Gå til innhold
Arkivverket

Kanskje ikke aktuelt i slektsforskning ennå, men... Prøverørsbarn?


Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Hørte nettopp på Sky News at man i England har lovliggjort bruk av genmateriale fra tre personer ved prøverørsbefruktning. Årsaken til dette skal blant annet være at man dermed kan unngå  endel arvelige sykdommer. Motstanderne hevder at dette er et skritt på veien til å produsere 'designerbarn'.

 

Men jeg begynte å lure: Hva bestemmer DNAet til barn der dette blir gjort? Om 100 år står man kanskje overfor denne problemstillingen i slektsforskningen.

 

Og i samme slengen: Påvirker det DNAet til et menneske dersom de får blodoverføring, eller for den sakens skyld får transplantert et organ fra et annet menneske?

 

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje artikkelen i VG er det snakk om å byte ut mt-DNA i det befrukta egget, og dette vil dermed følgje med i seinare slektsledd.

Blodoverføring eller organtransplantasjon vil sjølvsagt ikkje påvirke arvematerialet til kommande generasjonar (med mindre ein då transplanterer eggstokkar eller testiklar).

 

Eit interessant spørsmål er om det er berre ein sekvens som vert bytt ut, eller om ein byter ut alt mt-dna. I slektsgransking vert mitokondrielt DNA brukt til å samanlikne reine morslinjer, og dersom det skulle verte vanleg å endre på dei sekvensane ein testar på vert endra på vil sjølvsagt samanlikning av mt-DNA verte ubrukeleg som metode innan slektsgransking.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe, i en slik tvilsom framtid, at slike prøverørsbarn har fått opplyst(dokumentert) kven som er dei biologiske foreldra slik at slektsforskning på det planet blir unødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i dag er ikke DNA 100% sikkert. Jeg så en dokumentar (fra USA) for en del år siden: Mor (hvit) var samboer med far (svart) og de fikk tre barn sammen. Forholdet tok slutt, og mor henvendte seg til sosialkontoret for økonomisk støtte. Hun ble DNA testet, ble fratatt barna og anmeldt til politiet for forsøk på svindel. Uansett hva mor kunne dokumentere, og likedan far, som var tilbake på banen for å støtte mor og barn, DNA'en stemte ikke og hun var dermed ikke moren. Tilfeldigvis hørte mor/advokaten om en annen sak med 'feil' DNA, og heldigvis var den saken forsket på vitenskapelig og årsaken ble funnet: Det ble tatt to blodprøver av personen, på to forskjellige (arm/lever) steder og det ble funnet 2 forskjellige DNA. Du kan Google 'chimeras' for å få en mer vitenskapelig informasjon om fenomenet. (og kanskje en skyldig kriminell kan bli funnet uskyldig og går fri....??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv og miljø. Hva betyr noe? I slektsgranskingsøyemed er min erfaring at miljø betyr mest (fosterbarn, adopterte). For genetiske forskjeller er selvfølgelig DNA et element. Blå eller brune øyne, disponering for sykdommer. Men sett i lys av slektsgransking behandler jeg fosterbarn på samme måte som "ekte" barn, selv. Hva de måtte ha av øyenfarge og sykdommer er ikke så interessant i den sammenhengen, mener jeg. Genetiske linjer synes jeg er overvurdert, selv om jeg selv har tatt DNA-test. Jeg føler meg like mye i slekt med mine ikke-genetiske slektninger.

 

Og hvem vet? Kanskje er det en NPE i leserens slektshistorie, også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.