Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner jeg far til et uekte barn, 1914


tore stabell kulø
 Del

Recommended Posts

Per, du som har drevet med slektsforskning en stund, du har kanskje tatt en type dna-test allerede for å finne ut mer om slekta? Jeg tenker at det hadde vært veldig interessant å finne ut om din mor og min farfar faktisk var halvsøsken. Og at jeg dermed plutselig har "fått meg" en oldefar.

 

Mvh,

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Tore.

Av alle merkelige sammentreff...

Hvis du går inn på Slektsforum hos DIS Norge finner du en lengre utredning om "Ragnar Johansen" som døper Gunnar Johan på Tenna i Herøy i 1914.

Gjennomgangen finner du under Sør-Trøndelag, Orkdal.

Hvis det er samme Ragnar det er snakk om var det en mangfoldig kar - fullt navn var i så fall Ragnar Johannes Blomvik fra Bodø.

Tråden startet i februar 2011 og utredningen ble lagt inn fra hans barnebarn i dag!

P.S. Skrevet før jeg leste s. 3 og 3 i tråden....

Endret av Olav Bonesmo
ny opplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tore stabell kulø skrev:

Per, du som har drevet med slektsforskning en stund, du har kanskje tatt en type dna-test allerede for å finne ut mer om slekta? Jeg tenker at det hadde vært veldig interessant å finne ut om din mor og min farfar faktisk var halvsøsken. Og at jeg dermed plutselig har "fått meg" en oldefar.

 

Mvh,

Tore.

 

.

Dette passer det nok bedre at vi tar pr. e-mail, Tore.

Kontakt meg gjerne !

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Olav Bonesmo skrev:

Hallo Tore.

Av alle merkelige sammentreff...

Hvis du går inn på Slektsforum hos DIS Norge finner du en lengre utredning om "Ragnar Johansen" som døper Gunnar Johan på Tenna i Herøy i 1914.

Gjennomgangen finner du under Sør-Trøndelag, Orkdal.

Hvis det er samme Ragnar det er snakk om var det en mangfoldig kar - fullt navn var i så fall Ragnar Johannes Blomvik fra Bodø.

Tråden startet i februar 2011 og utredningen ble lagt inn fra hans barnebarn i dag!

P.S. Skrevet før jeg leste s. 3 og 3 i tråden....

 

.

Mener du den samme DIS-debatten som jeg linker til i mitt innlegg #35 på forrige side ?

Hvis ikke, kan du gjengi en link til den debatten du snakker om ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Olav Bonesmo skrev:

Hallo Tore.

Av alle merkelige sammentreff...

Hvis du går inn på Slektsforum hos DIS Norge finner du en lengre utredning om "Ragnar Johansen" som døper Gunnar Johan på Tenna i Herøy i 1914.

Gjennomgangen finner du under Sør-Trøndelag, Orkdal.

Hvis det er samme Ragnar det er snakk om var det en mangfoldig kar - fullt navn var i så fall Ragnar Johannes Blomvik fra Bodø.

Tråden startet i februar 2011 og utredningen ble lagt inn fra hans barnebarn i dag!

P.S. Skrevet før jeg leste s. 3 og 3 i tråden....

Jøss, tilfeldigheter over alt!

Jeg finner ikke utredningen på DIS, jeg får ikke treff på "Ragnar Johansen", vet du hva tittel på tråden er, under Sør-Trøndelag/Orkdal/Orkdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, det er nok den samme tråden hos DIS som du la inn flott info om i går (startet februar 2011), men jeg finner ikke noe om at Ragnar døper Gunnar Johan. Må man være innlogget for å se innlegget, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, Olav.

Da har jeg sett tråden. Du skrev noe om Ragnar "som døper Gunnar Johan", så da trodde jeg det var noe mer enn det jeg allerede hadde lest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.
Jeg ville satt stor pris på om noen som ev. har denne informasjonen kan sende meg en liste [til e-mail nermo(a)online.no]
med navn og datoer for fødsel/dåp, giftermål, ektefelle, bosted, barn og død/begravelse for
etterkommere av flg. av barna til Ragnar Johannes Blomvik (1891-1974) (mulig 'alias' Ragnar Johansen) (ref. innlegg ovenfor) :

