Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraskatten 1762 Røraas Plads. Gaden op til Tavlen: Hvor ? Hvilken Tavle?


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Seks husstander bodde i 1762 i "Gaden op til Tavlen", se øverst:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal og Gauldal fogderi, Ekstraskatt RA/EA-4070/Ol/L0021 (RA/EA-4070/Ol/L0021), 1762-1767, oppb: Riksarkivet.

Merknader: [Gg 10]: Ekstraskatten, 23.09.1762. Orkdal og Gauldal

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/167/

 

Folket i Gaden op til Tavlen nevnes etter Kirkegaden og foran Hougene ovenfor Kirken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tavlen er tydeligvis et sted på Røros, for på Yr har de værvarsel for Tavlen, Røros :rolleyes:

 

Kjerkgata og Haugan er i sentrum av Røros. 

 

Vh

Lene B

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røraas Bergstadt 1715-18: Armfeldt invaderer Røros.

 

http://www.bergstaden.org/media/rokgallery/f/f8872337-3971-48b5-c7ac-4fb74b04cd65/Gammelt-bykart.jpg

 

Taflen skal være ved y og ligger i nedre del av kartet omtrent midt på bildet. Men jeg får ikke helt tak i hva det er.

 

Jeg fant samme side og tenkte å legge inn link her, men du kom meg i forkjøpet :rolleyes:

 

Heller ikke jeg får helt tak i hva det er. Men da ser det jo ut som det har vært et militært bygg på selve Røros (Bergstaden) og ikke stedet på Glåmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kartet å dømme ser det ut til at Y'en, altså "Taflen", lå i området der hvor Brødrene Krogs Uldvarefabrik og Aasengården ligger idag ( - hvis dere så på ski-NM fra Røros i forrige uke, så var det akkurat der de satte utfor i den bratte og svingete utforkjøringen og slet opp den harde stigningen under 15-kilometeren).

 

På kartet ser det også ut til at det kommer en slags vei - en "gutu" eller en "fereksle" -  inn til bebyggelsen ved denne "Taflen". Kan "Taflen" rett og slett ha vært et slags informasjonsskilt ved en av innfartsveiene til Bergstaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan "Taflen" rett og slett ha vært et slags informasjonsskilt ved en av innfartsveiene til Bergstaden?

 

 

I Svenska Akademiens Ordbok finner jeg ordet Tavla nettopp med denne betydningen, med et eksempel fra 1739: 

Det skola ock, til allmän efterrättelse härom, Taflor på wisze ställen wid wägarne ofördröyeligen upställas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Lene Benedicte og Tore for interessante innlegg. Jeg mener som deg Tore at denne tavlen kan ha hatt en påskrift med informasjon til reisende eller andre, kunne det for eksempel ha vært en slags milestein? Dette siste er vel mindre sannsynlig kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid; du kan jo kontakte museet på Røros og spørre om de vet der hva Tavlen er/var.  Om du får et svar må du legge det inn her, så vi andre nysgjerrige og uvitende også blir opplyst :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et skudd i blinde.

 

Røros var jo et gruvesamfunn. Jeg var gruvearbeider i Longyearbyen fra midt på 70-tallet til midt på 80-tallet.

 

Der var det tavler, riktignok i daganlegget i gruva, hvor det ble opplyst om hvor mange skader det hadde vært, hvor lenge siden og om produksjonen.

 

Hvordan det var i tidligere tider er jeg ikke sikker på. Men mulig at det var satt opp en tavle i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje om det er noko samband her, men sør for Løkken Verk, der vegen no delar seg anten ned mot Løkken eller opp mot smeltehytta i Sæterdalen (Grutsæter/Nyplassen) kallast det òg "Tavla".

