Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner jeg far til et uekte barn, 1914


tore stabell kulø
 Del

Recommended Posts

Jeg har betalt en mann som privat leter på statsarkivet der, mot betaling.  Tross noen hundre i timebetaling svarer det seg... han vet hva og hvor han skal lete etter, og jeg fikk i alle fall mange kjærkomne treff.  Det var Statsarkivet som ga meg beskjed at de ikke kunne ta "småting".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen Ragnar som er født i Hadsel  i 1890-92.

Og hvem var han sønn av. Faren står her som Ole Olsen. Kan han muligens være uekte barn av Lorentine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Ragnar f. i Hadsel. Han er f. i Sildpollen i Eidsfjord. Sildpollen tilhører Sortland nå og dekkes av Sortland Bygdebok Bd.3, men den har ikke opplysninger om Ragnar. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=261&idx_id=261&uid=ny&idx_side=-51 

 

Snakker dere om denne Ragnar?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036947009935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo en kjempeutfordring at ingen vet hvor lenge de to kjente hverandre i forbindelse med deres ulovlige randevouz. 

 

Bare for å rydde av veien en mulig misforståelse: I 1914 var det IKKE ulovlig med utenomekteskapelige forhold og heller ikke å føde barn utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen Ragnar som er født i Hadsel  i 1890-92.

Og hvem var han sønn av. Faren står her som Ole Olsen. Kan han muligens være uekte barn av Lorentine ?

Du finner han i kirkeboka for Eidsfjord kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

.
Ovenfor nevnte Ragnar Johansen
er muligens (antakeligvis ?) identisk med

min morfar Ragnar Johannes Blomvik , født 1891 i Bodø, og død 1974 i Oslo. Hans familie kom fra Sula, Borgund (Ålesund).

Ragnar Blomvik var frisørlærling i Trondheim da han ble konfirmert i 1905,
og tok i 1915 eksamen ved Trondhjems Tekniske Læreanstalt (TTL).
I mellomtiden ser det ut til at han har drevet med litt av hvert ....

Jeg har (så langt) registrert (delvis ved hjelp av innlegg her, samt i en debatt i DIS Slektsforum)

følgende av hans mulige barn, som ikke i alle tilfeller ble unnfanget under (dengang) ‘helt reglementerte’ forhold :

1. Aase Blomvik (11 Jan 1913 – 14 Mai 2003), f. i Trondheim (u.e.) av
    Otilie Magdalene Dahl (f. 24 Jul 1187), som i 1925 bodde i Klostergaten 32a, Tr.h. med sin datter Åse og

    Åses halvbror Birger Andreas Arnstad (4 Des 1922 – 30 Sep 1991 Moholt, Tr.h.), som også var f. u.e., og 
    senere altså bodde på barnehjem (se ovennevnte DIS-debatt).
2. Gunnar Johan Kulø (13 Mai 1914 – 28 Feb 1988 Kristiansund), f. i Tenna, Herøy , Nordland (u.e.) av

    Debora Nikolina Berg (f. 3 Okt 1892 Vangsholmen, Tenna) (d. av Albert Johan Aleksandersen og Kornelia Petrine Marie Carlsdatter).
    Barnets far er ved dåpen i Herøy 19 Jul 1914 (se linken i innlegg #2) oppgitt å være 'Ragnar Johansen' (f.1891) fra Bødø
    (dette er muligens Ragnar Johannes Blomvik
, se dette oppslaget i geni.com).

    Debora ble senere g. m. Ludvig Kulø.
3. Agnes Blomvik (1 Mai 1923 – 3 Jan 2019 Lillehammer), f. i Bergen av

    Eva Maria Strøm (1888 Verdal – 1975 Follebu, Gausdal),
    som (på forhånd, ikke verst !) den 9 Apr 1922 var blitt gift i Tysfjord m. Ragnar Johannes Blomvik.
4. Edgar Blomvik Kaspersen (ca.1926 – ca.2002 Rælingen v. Lillestrøm), f. i Trondheim (u.e.) av

    Elisabeth Jensen Kaspersen (f. ca.1900).

Barna til Ragnar ble senere gift som følger :
Aase Blomvik (11 Jan 1913 – 14 Mai 2003) ble. g. ca.1941 (i Orkanger ?) m.

                Freidar Meyer Monsen (1914-2001) fra Trondheim, og fikk tre barn (1 datter og 2 sønner) under og etter krigen
Gunnar Johan Kulø (13 Mai 1914 – 28 Feb 1988 Kristiansund) ble g. Nov 1935, i Kristiansund m.

