Gå til innhold
Arkivverket

Mange Anders Larsen i Vang Hedmark omkring 1800.Finne den rette.


Rolf Erik Larsen
 Del

Recommended Posts

Det er mange Anders Larsen i Vang Hedmark omkring 1800, og jeg har ikke klart å klarlegge fødsel/dåp, død/begravelse og foreldre til min tipptippoldefar. Jeg har funnet en del opplysninger, men kommer ikke i mål.

Min tipptippoldefar Ungkarl/ugift Anders Larsen og Pige Marthe Ingebrigtsdatter Kierkebyeie (FT 1801: Kierkebye ned og øvre) inngikk ekteskap 19.11.1802. Bostedet for Anders er i Ministerialboken angitt til Aasbakken og i Klokkerboken angitt til Vest Aaseie. 

Jeg har funnet en Anders Larsen med bosted AasEie under konfirmasjon 1793, men ikke funnet ytterligere opplysninger om ham. Med en vanlig konfirmasjonsalder på 14-15 år, vil han være født i 1778-1779. Noe lav alder i forhold til Marthe, men ekteskap kan likevel være mulig. Han er ikke identisk med nedennevnte Anders med samme alder, sønn av Lars Larsen Spigerud og Olive Engebrethsdatter, da denne står oppført som konfirmant i 1794.

I folketelling 1801 Vang, året før ekteskapet, er det oppført kun 2 aktuelle ugifte Anders Larsen. Dette er tjenestefolk under garden Disen Vestre f.1777 og Haavie Vestre f.1780. Disse er en del yngre enn Marthe, men kan jo likevel være mulige “kandidater“.  

Marthe er født 1767 av foreldrene Ane Jensdatter og Ingebrigt Siursen. I FT 1801 står hun under Kierkebye ned og øvre oppført sammen med moren, Ing. Anne, som feilaktig er angitt med etternavnet Larsdatter i stedet for Jensdatter. Også for Marthes uægte datter, Inger, er etternavnet feilaktig skrevet til Olsdatter i stedet for Nielsdatter (Ingrids farfar hette Ole). Ved dåpen av Anders, yngste sønnen til Marthe og Anders, er Marthe feilaktig angitt med sin mors etternavn, Jensdatter. Marthe er på ulike steder skrevet med og uten h og etternavnet er skrevet som Inge…, Enge…,  …brethsdatter, …brigtsdatter. Dette viser at det er mange unøyaktigheter i de gamle dokumentene.

Anders og Marthe fikk de 4 barna:

-          Olive f. 18.7.1804 Markestadeie,

-          Elie f. 11.5.1808 Hohlseie,

-          Lars (min tippoldefar) f. 9.3.1811 Vestre Hoelseie Offisersgården (Ministerialbok) /Vestre Hoelseie under Beicmann (Klokkerbok),

-          Anders f. 16.11.1813 HoelsEjer NB.Chefsgaarden Hoel.

 

Senere under vaksinasjon av barna i 1815 og ved alle barnas konfirmasjoner var bostedet Sylliesetheie. Marthe døde på Sylliesetheie: Ministerialboken 13.10.1843 / Klokkerboken 14.10.1843.

Jeg har ikke klart å finne noen forbindelse mellom barnas faddere og Anders. For datteren Elie er ikke angitt faddere. Den eneste fadderforbindelse jeg har funnet, er fadder til eldste datteren Olive, Eric Madsen Markestad, som var forlover til Marthes mor, Ing Anne Jensdatter, da hun giftet seg for annen gang med Jens Christophersen.

Som forlovere ved vielsen av Marthe og Anders står oppført Erich Povelsen Havnen og Ole Sveen. Under FT 1801 finner man disse under Wangs Præstegaard. Ole er født 24.9.1758 Myky i Løten. Erich er født i Wang 1768 med foreldrene Povel Christophersen og Kari Andersdatter. Disse foreldrene har også en eldre datter Marta f. 1756, som er gift med Lars Hansen, JevanordEje. Disse har bl.a. sønnen Anders Larsen f. 1776. Hvis dette skulle være denne Anders som ble gift med Marthe Ingebrigtsdatter, vil forloveren Erich være hans onkel. Ikke uvanlig at en person innen familien er forlover. 