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tavla / Tavlen målestasjon på YR ligger ved gårdsbruket ved samme navn (i Rugeldalen):

 

http://stage.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/R%C3%B8ros/Tavla/

 

G.nr.11 Tavlen/Tavla i Rugldalen (nord for Bergstaden, i retning Ålen) er et annet sted enn "Taflen" inne i Bergstaden som er anmerket på kartet som det lenkes til i innlegg 4 og som nevnes i ekstraskatten 1762 ("Gaden op til Tavlen".). Oluf Rygh forklarer gårdsnavnet i Rugldalen slik: Vistnok et nyere Navn efter en i Nærheden anbragt Tavle. I folketellingen 1865 skrives dette gårdsnavnet som Taulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1865 skrives dette gårdsnavnet som Taulen

 

 

Her er den scannede siden fra folketellingen (lenke). Jeg mener det faktisk står Tavlen der, ikke Taulen, så her har det nok vært en feil ved transkriberingen. Krøllen over ordet tilhører nok den store forbokstaven T og er ikke en strek over en u (- som skriveren benytter andre steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et skudd i blinde.

 

Røros var jo et gruvesamfunn. Jeg var gruvearbeider i Longyearbyen fra midt på 70-tallet til midt på 80-tallet.

 

Der var det tavler, riktignok i daganlegget i gruva, hvor det ble opplyst om hvor mange skader det hadde vært, hvor lenge siden og om produksjonen.

 

Hvordan det var i tidligere tider er jeg ikke sikker på. Men mulig at det var satt opp en tavle i byen.

 

Kanskje ikke så dumt forslag.

 

På DigitalMuseum finner jeg disse skifttavlene - Skifttavle fra Svalbard og denne skifttavlen fra samme sted, tydeligvis litt nyere.

 

Felles for forekomstene av stedsnavnet Tavlen som har vært nevnt i denne tråden, er at de kan knyttes til gruvevirksomhet - Løkken Verk, Røros Bergstad (med smelthytta for de omkringliggende gruvene) og Rugldalen (med bl.a. Muggruva opp i fjellet derfra).

 

Har disse Tavlene vært skifttavler for gruvearbeiderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med tavlene i Longyearbyen var at de viste hvem som til enhver tid befant seg inne i gruva.

 

Vi hadde brikker med våre navn som vi snudde før vi dro inn i fjellet.

 

Brikkene var mørke på den ene siden og hvit på den andre.

 

Den hvite siden vendte ut når vi var inne.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Røraas Bergstadt 1715-18: Armfeldt invaderer Røros.

 

http://www.bergstaden.org/media/rokgallery/f/f8872337-3971-48b5-c7ac-4fb74b04cd65/Gammelt-bykart.jpg

 

Taflen skal være ved y og ligger i nedre del av kartet omtrent midt på bildet. Men jeg får ikke helt tak i hva det er.

 

 

Astrid; du kan jo kontakte museet på Røros og spørre om de vet der hva Tavlen er/var.  Om du får et svar må du legge det inn her, så vi andre nysgjerrige og uvitende også blir opplyst :rolleyes:

 

 

I forrige uke holdt fagkonsulent Randi Borgos et foredrag på Rørosmuseet med titelen "Sjelden og truet? Bergstadens grunnplan i foto, kart og tegninger". Her ble det bl.a. vist frem kart over Røros fra 1658, 1711 og 1810.

 

En henvendelse til denne fagkonsulenten kan kanskje gi svar på spørsmålet om hva denne "Tavlen" var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

På pag.300-301 i Øyer ministerialbok nr. 3, 1784-1824 kom jeg over denne innførselen den 24.april 1808:

Samme dag ble ogsaa Tavlen for Døvstumme, ombaaren for første gang, og blev givet, 2 rd 2 Ort 10 s.

og på pag 314-315 kan vi lese at Tavle-Pengene for Døvstumme var 3 Ort 11 s. som er leveret.

 

Ved søk på "Tavlepenger" på nettet ser jeg at "tavler" ble benyttet ved pengeinnsamling og kollekt.

Kan Tavlen på Røros ha vært en pengeinnsamlingskasse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.