Gå til innhold
Arkivverket

Reten - Hernes - Elverum


Mona Eng
 Del

Recommended Posts

Min mormor het Agnes (Teodorsdatter) Nordahl, hun var født (Lilleengen) Reten i Hernes i 1893.

 

Hennes far het Teodor Tollefsen (Lilleengen) Reten, han var født i 1846 og giftet seg med Anne Halstensdatter Horndalen (f. 1851) i 1873.

 

Hans far het Tollef Hanssen Reten og ble født ca 1789. Han var gift med Ragnhild Hansdatter f. ca 1817.

 

Er det noen som kan bidra med mer informasjon om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elverum Bygdebok bd 7 del II, gården Horndalsplassen s 818:

 

Halsten Halstensen 1819-1870 g med Helene Birgitte Halvorsdatter 1828- i 1848. Helene B var datter av Halvor Hansen og Elen Jonsdatter Østre Grøtting. 8 barn, Anne var nr 2:

 

Anne 1852-1912, g 1873 med Teodor Tollefsen 1846-1920, sønn av Tollef Hansen Reten 1789-1865 og Ragnhild Hansdatter på Horndalen 1817-1897

 

Bd 7 del I, gården Lilleengen s 318:

 

Tollef og Ragnhild kjøpte Lilleengen i 1846. Ragnhild var datter av Hans Ottersen Østby-Brenden og Ragnhild Olsdatter 1780-1872 på Nøtsel, datter av Ole Gudmundsen Kynberget

 

bd 7/II, s 804 - Østby-Brenden:

 

Hans O var sønn av soldat Otter Hansen fra Klette i Løten og Kristine Dorthea Løgting 1754-1801

 

Mer info finner du i Elverum BB (her blir det litt for mye å skrive av..)

 

Grete

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Da har jeg mer informasjon og mer å ta tak i. Min mormor fortalte mye om barndom og familie, men jeg var bare 12 år da hun døde, så mye har gått i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nå låne den bygdeboka der det står om disse familiene og Hernes/Horndalen. Så da finner jeg sikkert enda mer informasjon. Takk for hjelp og gode innspill. Jeg tar gjerne i mot flere :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mona!

I tillegg til oversikten fra Grete Jøraas kan jeg tilføye at Helene Birgitte Halvorsdatter Grøtting døde i Horndalen den 20. juni 1899, og gravlagt på Nordskogbygda kirkegård. Dersom du er interessert har jeg bilde av gravstenen som har utydelig innskripsjon. 

Forøvrig kan jeg også bemerke at vi nok har samme aner da Annes søster, Helene (1854-1931) er min oldemor. Jeg har registrert en god del etterkommere og forfedre til Halsten og Helgene Birgitte, så dersom du har eventuelle spørsmål er du velkommen til dette. Min e-post adresse er: kris-skr krøllalfa online dot no

 

Helge Skrokbæk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt morsomt for jeg spurte en venninne av meg som er fra Elverum (Nordskogbygda) om å få låne bygdebøkene fra Hernes og Horndalen. Da vi begynte å lese i disse viste det seg at hun også er oldebarn av Helene (Annes søster) slik at vi faktisk er firmenninger. En morsom oppdagelse etter å ha kjent hverandre i nesten 25 år. Jeg sender deg en mail. Takk for at du tok kontakt.

 

Mvh

monaeng1956@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.