Da forannevnte Lars, sønnen til Anders og Marthe, giftet seg i Stange kirke 15.11.1844, er i Minsterialboken angitt at faren Anders befinner seg på MyhrEie i Vang (Det er en annen Anders Larsen MyhrEie som døde 3.6.1861 80 år. Han var bosatt på MyhrEie i Furnes og gift med Sidsel Jensdatter). Dette er siste opplysningen jeg har funnet om ham. På nabogården Blystad Nordre døde 29.9.1854 en Inderst/Lillægdslem Anders Larsen 75 år, dvs. f.1779. Kan Anders på Myhreie ha flyttet dit og være samme person? Alderen på denne avdøde Anders stemmer med alderen til ovennevnte Anders Aas konfirmert 1793, dvs. f.1778-1779, og Anders Larsen Spigerud f. 1779. Foreldrene til sistnevnte, Lars Larsen Spigerud og Olive Engebretsdatter var ifølge FT 1801 bosatt på Kierkebye, der Marthe også var bosatt til hun giftet seg. Her kan Marthe og denne Anders ha truffet hverandre, og kanskje det var disse som giftet seg? I så fall er eldste datteren til Marthe og Anders, Olive, oppkalt etter sin farmor. Denne Anders er hele 12 år yngre enn Marthe, men ekteskap kan vel likevel ha vært mulig?

Forloveren Ole Larsen er født 1758 på Myky i Løten. Jeg har ikke funnet noe som indikerer at også Anders kommer derfra.                         

Hvordan komme videre? Håper på hjelp.

Mvh.

Rolf Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Erik Paulsen døpt 13 nov 1768, sønn av Paul Kristoffersen og Kari Andersdatter døde i 1774, så han er ikke den forloveren du nevner. Han fikk en bror med samme navn døpt 4 des 1774, men han døde året etterpå. Ditt innlegg er interresant. Det hadde vært lettere å følge om du hadde brukt flere avsnitt.

 

Når Erik Paulsen Åkershavnen er forlover, så er det neppe så rart. Lars Larsen og Oliv Engebretsdatter g 2 mai 1861 får en sønn Hans Larsen døpt 30 mai 1774. Denne Hans Larsen finner du i Åkershavna i 1801 med sin kone Valborg Larsdatter Ås. Kanskje en av de Anders Larsen du nevner bror av Valborg? Men det er vanskelig å holde disse Anders Larsen fra hverandre.Men skal man gjette på noe som helst, så er han som bruker forlover fra Åkershavna, han som er bror til Valborg, Eller?

 

Så er det en Lars Andersen Ås som er født ca 1780 g 18 okt 1810 med Anne Larsdatter Snarud. Jeg trodde - trodde - denne Lars Olsen var sønn til en Lars Andersen vestre Ås og Eli Kristoffersdatter. Dette er langt fra oppklarende, muligens forvirrrende?

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Leif Baardseth, mange takk for innspill.

 

Jeg ser at det er riktig som du skriver, at Erich Povelsen, sønn til Povel Christophersen og Kari Andersdatter, døde i 1774 og således ikke kan være den Erich Povelsen Havnen som var forlover til Anders Larsen og Marthe Ingebretsdatter. I følge FT 1801 var Erich Pouels.havnen 35 år, husmann med jord, gift med Marte Baardsd. 47 år, bosatt på Wangs Præstegaard i 1801, året før han var forlover. Nærmere opplysninger om denne Erich har jeg ikke funnet.

 

Så vidt jeg kan forstå, må Åkershavna som du nevner, tilsvare Ager i Folketellingen 1801, hvor Hans Larsen f.1771 og hans kone Walbaar Larsdatter f.1765 står oppført. Men her er det noe som jeg ikke får helt til å stemme. Du angir at Hans er født i 1774, mens det i FT Ager er angitt 1771.

 

Lars Larsen og Olive Engebretsdatter hadde 3 sønner døpt Hans, henholdsvis født 1769, 1774 og 1775. De 2 førstnevnte døde tidlig. Sistnevntes fødselsår 1775 stemmer ikke med de forannevnte fødselsår 1771 og 1774. Jeg blir derfor i tvil om hvem den Hans Larsen som befinner seg på Ager egentlig er.

 

Hans og Walbaar har en sønn Hans f.1779 (FT 1801 Ager). Jeg har ikke funnet hans fødsel/dåp, og heller ikke foreldrenes vielse, hvor det kanskje kunne være noen opplysninger å hente.

 

Har funnet en Walbor f.1964 med foreldrene Lars Erichsen Aas og Gunil Erichsdatter. Har ikke funnet noen Anders Larsen med disse foreldrene, som vil være Walbors bror.

 

Siste avsnitt i innlegget ditt virker, som du selv sier, noe forvirrende. Bl.a. kan vel Lars Olsen  neppe være sønnen til Lars Andersen? Da burde han vel hete Lars Larsen?

 

Anders Larsen Aaseie konfirmert 1793, dvs. født ca. 1777, har jeg fortsatt ikke funnet nærmere opplysninger om.

 

Håper på flere innspill, som kan bidra til å avklare hvem denne Anders Larsen er, som giftet seg med Marthe Ingebretsdatter.

 

Mvh.

Rolf Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.