Gå til innhold
Arkivverket

Tilbyr hjelp til å finne slekt i Danmark.


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei alle

 

Jeg får mye hjelp i dette forumet, men har ikke gitt så mye tilbake.

 

Derfor vil jeg gjerne enda en gang gjøre oppmerksom på mitt tilbud om hjelp med spørsmål relatert til dansk slekt. 

 

Det er artig med slike små oppgaver, så ta endelig kontakt !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet ikke om du kan hjelpe meg ,men leter litt etter noe fjernere dansk slekt. Vet ikke hvordan jeg skal finne etterkommere. Det gjelder 2 av søskenbarna til min tippoldemor. Jeg vet flere fornavn men er usikker på noen av etternavnene. De holdt til i København ifølge dødsfallsprotokollen fra Trondheimsområdet ,men det står ikke noe gateadresse eller noe på dem i København. 

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet ikke om du kan hjelpe meg ,men leter litt etter noe fjernere dansk slekt. Vet ikke hvordan jeg skal finne etterkommere. Det gjelder 2 av søskenbarna til min tippoldemor. Jeg vet flere fornavn men er usikker på noen av etternavnene. De holdt til i København ifølge dødsfallsprotokollen fra Trondheimsområdet ,men det står ikke noe gateadresse eller noe på dem i København. 

mvh Erik

 

Hei Erik

 

Du kan jo sende meg alt det du vet og så ser jeg hva jeg får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede publiserte i Norsk slektshistorisk Tidsskrift i 1966 en artikkel om "Slekten Schjøtt i Bergen". Min tip-oldefars bror Georg Danqvart von Erpecom Schiøtt/Schjøtt (1813-81) kom til Danmark i ung alder, sannsynligvis til sin eldre halvbror Henrich von Erpecom Schiøtt (1796-1870), som den gang bodde i Helsingør, men som senere ble tollforvalter i Sakskøbing (og hvis etterslekt delvis er kjent). Georg Schiøtt ble senere kjøpmann i Hillerød. Ellers visste jeg i 1966 ikke mere om ham. Senere er det kommet frem at han 25. sept. 1839 i Slangerup inngikk ekteskap m. Sophie Henriette Frederiksdatter Gad (født 1818) og at de fikk datteren Dorthea eller Dorthe, født 1839, bodde med foreldrene i Hillerød ved folketellingen 1850, flere barn ikke nevnt. Det skulle være interessant å vite, om det kan klarlegges uten omfattende søk, om der finnes etterkommere i Danmark av denne Dorthe Schiøtt. 

Med vennlig hilsen       Torbjørn Pihl      (Bergen)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvor langt tilbake er det mulig å finne slekt i Danmark (for deg altså som er kjent med kildene)?  Jeg leter etter anene til en person født ca. 1641, blir det vel tidlig?

 

 

Mvh.

Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta,

 

Jeg vil gjerne benytte meg av ditt vennlige tilbud, og det gjelder min tipp-tippoldemor, Clara Mortensdatter Schaaning, og hennes forfedre som jeg har problemer med å finne sporene etter.  Det jeg vet om henne er i korthet følgende:

 

Hun ble først gift i København 11.8.1776 med Engelbreth Hansen (Garnisons 1769-1815, s. 29), og her er navnet hennes skrevet Clara Mortensdatter.  Engelbreth Hansen (f. ca. 1742 - ukjent hvor) hadde tjent i Kongens Livgarde i København og ble senere toller.  De får sønnen Hans Hansen, f. 16.10.1777 i København.  Familien kommer til Norge når Engelbreth Hansen blir utnevnt til "Toldvisiteur" i Asker, men han dør allerede 1.4.1782 (Oslo Domkirke 1743-1786, s. 922).  Enken livnærer seg noen år av småhandel med kolonialvarer (06.09.1782 Borgerbok for Christiania), og den 25.3.1785 blir hun gift med min tipp-tippoldefar Hans Ernst Kinck (1761-1819), men bruker nå navnet Clara Schonning.  De får datteren Ida og sønnen Bernt Magnus.  Hun døde på Stange i Hedmark 4.11.1820 hvor hun bodde sammen med sin sønn fra 2. ekteskap og hans familie etter mannens død.

 

Men så var det dette med hennes opphav.  Hennes alder er angitt noe ulikt på ulike steder. I en eldre slektsoversikt er hennes fødsel i Fredericia omtalt som "på en Kristi Himmelfartsdag" ca. 1751 (hvilket ved nærmere ettersyn var 20.5.1751).  I hennes dødsannonse, innrykket av sønnen 5.11.1820, står det at hun døde i sitt 69. leveår, hvilket kan bety både 1750 og 1751.  Jeg har trålet i kirkebøkene for Fredericia i den aktuelle periode, men har ikke klart å finne en Clara som ble døpt i nærheten av datoen 20.5.1751.  Derimot har jeg har funnet en Clara døpt 26.4.1750 (Fredericia Trinitatis 1685-1815, s. 206), datter av Morten Andersen og hustru Mette - altså en Clara Mortensdatter.  Det er jo fristende å anta at dette er "min" Clara, men jeg har ingen primærkilde noe annet sted for at hun er fra Fredericia, og hvor kommer navnet Schaaning fra?  Jeg har heller ikke klart å finne flere spor etter Morten Andersen og Mette.