- Aase Blomvik (11 Jan 1913 Tr.h. – 14 Mai 2003) g. ca.1941 (Orkanger ?) m. Freidar Meyer Monsen (1914-2001) fra Tr.heim (3 b. (1 dtr. og 2 sønner) under og ett. krigen)
- Gunnar Johan Kulø (13 Mai 1914 Herøy – 28 Feb 1988 Kristiansund) g. Nov 1935 Kr.sund m. Marianne Stabell (f. 15 Aug 1913) (3 b. (Stabell-Kulø), det første født i 1937)
- Edgar Blomvik Kaspersen (ca.1926 Trondheim ? – ca.2002 Rælingen) g. m. Tove.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎02‎.‎2015 den 15.50, erling t endresen skrev:

 

Jeg legger inn dåpen for oversiktens skyld:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Herøy, Klokkerbok nr. 834C06 (1902-1918), Fødte og døpte 1914, side 116-117.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10013&idx_id=10013&uid=ny&idx_side=-60
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070214690060.jpg

 

Det er mulig at presten har skrevet brev til faren.  I så fall vil det kunne finnes kopi av brevet i prestens kopibok, dersom disse eksisterer.  Statsarkivet i Tromsø vil nok kunne svare på dette.

 

.

Trådstarter Tore Stabell Kulø trenger nok 'ekspert-hjelp' til å identifisere 'barnefaren' Ragnar (Johansen) (f.1891)

som iflg. klokkerbokas innførsel ifm. dåpshandling i Herøy, Nordland, den 19. juli 1914 er 'anmeldt' som far

til det utenomekteskapelige guttebarnet Gunnar Johan,  f. den 13. mai 1914 på Tenna ('Tenden'), Herøy,

av pigen Debora Nikolina Berg (f. på Vangsholmen, Tenna, den 3 Okt 1892), med foreldre

Albert Johan Aleksandersen (1863-945) og Kornelia Petrine Marie Carlsdatter (1864-1948), bosatt på Vangsholmen.

(Ved FT 1910 var 'Debora Alexandersen' bosatt som tjenestejente på Rønvik Nedre, Bodø)

 

Dåpsinførselen for Gunnar Johan i klokkerboka ses i innlegget sitert over.
Her er mine forslag til transkribering/tolkning av deler av innførselen :

 

Far:  Ungk. [Ungkar?  (dvs. ugift)]    arb. [arbeider?]   Ragnar Johansen

Mor:  pige                  (dvs. ugift)                               Debora Aleksandersen

Far:   f. 1891, bosatt i Bodø   Mor: f. 1892, bosatt i Tenden [Tenna, Herøy. NO]


Faddere:      Fridtjof Grönbeck og h.[hustru?] Borghild Aleksandersen, Haakon Olsen   (kan Borghild være barnemorens søster eller faster ?)

Merknader : 'Anm[meldt?]. av barnets moder.  Faderen er underrettet'  (Ragnar var med andre ord ikke tilstede ved dåpen)

 

Det er altså ' Ragnar Johansen ' det er behov for å ifå identisert og tilknyttet et opphav.

(Som det framgår av innlegg i denne debatten er det lansert flere 'kandidater', bl.a. Ragnar Johannes Blomvik, f. 1891 i Bodø, og Ragnar Johansen, f. 1891 i Hadsel).

 

Når Gunnar Johan var ca. 7 år (i 1921) giftet Debora Nikolina Berg seg (i Kristiansund ?) med

Ludvig Ferdinansen Kulø, f. 13 Jan 1868 på Hallerø, Kulø, Smøla, MR, død 1940 i Kr.sund.

Ludvig var i 1921 enkemann, og hadde i 1915 feiret feiret sølvbryllup med sin første kone, Anna Berntine.

Yrke: Løsarbeider (1910), Transportarbeider (1921), Torvhandler (1939)  (Han bodde da i Fosnabakken, Kristiansund).

 

Gunnar Johan f. 1914 tok senere etternavnet Kulø etter sin stefar.

(Gunnar Johan Kulø giftet seg 30 Nov 1935 (i Kr.sund ?) med Marianne Stabell (f. 1913 i Tr.h. som 1 av 10 søsken), fikk 3 b. før/under krigen og ble 'overfiskevraker' i Kr.sund).