                Marianne Stabell (f. 15 Aug 1913), og de fikk tre barn (Stabell-Kulø), det første født i 1937
Agnes Blomvik (1 Mai 1923 – 3 Jan 2019 Lillehammer) var enebarn, og ble g. i Oslo 1948 med

               Johan Nermo (1920-1986) fra Øyer (foreldre til undertegnede og mine tø søstre)
Edgar Blomvik Kaspersen (ca.1926 – ca.2002 Rælingen) ble g. m.

               Tove, som antakelig også fikk barn.

1/1-1916 kom det altså en lov som ga utenomekteskapelig (u.e.) fødte barn arverett etter faren,
og som kanskje også gjorde det lettere å idømme barnebidragsplikt for den som ble oppgitt som far
til et utenomekteskapelig barn (selv om slik bidragsplikt også gjaldt før 1916).
Dette antar jeg er blant årsakene til at vi vår familie inntil helt nylig bare har ‘hørt om’
at min morfar Ragnar Johannes Blomvik var far til ‘en rekke’ barn født utenfor ekteskap.
Kun sønnen han fikk u.e. (som gift mann) ca.1926 har inntil nylig vært kjent for oss.

Jeg har lagt ut mitt slektsregister (inneholdende over 71.000 individer) på Internett (http://www.nermo.org/slekt/surnames.html),
og her er min morfar Ragnar Johannes Blomvik: http://www.nermo.org/slekt/d0025/g0000008.html#I31.

 
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Nermo skrev:


Gunnar Johan Kulø (13 Mai 1914 – 28 Feb 1988 Kristiansund) ble g. (ca.1936, i Kristiansund ?) m.
   Marianne Stabell (f. 15 Aug 1913), og de fikk tre barn (Stabell-Kulø), det første født i 1937
 

 
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

 

I følge et søk i Nasjonalbibliotekets aviser, ble disse gift den 30.11.1935 i Kristiansund.

Se første treff her: https://www.nb.no/search?q="herr Gunnar Kulø"&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=18900101&toDate=20190101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva folk klarer å finne ut av! Takker så meget for all gravingen, Per Nermo. Det ser ut som vi har felles interesse av å finne ut om vårt opphav, din morfar, min oldefar, Casanova'en! Jeg hadde jo denne Ragnar i kikkerten, men det var det med "Johannes" og "Johansen", men fødselsåret var jo 1891. Hvor sikker er du på Debora Nikoline-affæren? Kan det passe at den utsvevende Ragnar hadde ærend utenfor Sandnessjøen rundt 1913, eller kanskje Debora hadde hushjelp-jobb lengre sør i landet og de møttes på en lørdagsdans m/tilbehør?

Hvis det er den riktige Ragnar har jeg for første gang sett et bilde av ham i avisen, samt et livs-resyme i anledning hans 75- og 80-års-dag. De har du sikkert funnet for lenge siden.

 

Nostalgisk hilsen

 

Tore Stabell Kulø,

barnebarn av Gunnar Johan,

evt. oldebarn av Ragnar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per og Tore 🙂

 

Hva med å ta en enkel DNA-test fra f.eks Myheritage slik at dere kan få bekreftet/avkreftet evt. slektsskapsforhold dere i mellom? Denne testen er enkel, og på langt nær så dyr som tester som viser f.eks haplo-grupper mm. Jeg har veldig gode erfaringer med denne testen og hittil har treff med de slektninger jeg allerede visste om før testen, vist å treffe 100% . 

Mitt eneste mål med testen var å finne andre ukjente -menninger- ikke å få vite evt. haplo-gruppe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspill, Unni! 

Så det er en test som avdekker "nært" slektskap og utelukker andre?

Hørtes både CSI og FBI-kult ut;)

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så nært slektsskap som i dette tilfellet søskenbarn så skal det helt klart vises. Selv ikke eneggede tvillinger arvet lik dna fra side foreldre. Dersom du og evt. søsken hadde testet dere, kan størrelsen(e) på segmentet være ulikt. Jeg er langt fra en ekspert og jeg er helt sikker ikke politisk korrekt heller all den tid jeg går for en "simpel" test. 

Mange velger å betale for langt dyrere og da selvfølgelig mer omstendige tester; slike som bl.a viser hvor dine første forfedre kom fra. Men siden jeg en en enkel sjel,er en enkel test bra nok for meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den på tilbud for 465 til meg selv. Hva den koster akkurat nå vet jeg ikke, men jeg har jevnlig sett disse testene til under 600 kr.

