Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner jeg far til et uekte barn, 1914


tore stabell kulø
 Del

Recommended Posts

Hallo!

Min oldemor fikk barn med en som ikke ble hennes kone, derfor er min farfar et uekte barn. I klokkerboka står det at "moderen kommer med barnet, faderen underrettet". Da lurer jeg på om hvordan denne underrettelsen skjedde, gikk det et brev fra lensmannen, namsmannen e.l til denne mannen, slik at det kanskje finnes i en postjournal/arkiv? På arkivportalen kan man jo finne masse dokumenter man kan få innsyn i, så mitt spørsmål er hvordan en slik underrettelse skjedde, og om det var snakk om økonomiske forpliktelser den gang, type "barnebidrag". I så fall burde det jo stå i et eller annet offentlig arkiv?

 

Fødsel og døp skjedde i Herøy i Nordland i 1914, faren befant seg da trolig i Bodø.

 

På forhånd takk!

 

Mvh,

Tore Stabell Kulø,

Nesoddtangen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn dåpen for oversiktens skyld:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Herøy, Klokkerbok nr. 834C06 (1902-1918), Fødte og døpte 1914, side 116-117.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10013&idx_id=10013&uid=ny&idx_side=-60
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070214690060.jpg

 

Det er mulig at presten har skrevet brev til faren.  I så fall vil det kunne finnes kopi av brevet i prestens kopibok, dersom disse eksisterer.  Statsarkivet i Tromsø vil nok kunne svare på dette.

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt svar i innlegg 2.  Du kan også be om opplysninger fra ministerialboken fra statsarkivet.  det kan hende at der finnes noen mer opplysninger enn i klokkerboken, de er ikke alltid identiske.


Vet du hvor gunnar johan er konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spørre direkte i forumet? Jeg håper det er raskere enn e-post. De castbergske barnelovene ble innført fra 1. januar 1916. Da ble det bidragssak hvor jeg antar at far fikk brev om saken. Vi får håpe at din forfader finnes i et slikt arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette er blitt lagt inn på Geni.... er det rett eller feil?

 

 

Ragnar Johannes Blomvik
Birthdate: April 16, 1891
Birthplace: Bodø, Bodø, Nordland, Norway
Death: (Date and location unknown)
Immediate Family:
Son of Hans Lauritz Endresen Blomvik and Hansine Blomvik
Husband of Eva Marie Blomvik
Father of Gunnar Johan Kulø
Occupation: Kjemi-ingeniør

Managed by: Private User
Last Updated: March 17, 2013


http://www.nermo.org/slekt/d0034/g0000043.html

 

En utskrift fra dødsfallspapirer ville kanskje kunne vise om Gunnar Johan er notert søm sønn til denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har jeg sett. Men jeg tror ikke det er rett. Han heter ikke Johansen, og denne Blomvik passer fordi han kommer fra Bodø.

Dødsfallpapirer, står det der hvem som er barn? Hvor finner jeg disse, er det noe som kan finnnes på arkivportalen?


Se mitt svar i innlegg 2.  Du kan også be om opplysninger fra ministerialboken fra statsarkivet.  det kan hende at der finnes noen mer opplysninger enn i klokkerboken, de er ikke alltid identiske.


Vet du hvor gunnar johan er konfirmert?

 

Han burde være konfirmert i Kristiansund, men jeg finner ham ikke.. Får prøve å lete litt rundt Kr.Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmannens dødsfallsprotokoll blir ført ved alle dødsfall.  der står det hvem som er etterlatte/ arvinger osv.  Du må da henvende deg til event. statsarkiv eller den aktuelle skifterett.  Jeg ville prøvd med statsarkivet som dekker området der vedkommende døde først.

 

Feilskriving i kirkebøkene forekommer rett som det er, så det alene må ikke tas for gitt som aktuelt data for en eventuell barnefar.  Dobbelsjekk i ministerialboken er ikke dumt, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekner med at dette er din farmor... men finner heller ikke hennes dåp eller konf. i Kristiansund.

 

 

MARIANNE STABELL KULØ      Født 15.08.1913

 

Har du funnet deres ekteskap?  Vet du når deres første barn er født?  før 1945?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekner med at dette er din farmor... men finner heller ikke hennes dåp eller konf. i Kristiansund.

 

 

MARIANNE STABELL KULØ      Født 15.08.1913

 

Har du funnet deres ekteskap?  Vet du når deres første barn er født?  før 1945?

 

For et fantastisk forum! Dere har virkelig peiling, det må jeg si!

 

Jo, det er farmor, gift med "den uekte" Gunnar Johan.

De giftet seg trolig i baptistmenigheten, jeg har lett uten å finne noe i dissenterlister, men for Kristiansund er det jo så mange svartbrente bøker etter en brann i 1950.

Første barn er født 13/11-1937.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 De castbergske barnelovene ble innført fra 1. januar 1916. Da ble det bidragssak hvor jeg antar at far fikk brev om saken. Vi får håpe at din forfader finnes i et slikt arkiv.