 

Den som hadde håpet å kunne identifisere Gunnar Johan Kulø sin far  Ragnar Johansen, f. 1891, bosatt i Bodø 1914

ut fra Gunnar Johan (Kulø) sin konfirmasjon (i Kristiansund ca.1930 ?) blir nok skuffet, for moren Debora var babtist, og der i gården blir barna såvidt vites ikke konfirmert.

 

Så hva gjør man da, for finne ut hvem han var, barnefaren i 1914, ungkar  'Ragnar Johansen', f. i Bodø i 1891 ?

 

De to ovennevnte fars-kandidatene (i 1914), Ragnar Johansen fra Hadsel og Ragnar Johannes Blomvik fra Bodø (begge f. i 1891) finner man

i FT både i 1900 og 1910 (i 1910 har Blomvik riktignok fått en 'd' til slutt i fornavnet), men dette har så langt ikke ført til noen nærmere konklusjon.

Nedenfor vises forøvrig Ragnar J. Blomvik døpt i Bodø i 1891. (Han ble konfirmert i Trondheim i 1905 og bodde der hos foreldrene sine i 1910. Uteksaminert ved TTL i 1915).

494295049_RagnarJBlomvikdp1891.thumb.jpg.661a9f6118fb21021e3bc29a07a3669c.jpg

 

 

Håper noen kan komme med bidrag her, ev. forslag til hvordan Ragnar-gåten kan løses !

 

.

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Per, for ditt engasjement i dette mysteriet. Det blir jo nesten som en kriminalsak "uten gjennombrudd",  der etterforskerne har noen kandidater på blokka, med varierende alibi, og med eller uten klart motiv.

Jeg setter veldig pris på all hjelp, og den ukjente barnefaren er altså min farfars far, min oldefar. Så det er jo litt rart å ha en oldefar man ikke kan «gjøre rede for».

Selv har jeg fra FT1910 gått gjennom alle med fornavn Ragnar som er født i 1891,  i hele Norge. Og her er muligens første usikkerhet: Siden Ragnar ikke var med til prest og dåp, er det kun Deboras egen opplysning om Ragnars føde-år man har. Og jeg vet ikke om 1891 er hugget i stein, eller om han kan være født et år før eller etter.

Men hvis 1891 er riktig har vi som Per har nevnt hans egen morfar:

Ragnar Johannes Blomvik, kandidat #1:

Man kunne tenke seg at "Johannes" ble til "Johansen" da presten tok fram fyllepennen. Men det som taler mot hans kandidatur er at det i kirkeboken er skrevet "arbeider" som yrke, og kandidaten  gikk da på teknisk skole i Trondheim for å bli kjemiingeniør, og da passer yrket "arbeider" ikke inn.

Ragnar Johan Antonsen, kandidat #2, født 15/8-91 i Sildpold, Hadsel, av Anton Johansen f. 1863 og Anna Lorentsdatter f. 1869. I tellingen i 1900 er han 9 år og bor hos foreldrene. Men han er spennende nok også notert et annet sted i samme folketelling, da boende hos Ole og Thina/Lorentine Olsen litt lengre nord, i Vaskinn/Lundenæs i Troms. Niåringen er her notert som "TJ", stakkar;). I tellingen i 1910 bor han fortsatt i fosterfamilien Ole/Lorentine, nå 19 år gammel, med yrke "fisker". Men nå har etternavnet forandret seg fra Antonsen til Johansen;  Ragnar Johan har blitt Ragnar Johansen. Men fødselsdatoen er fortsatt 15/8-1891, Hadsel. Så enten har han fortalt "folketellerne" at han heter Johansen, eller så har de hørt/notert feil. Spørsmålet er jo om han har sagt til Debora at han heter Johansen og ikke Antonsen? 

Kandidat nummer 2 passer dessverre heller ikke med yrke "arbeider", han har oppgitt "fisker" til folketellerne. Men igjen, han kan jo ha sagt noe annet til Debora.

Ragnar Johansen, kandidat #3, født 26/12-1891 i Tysfjord, Troms, av Johan og Johanna Nilsen (f. 1865 og 1870). Denne karen hadde det nok ikke så greit, for i FT1910 var han på Røstad Aandsvakeskole. Og ved å grave masse fant jeg for noen år siden ut at han faktisk ble sendt hjem før han var ferdig på skolen, "han er ikke smart nok til å gå her", og han satt da hjemme i Troms og "så ut på bølgene" og hjalp sin far litt i årene som fulgte. Så om dette ikke var en regelrett voldtekt av Debora, høres det jo ut som det ikke er en type man blir så betatt av at man kaster seg i høyet med det samme. Dessuten: Yrket "arbeider" passer i alle fall ikke med denne kandidaten.

