Gå til innhold
Arkivverket

Tarm - gård?


Brit M Halleland
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg fant plutselig en side (Wiki-Tree) da jeg googlet på min tipptipp Gunder Helgesen.  Der sto det at han var født i Askim,( jeg har funnet dåpen hans i 1780 i Askim kirke)  av foreldre:  Helge Tarm og Guri Tarm.

 

Jeg har funnet at Tarm må ha vært en gård/plass og at det finnes en ved samme navn i Enebakk, dersom ikke det er samme gården og at fylkesgrensen har vært flyttet på.. (??)

 

Jeg har sett flere folketellinger  fra Tarm går i Askim og finner ingen av disse foreldrene der. 

 

Jeg er selvsagt interessert i å vite hvem de var og hvorfor de har navn fra denne gården (med mindre de er kommet fra Tarm i Danmark, men det er vel temmelig usannsynlig, særlig når Tarm finnes i Askim.-))

 

Noen som har tips om hva jeg gjør videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner gårdsnavnet Tarm både i Enebakk og i Askim (samt i Rakkestad og Modum). Ettersom din forfar var født i Askim og foreldrene kalles som de gjør, er det vel nærliggende å tro at han var født på Tarm i Askim.

 

Husk at vi opererer under fullt navn her (jfr. reglene som du godtok da du registrerte deg som bruker), så hvis du ønsker ytterligere hjelp, bør du gå inn og endre visningsnavnet ditt.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg jeg redigert opplysningene mine...

Bør jeg starte tråden på nytt??

Endret av Brit M Halleland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Gunders dåp - se omtrent midt på pag.65 her: Askim, Ministerialbok nr. 2 (1758-1789), Fødte og døpte 1781, side 65-66. Han ble døpt 22.søndag etter Trefoldighet i 1780, og foreldre var Helge og Guri Tarm. Faddere var Ragnhild Tarm, Anne Lunder, Jakob Tarm, Erik Lunder og Lars Lunder.

 

I folketellingen 1801 finner jeg kun ett ektepar Helge og Guri i Askim, nemlig som husfolk under gården Revaug (Revog) - Folketellingen 1801 - Askim. Her finner vi husmann uten jord og skredder Helge Olsen, 58 år gammel, hans kone Guri Gulbrandsdatter, 55 år gammel, og deres sønn Kristian, 8 år gammel. Dette kan være Gunders foreldre og bror - men det må undersøkes nærmere for å kunne si det helt sikkert. (Etter et raskt gjennomsyn har jeg ikke funnet sønnen Kristians dåp i Askim rundt 1793.)

 

Dette paret ble trolovet i Askim den 6.august 1767 (viet den 25.oktober samme år) - se innførsel nr.3 nedenfra på pag.140 her: Askim, Ministerialbok nr. 2 (1758-1789), Ekteviede 1766-1769, side 139-140 . Brudgommen er Helge Olsen Biuchulstad af Trøgstad (= Bøkkelstad med dagens skrivemåte), og bruden er Guri Gulbrandsdatter Haabel. Forlovere er Anders Siversen Haslerud og Gulbrand Gulbrandsen Haabel.

 

Jeg finner ikke Gunder Helgesen i Askim i folketellingen 1801. Kanskje var han flyttet ut av Askim da?

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 (Etter et raskt gjennomsyn har jeg ikke funnet sønnen Kristians dåp i Askim rundt 1793.)

 

 

 

Kristian Helgesen ble døpt i Eidsberg den 3.februar 1793 - foreldrene er Helge Olsen Funningsrud og Guri Gulbrandsdatter - se i venstre kolonne på venstre oppslagsside her: Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Introduserte kvinner 1793, Fødte og døpte 1793, side 24.

 

Jeg presiserer at vi på grunnlag av det jeg har funnet, ikke kan si helt sikkert at dette er familien til Gunder Helgesen, født på Tarm i 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 36 i denne slektsoversikten - Slekt i Østfold/Akershus (lenke) - kan vi lese følgende:

 

I 1786 finner vi Ener involvert i en handel med bruket Tarm, nåværende Ulfsby. Den ene halvdel tilhørte siden
09.03.1765 Axel Gundersen. Men han beholdt den bare en kort tid. 06.12.1766 selger han for 220 rdl. til Baard
Halvorsen Ringstad av Trøgstad. Baard Halvorsen selger til Helge Olsen Hobbel for 320 rdl. den 10.03.1772. Helge
Olsen selger til Erich Bergersen for 355 rdl. den 03.03.1785. Året etter selger Erich Bergersen til Ener Brynildsen
for 350 rdl. med skjøte tinglyst 19.10.1786. Ni år senere selger Helge Olsens sønn, Ole Helgesen, med curator,
odelsretten til denne halve gård til Ener for 299 rdl., tinglyst 12.03.1795. Samme dag som denne tinglysning finner
sted, meddeler Ener Thorer Thorersen Tarm tinglest skjøte på disse 10 lispd., altså halve gården Tarm for 799 rdl.,
med odel, bøxel og løsningsrett inkludert.
 
