sandnessjøen, men bor nå i Stjørdal. Derfor blir det vanskelig

å få sjekket noe etter 1810 på bibliotek også. Det sto ikke mer om Henrik og foreldrene frem til 1810 enn det jeg har skrevet. Skulle det vise seg at vi har funnet de riktige her er det vel mulig å finne mer

bakover. Mine fra Nesna prestegjeld er ikke å finne i skiftene av Svein Edvardsen etter 1810 selv om det var flere der(blant annet på Horn på Løkta som i dag tilhører Dønna), men det var ikke skifter

etter dem. Så etter i skiftene som biblioteket hadde i Sandnessjøen da jeg bodde der. Derfor ble de ikke kjøpt etter 1810 for Nesna av Svein Edvardsen

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du innrulleringene for Meløy? Har du lest dem på mikrofilm?. Har jo noe i Meløy jeg også, selv om det blir mer slekt i Rødøy for meg da. Hvis du mener om det står alder på Hendrick 

ved skiftet hans i 1838, så står det ikke det. 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Eriksen var kommet til Meløy allerede i 1813, og var da 15 år gammel. Iflg rullene var han liten til middels av vekst og frisk.  Han oppholdt seg på Halsosa de første årene. Og som du sier: Han oppgir å være født i Nesna eller Rana, bortsett fra i 1835 da det blir notert Lurøy som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du innrulleringene for Meløy? Har du lest dem på mikrofilm?. Har jo noe i Meløy jeg også, selv om det blir mer slekt i Rødøy for meg da. Hvis du mener om det står alder på Hendrick 

ved skiftet hans i 1838, så står det ikke det. 

Vi har bare funnet han Konf. i 1817 i Meløy - ingen data, gift 22-10-1820 i Meløy - 24 år gammel  - han får 3 døtre og fruen dør. Skaffer seg hushjelp og de får en sønn sammen, som er Oldefaren til min frue. Har ikke funnet innrullering på familien til Meløy. Det er vel 10 år siden vi møtte veggen å ga mer eller mindre opp. Så den gang på mikrofilmer - militær ruller  og der hadde han oppgitt flere fødesteder, Rana, Nesna og et sted til. Fruen sendte brev til Riksarkivet i Trondheim og fikk til svar at de kunne ikke finne noe mere om  'Henrich Eriksen'

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den antatte far, Erich Jørgensen, ble jordfestet i 1815 (Dom 2 p. trin.): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16587&idx_id=16587&uid=ny&idx_side=-61

 

Et nettsted det kan være aktuelt å se på: http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I8822&tree=1

 

Takker.

Det skal hvis ikke være enkelt - i folketellingen 1801 -- er Henrich 5år - født 1796 som stemmer med Kirkeboka.

                                                  i folketellingen 1801 --  er Jørgen  3 år - født 1798 - men i Kirkeboka står det at Andreas er født i 1798

i tillegg er Berit født i 1801 og Abel Andreas født i 1804. (tyder kanskje på at Andreas i 1798 er død??)

Har lett - for å se om Henrich var Konfirmert på Nesna, men har ikke funnet han Konf. der så kanskje det er han som har flyttet til Meløy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står fast at en HE oppgir å være født i Nesna. Og det kan knapt være noen annen enn vår kandidat. Det spesielle er at han er så ung uten å flytte med sine nærmeste. Men slikt skjedde nok, og nærmere omstendigheter kan vi ikke vente å få kunnskap om. At det ellers er unøyaktigheter mht. alder og fødested er jo nokså normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som så mange ganger har vært på  Frode Holthes hjemmeside og både hentet og gitt informasjon til han, kom ikke på det denne gangen. Hvis jeg går videre på Berit Henriksdatter her og hennes far

ifølge Frode Holthe Hendrich Hemmingsen Forsland født ca 1737, og dennes far Hemming Andersen kommer en inn på min slekt også. Hemming Andersen som ble døpt 06.05.1708, var bror av min formor

Inger Andersdatter  Forsland født 1716. Hemming ble trolovet med Berit Hendricksdatter 26.04.1733 i Nesna kirke, og de ble gift i Dønnes kirke 28.06.1733. Jeg har notert at det var skifte på Hemming den

02.06.1769. Foreldrene til Hemming og min formor Inger var jo Anders Hemmingsen Forsland født ca 1651-1663(ulike opplysninger om alder i kildene og han var 50 år ved manntallet 1701 og 76 år

da han ble gravlagt 14.06.1739 på Nesna kirkegård). Hans kone og Ingers og Hemmings mor var Ane Hansdatter som var født ca 1673, og 64 år da hun døde i 1737. De fikk 6 barn, og Hemming var 

barn nr.3 og min Inger nr.6. Vet dessverre ikke hvem som var foreldre til Anders Hemmingsen og kona Ane Hansdatter, men har hatt noen teorier der. Anders ble gift 2 med Berit Olsdatter, men de hadde

ikke barn sammen. Min Inger dro forøvrig til Træna, og var gift med Christen Christensen Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tillegg til deet Leif Johannessen skriver: Det var ikke noe uvanlig i at foreldreløse, forsørgerløse (død eller sykdom) barn ble plassert ut på bygdene. Det var gode forbindelser mellem Nesna og Meløy så avstanden var overkommelig.  Når Henrik Eriksen var kommet til Halsosa senest i 1813 var han i husholdningen hos ekteparet Søren Olsen/Maren Kierstina Arntsdatter Mørch. Og dette paret fikk ikke egne barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen. Da regner jeg med (99,9%) at det er min frues Tippoldefar som er funnet på Nesna. F - tellingen 1801 har veldig få Henrich Erichsen -er. Jeg er ny bruker - trodde det gikk an å legge ved et vedlegg - men det ser jeg ikke akkurat nå. Mvh. Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.