Ragnar Johansen, kandidat #4, født 23/6-1891 i Kristiania. Han bor der i 1910, og jobber som visergut. Hvor sannsynlig det er at han befinner seg i Bodø-traktene i 1913 (for det var der "ugjerningen" skjedde) vet jeg ikke, men mobiliteten til en visergut var kanskje ikke slik at han tok seg en nordnorge-ferie rett som det var? Det måtte være om man fant ut at en i slekten hans døde i 1913 og han dro i en begravelse nordpå, e.l. Han hadde svensk far og mor fra Solør/Hedmark. Dro man i militæret på førstegangstjeneste i Nord-Norge på den tiden? Uansett hadde han vel avtjent den 22 år gammel? Men inntil videre setter jeg kandidaten i parentes på grunn av bosted, men yrke "arbeider" passer jo.


 

 

Jeg tror at siden det ved dåpen ble skrevet i boken at «faderen underrettes», så må jo helt riktige opplysninger om navn, alder og bosted ha blitt oppgitt til «øvrigheta» slik at de kunne få tak i ham, for fyllepennskriften i boken er ikke nok spesifisert til å underrette noen som helst. Så var det i forbindelse med dåpen at mor har oppgitt opplysninger som er tilstrekkelig for å kunne sende barnefaren et brev? Eller har hun dratt til Lensmann e.l i tillegg til presten? Jeg håper da på at det finnes kopi av noe korrespondanse mellom øvrighet og Ragnar i Statsarkivet i Trondheim. For i et slikt dokument må det stå fødselsdato osv som viser helt sikkert hvilken Ragnar det er snakk om, hvis ikke kan de jo ikke underrette ham? Jeg har tatt kontakt med en som påtar seg å grave i statsarkivet mot betaling, men har foreløpig ikke fått svar. Det blir foreløpig litt drøyt å fly til Trondheim for å lete i gamle arkiver;)

 

Og om ikke 1891 er riktig blir det jo et helt nytt sett med kandidater.. Men folketellingene gir i alle fall ingen treff i hele norge på "ragnar johansen" født i 1890 eller 1892. Så det jeg skal gjøre nå er å sjekke alle som hette Ragnar født i 1891, selv om de f.eks heter Ragnar Olsen i tellingene. For det kan jo tenkes at det er noe adoptiv/foster-greier der Ragnar, født av en Johan, plutselig bor hos en Ole og skifter navn til Olsen.

Jakten fortsetter!


 

Mvh,

Tore Stabell Kulø,

oldebarn av den mystiske «Ragnar Johansen».

 

 

 

Endret av tore stabell kulø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tore stabell kulø skrev:

 

Tusen takk, Per, for ditt engasjement i dette mysteriet. Det blir jo nesten som en kriminalsak "uten gjennombrudd",  der etterforskerne har noen kandidater på blokka, med varierende alibi, og med eller uten klart motiv.

Jeg setter veldig pris på all hjelp, og den ukjente barnefaren er altså min farfars far, min oldefar. Så det er jo litt rart å ha en oldefar man ikke kan «gjøre rede for».

Selv har jeg fra FT1910 gått gjennom alle med fornavn Ragnar som er født i 1891,  i hele Norge. Og her er muligens første usikkerhet: Siden Ragnar ikke var med til prest og dåp, er det kun Deboras egen opplysning om Ragnars føde-år man har. Og jeg vet ikke om 1891 er hugget i stein, eller om han kan være født et år før eller etter.

Men hvis 1891 er riktig har vi som Per har nevnt hans egen morfar:

Ragnar Johannes Blomvik, kandidat #1:

Man kunne tenke seg at "Johannes" ble til "Johansen" da presten tok fram fyllepennen. Men det som taler mot hans kandidatur er at det i kirkeboken er skrevet "arbeider" som yrke, og kandidaten  gikk da på teknisk skole i Trondheim for å bli kjemiingeniør, og da passer yrket "arbeider" ikke inn.