Dermed får vi bekreftet at Helge Olsen eide Tarm fra 1772 til 1785, og både farsnavnet og eierperioden bekrefter at vi har funnet riktige foreldre av Gunder Helgesen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Tore Falch!  Helge Olsen (Tarm) har altså en sønn, bror av Gunder, som heter Ole Helgesen?  På den siden jeg fant har Gunder bare tre søstre, Anne , Helena og Sissel.  Denne siden har bare ca fødselsår .1750 (Helge Tarm).   Den er uansett mangelfull, men var kanskje til nytte...

 

Men Kristian, som er døpt i Eidsberg, sønn av Helge Olsen Funningsrud er alså ikke Gunders bror....eller har Helge skiftet navn?  Tok de navn etter hvor de bodde?

 

Om jeg virker treig, er det fordi jeg ER det :-) Jeg skjønner ikke hvordan du fant alt dette så fort, jeg mangler helt erfaring i alle slike kilder.

 

Vet du om denne gården, Tarm, som byttet navn til Ulfsby ennå ligger der?  Det ser litt øde ut der på Google maps.

 

Nå fikk jeg litt å tygge på....igjen tusen takk for hjelpen!

 

 

PS, Helge Oslen Hobbel? Var det ikke Guri som het Hobbel?  Og Helge het Biucelsrud?

Endret av Brit M Halleland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helge Olsen (Tarm) har altså en sønn, bror av Gunder, som heter Ole Helgesen?  

 

 

Ja, Helge og Guris eldste sønn - og Gunders eldste bror - het Ole. Han var oppkalt etter sin farfar, og han hadde tydeligvis odelsrett til den ene halvparten av Tarm, og det var denne odelsretten han solgte i 1795.

 

 

 

 

Men Kristian, som er døpt i Eidsberg, sønn av Helge Olsen Funningsrud er alså ikke Gunders bror....?  

 

 

Joda, Kristian var en yngre bror som ble født på Funningsrud i Eidsberg etterat familien hadde solgt og flyttet fra Tarm. 
 
 
 

 

...eller har Helge skiftet navn?  Tok de navn etter hvor de bodde?

 

[...]

 

PS, Helge Oslen Hobbel? Var det ikke Guri som het Hobbel?  Og Helge het Biucelsrud?

 

 

På den tiden var det stort sett bare de kondisjonerte som hadde et fast slektsnavn. Bønder og husmenn hadde ikke et etternavn i dagens betydning av ordet; de hadde et fornavn og et farsnavn (patronym) som viste hva faren deres het - og så ble de benevnt med et tredje navn som viste hvilken gård eller plass de bodde på. Derfor ser vi at Helge Olsen kunne opptre i kirkebøkene med flere "tredjenavn" alt etter som hvor han til enhver tid bodde: Helge Olsen Bøkkelstad, Helge Olen Hobbel, Helge Olsen Tarm, Helge Olsen Funningsrud, Helge Olsen Revaug - samme mann, men med forskjellige bosteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 
 

 

Ja, Helge og Guris eldste sønn - og Gunders eldste bror - het Ole. Han var oppkalt etter sin farfar, og han hadde tydeligvis odelsrett til den ene halvparten av Tarm, og det var denne odelsretten han solgte i 1795.

 

 

 

 

Joda, Kristian var en yngre bror som ble født på Funningsrud i Eidsberg etterat familien hadde solgt og flyttet fra Tarm. 
 
 
 

 

 

På den tiden var det stort sett bare de kondisjonerte som hadde et fast slektsnavn. Bønder og husmenn hadde ikke et etternavn i dagens betydning av ordet; de hadde et fornavn og et farsnavn (patronym) som viste hva faren deres het - og så ble de benevnt med et tredje navn som viste hvilken gård eller plass de bodde på. Derfor ser vi at Helge Olsen kunne opptre i kirkebøkene med flere "tredjenavn" alt etter som hvor han til enhver tid bodde: Helge Olsen Bøkkelstad, Helge Olen Hobbel, Helge Olsen Tarm, Helge Olsen Funningsrud, Helge Olsen Revaug - samme mann, men med forskjellige bosteder.

 

 

Tusen takk for informasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.