Med bestilling av mer enn 2 er frakten gratis. Det finnes helt sikkert andre som tilbyr tilsvarende tester, men jeg har ikke navn på disse og vet da heller ikke hvilken pris de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en gratisperiode for et par år siden, får jeg stadig eposter fra Ancestry og har sett at de setter ned prisen ved 'vintersalg' i februar, morsdag, farsdag, Thanksgiving, Halloween, Black Friday, og i julen. Prisen har vært $69-$59-$49, men oftest $59. Ordinærpris er $99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jeg vil anbefale at dere begge tar en DNA-test hos Familytree DNA. 

https://www.familytreedna.com/

 

-- Det har de beste testene (de har både autosomaltest, mtDNA og Y-DNA). Her betaler du kun for å ta testene. Du må ikke være medlem med noe medlemsavgift for å ha testen din der. Du kan være anonym hvis du vil. Du må ikke knytte DNA mot et slektstre, men du kan.

Av jurister er dette vurdert til å være det sikreste stedet å ta testene med tanke på personvernet. Mange bruker Familytree DNA både i Norge og utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tore stabell kulø skrev:

Det er utrolig hva folk klarer å finne ut av! Takker så meget for all gravingen, Per Nermo. Det ser ut som vi har felles interesse av å finne ut om vårt opphav, din morfar, min oldefar, Casanova'en! Jeg hadde jo denne Ragnar i kikkerten, men det var det med "Johannes" og "Johansen", men fødselsåret var jo 1891. Hvor sikker er du på Debora Nikoline-affæren? Kan det passe at den utsvevende Ragnar hadde ærend utenfor Sandnessjøen rundt 1913, eller kanskje Debora hadde hushjelp-jobb lengre sør i landet og de møttes på en lørdagsdans m/tilbehør?

Hvis det er den riktige Ragnar har jeg for første gang sett et bilde av ham i avisen, samt et livs-resyme i anledning hans 75- og 80-års-dag. De har du sikkert funnet for lenge siden.

 

Nostalgisk hilsen

 

Tore Stabell Kulø,

barnebarn av Gunnar Johan,

evt. oldebarn av Ragnar 
 

.

Jeg har kontaktet Ken Nilsen, som ser ut til

å være opphavsmann til oppføringen av Debora og
Ragnar Johannes som foreldre til Gunnar Johan i 1914
,
og håper han kan gjøre rede for hvilken kilde som er brukt.

 

Ragnar bodde jo i Bodø som barn, og i Trondheim som konfirmant i 1905.

Han var åpenbart (fremdeles) i Trondheim i 1913, og tok eksamen ved TTL i 1915.

I 1922 arbeidet han i Tysfjord, og var senere ved Sulitjelma gruver.

Hvor han var 9 måneder før 13 Mai 1914 skal jeg ikke gå god for,

men man kan ha sine mistanker ....

 

Når det gjelder avisomtalene av morfar

Ragnar Johannes Blomvik's 75- og 80-årsdag 

så ville jeg sette stor pris på om du ville sende meg

kopi av disse på email samt ev. vise dem her i denne debatten.

 

mvh

Per Nermo

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dna-innspill, alle sammen.

Og Per, jeg fant omtaler og bilde ved å søke i nasjonalbiblioteket uten "johannes". Det ser ut til å være riktig person, si fra hvis det ikke er riktig Ragnar;)

Men hvis det er, så har jeg sett bilde av min oldefar for første gang. 

 

Legger ved bilde, avistekst ang 75-årsdag, 80-årsdag og dødsfall.

Du kan laste dem ned herfra, eller vil du ha en epost med vedlegg i tillegg?


Mvh,

Tore

ragnar_død.JPG

ragnar_bilde1.JPG

ragnar_80år.JPG

ragnar_75år.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

#49:

 

Mange takk, Tore !  (Jeg tar gjerne imot avisomtalene som på e-mail !).

 

Jeg var tilstede ved bestefars bisettelse i febr. 1974 (se annonsen over), som fant sted i kapellet på det gamle Rikshospitalet (inng. fra Pilestredet). Ragnar Johannes Blomvik ligger begravet sammen med sin kone og svigerfamile under en 'fin' familiegravsten på Vår Frelsers gravlund (der korset på toppen riktignok er knukket...). Han ble uteksaminert fra Trondhjems Tekniske Læreanstalt  i 1915. (TTL ble nedlagt i 1917, og NTH opprettet samme år).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.