Ragnar Johan Antonsen, kandidat #2, født 15/8-91 i Sildpold, Hadsel, av Anton Johansen f. 1863 og Anna Lorentsdatter f. 1869. I tellingen i 1900 er han 9 år og bor hos foreldrene. Men han er spennende nok også notert et annet sted i samme folketelling, da boende hos Ole og Thina/Lorentine Olsen litt lengre nord, i Vaskinn/Lundenæs i Troms. Niåringen er her notert som "TJ", stakkar;). I tellingen i 1910 bor han fortsatt i fosterfamilien Ole/Lorentine, nå 19 år gammel, med yrke "fisker". Men nå har etternavnet forandret seg fra Antonsen til Johansen;  Ragnar Johan har blitt Ragnar Johansen. Men fødselsdatoen er fortsatt 15/8-1891, Hadsel. Så enten har han fortalt "folketellerne" at han heter Johansen, eller så har de hørt/notert feil. Spørsmålet er jo om han har sagt til Debora at han heter Johansen og ikke Antonsen? 

Kandidat nummer 2 passer dessverre heller ikke med yrke "arbeider", han har oppgitt "fisker" til folketellerne. Men igjen, han kan jo ha sagt noe annet til Debora.

....

.

Det var nok ikke presten men klokkeren som førte pennen, siden oppføringen står i Klokkerboka.

Ministerialboka  (prestens protokoll) for Herøy 1914 har jeg ikke sett digitalisert.

Hva betyr 'TJ' ?
 

Kandidat #1 :

  • Ragnar J. Blomvik (da bosatt i Tr.h.), hoppet på vårparten i 1912 (21 år gammel) i høyet med  pige Otilie Magdalene Dahl (f.1887, Tr.h.),
    som på Dahls Stiftelse fikk pikebarnet Aase (Blomvik) (11 Jan 1913-2003).
  • Ragnar Blomvik deltok i august 1914 (23 år gml. og aktiv sosialist) i en militær utmarsj i området ved Hegra festning, under major Bratt, og vitnet i Juni 1915 i den forbindelse i den såkalte 'Nemo-saken', der bl.a. Martin Tranmæl ble frikjent fra tiltalen om antimilitær agitasjon, som da var forbudt (se rettsreferat i Adresseavisa).
  • I 1915 ble Ragnar Blomvik uteksaminert (i det siste kullet, som kjemiingeniør) ved TTL (Trondhjems Tekniske Læreanstalt).
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"TJ" for "tjenesteytende. Det er vel litt drøyt når man er ni år. Det burde kanskje vært krysset av for FL, losjerende,hørende til familien (adopsjon, fosterhjem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎01‎.‎2019 den 23.27, Per Nermo skrev:

.
Jeg ville satt stor pris på om noen som ev. har denne informasjonen kan sende meg en liste [til e-mail nermo(a)online.no]
med navn og datoer for fødsel/dåp, giftermål, ektefelle, bosted, barn og død/begravelse for
etterkommere av flg. av barna til Ragnar Johannes Blomvik (1891-1974) (mulig 'alias' Ragnar Johansen) (ref. innlegg ovenfor) :

- Aase Blomvik (11 Jan 1913 Tr.h. – 14 Mai 2003) g. ca.1941 (Orkanger ?) m. Freidar Meyer Monsen (1914-2001) fra Tr.heim (3 b. (1 dtr. og 2 sønner) under og ett. krigen)
- Gunnar Johan Kulø (13 Mai 1914 Herøy – 28 Feb 1988 Kristiansund) g. Nov 1935 Kr.sund m. Marianne Stabell (f. 15 Aug 1913) (3 b. (Stabell-Kulø), det første født i 1937)
- Edgar Blomvik Kaspersen (ca.1926 Trondheim ? – ca.2002 Rælingen) g. m. Tove.

.

 

.

Jeg har nå fått god hjelp av andre til å sette opp flg. oversikt over etterk. av Ragnar Johannes Blomvik f. 16 Apr 1891 (Bodø), d. 25 Feb 1974 :   NB: Se forbehold vedr. sønn født av  b.