 

 

Lensmannens dødsfallsprotokoll blir ført ved alle dødsfall.  der står det hvem som er etterlatte/ arvinger osv.  Du må da henvende deg til event. statsarkiv eller den aktuelle skifterett.  Jeg ville prøvd med statsarkivet som dekker området der vedkommende døde først.

 

 

Ettersom barnet ble født i 1914, altså før de Castbergske barnelover trådte i kraft 1.januar 1916, hadde ikke gutten arverett etter sin far. Du vil derfor neppe finne ham oppført som arving i dødsfallsprotokollen eller skiftepapirer ved farens død (- med mindre faren hadde lyst ham i kull og kjønn eller tilgodesett ham gjennom testament).

 

Imidlertid hadde moren krav på bidrag fra barnefaren også før 1916, bl.a. etter Lov om underholdningsbidrag av 1892,  så du bør undersøke i arkivene etter f.eks. bidragsfogden eller amtmannen. For Kristiansund Herøy i Nordland oppbevares disse ved Statsarkivet i Trondheim.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom barnet ble født i 1914, altså før de Castbergske barnelover trådte i kraft 1.januar 1916, hadde ikke gutten arverett etter sin far. Du vil derfor neppe finne ham oppført som arving i dødsfallsprotokollen eller skiftepapirer ved farens død (- med mindre faren hadde lyst ham i kull og kjønn eller tilgodesett ham gjennom testament).

 

Imidlertid hadde moren krav på bidrag fra barnefaren også før 1916, bl.a. etter Lov om underholdningsbidrag av 1892,  så du bør undersøke i arkivene etter f.eks. bidragsfogden eller amtmannen. For Kristiansund oppbevares disse ved Statsarkivet i Trondheim.

 

Helt supert! Da skal jeg sette i gang her! Bidragsfogden eller amtmannen der hvor barnet ble født, tror du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidragsfogden eller amtmannen der hvor barnet ble født, tror du? 

 

Der hvor barnemoren bodde, altså i Nordland. (Jeg skrev feilaktig Kristiansund i mitt forrige innlegg, men barnet det er snakk om, ble jo født i Herøy. Statsarkivet i Trondheim vil likevel være det riktige stedet å henvende seg.)

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 finnes det 3 Ragnar Johansen. Han i Kristiania kan vi glemme.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910?fornavn=ragnar&etternavn=jo*&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=1891*&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=

 

1900 Det finnes bare 2 Ragnar Joh..., og siden vi kan glemme han fra Kristiania blir det bare Ragnar fra Tysfjord igjen.   http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1900?fornavn=ragnar+&etternavn=joh*&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=1891*&fodested=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&etnisitet=&spraak=&merknader=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&ship_name=&ship_type=&ship_home=&ship_location=

 

Du skrev i innledningen at det i klokkerboka sto at "moderen kommer med barnet". Jeg kan ikke se at det står det noe sted. Helt til høyre står det: "anm. (anmeldt) av barnets moder. Faderen underrettet".

 

Takk! Jeg mente anmeldt, fremvist;)

Ja, han Ragnar Johansen født i Hadsel  titter jeg på.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036947009935

Han kan det jo være?

Endret av tore stabell kulø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo en kjempeutfordring at ingen vet hvor lenge de to kjente hverandre i forbindelse med deres ulovlige randevouz. Hvis det var nærmest en one-night-stand, kan hun jo ta feil både på navnet, bosted og fødselsår: "han het Ragnar-ett-eller-annet, Johansen var det visst. Født omtrent i '91"

Så det er jammen ikke sikkert at jeg noen gang får vite hvem som er min oldefar.

Men det heteste tipset fra dette forumet er å grave i brev fra myndighetene til barnefaren.

Endret av tore stabell kulø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er fødd i Herøy i Nordland, og "faderen er underrettet".  Altså så meinte nokon at dei visste kven "faderen" var.

 

Eg ville leita etter brev to stadar først:

Soknepresten har skrive brev -  til lensmannen, futen og/eller barnefaren - truleg ganske nært dåpen i tid. Brevet(/-a) skal vere registrert i postjournalen hans, og er ein heldig, finst det ein kopi - anten som laust ark i mappe (vonleg kronologisk ordna for kvart år), eller i ei kopibok. Alt skal ligge i Herøy  (NL) Sokneprestarkiv i statsarkivet  (og då er det vel Trondheim).

 

Lensmannen var futen sin lokale representant og kan også ha skrive brev til barnefaren, evt. til futen eller kollegaen der barnefaren budde - og han kan ha fått brev frå soknepresten.  Det aktuelle lensmannsarkivet ligg nok også på statsarkivet.

 

Det finst sikkert ei sak i futearkivet også.  Men futen hadde mange fleire saker enn lensmann og sokneprest - så kan vere enklare å finne noko frå dei lokale embetsmennene. (På den andre sida kan det tenkjast at futearkivet er betre organisert - men det finn ein alltids ut.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte tips, dette skal bli spennende! Jeg har skrevet til Statsarkivet i Trondheim, så får vi se hva de kan finne.

 

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet til Statsarkivet i Trondheim, så får vi se hva de kan finne.

 

 

Du må sannsynlegvis reise dit og leite sjølv. Dei har neppe tid til å leite gjennom brevbunken til prest og lensmann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.