  1. m. Otilie Magdalene Dahl f. 24 Jul 1887 :

        Aase Blomvik f. 11 Jan 1913 Trondheim, d. 14 Mai 2003 Orkanger, g. 1940 m. Freidar Meyer Monsen f. 4 Mai 1914, d. 16 Jun 2001

        (3 barn: Else Britt, Rolf Olav og Stig, med til sammen 8 barn)
     

  2. m. Debora Nikolina Berg f. 3 Okt 1892 :     (NB: barnets far er i klokkerboka anført som ‘Ragnar Johansen’ f.1891, bosted Bodø)

        Gunnar Johan (senere Kulø) f. 13 Mai 1914 Herøy, d. 28 Feb 1988 Kristiansund, g. 30 Nov 1935 m. Marianne Stabell f. 15 Aug 1913, d. 31 Des 2001

        (3 barn: Arnt, Liv og Stein, med til sammen 5 barn)
     

  3. m. Eva Maria Strøm f. 22 aug 1888, d. 21 feb 1975  (g. 9 apr 1922) :

        Agnes Blomvik f. 1 mai 1924 Bergen (?), d. 3 Jan 2019 Lillehammer, g. 31 des 1948 m. Johan Nermo f. 14 okt 1920, d. 8 mar 1986

        (3 barn: Eva, Per og Randi, med til sammen 6 barn)
     

  4. m. Elisabeth Jensen Kaspersen f. ca. 1900 :

        Edgar Blomvik Kaspersen f. 22 Mai 1929 Trondheim (?), d. 1 Apr 2003 Lørenskog, g. m. Tove

 

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få slippe betegnelsen "uekte" om barn og gå over til "utenekteskaplig" eller "utenomekteskaplige", så tror jeg det blir litt mindre følelsesmesig belastning for dagens utenekteskapelige. Jeg føler meg ikke så rammet, men har slektninger som er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Hans Cappelen skrev:

 

Kan vi få slippe betegnelsen "uekte" om barn og gå over til "utenekteskaplig" eller "utenomekteskaplige", så tror jeg det blir litt mindre følelsesmesig belastning for dagens utenekteskapelige. Jeg føler meg ikke så rammet, men har slektninger som er det.

 

.

Jeg kan ikke være mer enig !

Det finnes ikke 'uekte' barn, kun ekte, av kjøtt og blod.

 

Den uheldige ordbruken, som henger igjen den dag i dag, skyldes nok i hovedsak prestens og klokkerens innførsel i kirkeboka ved dåpen,

der de gjerne (og dessverre) ofte skrev 'uægte' i merknadsrubrikken, der de med fordel heller kunne ha skrevet 'født udenfor ægteskab'.

.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tore stabell kulø skrev:

Men ting forandrer seg med tiden, for i dag er det vel mer normalt enn unormalt å være født utenfor ekteskap. 

 

.

Poenget er at alle fødte barn er EKTE. Helt EKTE.

Og alle gråter og ler .....

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Poenget er at alle fødte barn er EKTE. Helt EKTE.

Og alle gråter og ler .....

.

 

Tja...

eit anna poeng: før 1916 var det barn som vart fødde (og vaks opp) utan formell far.

Dei var fødde "utanfor lova"; ofte uttrykt som "illegitime" (frå latin) eller "uekte" (frå tysk).

Det er vel eit slikt tilfelle som er utgangspunktet for denne tråden.

 

Ein kan både mislike, fornekte og omskrive historia. Om det er klokt, er eit anna spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Tja...

eit anna poeng: før 1916 var det barn som vart fødde (og vaks opp) utan formell far.

Dei var fødde "utanfor lova"; ofte uttrykt som "illegitime" (frå latin) eller "uekte" (frå tysk).

Det er vel eit slikt tilfelle som er utgangspunktet for denne tråden.

 

Ein kan både mislike, fornekte og omskrive historia. Om det er klokt, er eit anna spørsmål.

.

.

Jeg er redd du gikk glipp av poenget til Cappelen, som åpenbart var om vi idag med fordel burde benytte et annet uttrykk enn ‘uekte’, som f.eks. ‘utenomekteskapelig’.

 

Å antyde at dette skulle være i konflikt med de historiske realiteter blir jo ganske søkt. For å si det mildt ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Jeg er redd du gikk glipp av poenget til Cappelen, som åpenbart var om vi idag med fordel burde benytte et annet uttrykk enn ‘uekte’, som f.eks. ‘utenomekteskapelig’.

 

Å antyde at dette skulle være i konflikt med de historiske realiteter blir jo ganske søkt. For å si det mildt ....

.

 

Du meiner at han gjekk langt utanfor emnet for tråden? (altså at han var usakleg heller enn uhistorisk?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.