 

Hvis du kan hjelpe meg med tips eller konkrete data, ville jeg være meget takknemlig.

 

Mvh

Eivind Kinck

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvor langt tilbake er det mulig å finne slekt i Danmark (for deg altså som er kjent med kildene)?  Jeg leter etter anene til en person født ca. 1641, blir det vel tidlig?

 

 

Mvh.

Mari Schumann Nicolaisen

 

Først et  svar til Mari.

 

Det kommer helt an på hvor det er. Noen kirkebøker går tilbake til 1620-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede publiserte i Norsk slektshistorisk Tidsskrift i 1966 en artikkel om "Slekten Schjøtt i Bergen". Min tip-oldefars bror Georg Danqvart von Erpecom Schiøtt/Schjøtt (1813-81) kom til Danmark i ung alder, sannsynligvis til sin eldre halvbror Henrich von Erpecom Schiøtt (1796-1870), som den gang bodde i Helsingør, men som senere ble tollforvalter i Sakskøbing (og hvis etterslekt delvis er kjent). Georg Schiøtt ble senere kjøpmann i Hillerød. Ellers visste jeg i 1966 ikke mere om ham. Senere er det kommet frem at han 25. sept. 1839 i Slangerup inngikk ekteskap m. Sophie Henriette Frederiksdatter Gad (født 1818) og at de fikk datteren Dorthea eller Dorthe, født 1839, bodde med foreldrene i Hillerød ved folketellingen 1850, flere barn ikke nevnt. Det skulle være interessant å vite, om det kan klarlegges uten omfattende søk, om der finnes etterkommere i Danmark av denne Dorthe Schiøtt. 

Med vennlig hilsen       Torbjørn Pihl      (Bergen)  

 

Jeg har problemer med å finne Dorthe(a) etter 1850. Men jeg finner hennes foreldre i 1860. Se vedlegg.

 

Jeg finner henne ikke død i Hillerød, men avgangslistene har dårlig kvalitet, så det er problematisk å finne ut hvor hun evt. har reist.

post-28-0-00978400-1423522908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot har jeg har funnet en Clara døpt 26.4.1750 (Fredericia Trinitatis 1685-1815, s. 206), datter av Morten Andersen og hustru Mette - altså en Clara Mortensdatter.  Det er jo fristende å anta at dette er "min" Clara, men jeg har ingen primærkilde noe annet sted for at hun er fra Fredericia, og hvor kommer navnet Schaaning fra?  Jeg har heller ikke klart å finne flere spor etter Morten Andersen og Mette.

 

Håper det er greit at jeg blander meg borti, Litta.

 

Et skudd i blinde, fra Fredericia Købstad Skifteuddrag 1682-1780

 

259 Morten Andersen Skaaning i Fredericia. 30.6.1710, fol.192B.

E: Karen Poulsdatter. LV: Niels Madsen Pagh den ældre.

Første ægteskab med [Maren Lauridsdatter, skifte 25.8.1708 lbnr.238]. B: Anders 28.

 

Kanskje er det denne Anders som er far til Morten Andersen gift med Mette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Dorthea Schjøtt:

 

Indførslen ved dåben er temmelig ulæselig, men ved konfirmationen d. 1. oktober 1854 fremgår det, at navnet var Christine Marie Dorthea.

 

Hun giftede sig d. 18 december 1857 med købmand Martin Anders Jacobsen og de boede i Hillerød i 1860.

 

Hillerød 1851-1861, opslag 188 og 223.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først et  svar til Mari.

 

Det kommer helt an på hvor det er. Noen kirkebøker går tilbake til 1620-tallet.

 

Da prøver vi!

 

Personen vis foreldre jeg søker er Jens Christensen Hafrbjerg. Han skal være født 1641 i Holbæk, Havrebjerg sogn, i Løve herred på Sjelland. Har du mulighet til å finne noe der?

 

Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg blander meg borti, Litta.

 

Et skudd i blinde, fra Fredericia Købstad Skifteuddrag 1682-1780

 

259 Morten Andersen Skaaning i Fredericia. 30.6.1710, fol.192B.

E: Karen Poulsdatter. LV: Niels Madsen Pagh den ældre.

Første ægteskab med [Maren Lauridsdatter, skifte 25.8.1708 lbnr.238]. B: Anders 28.

 

Kanskje er det denne Anders som er far til Morten Andersen gift med Mette?

 

Da anser jeg dette spørsmål som besvart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Dorthea Schjøtt:

 

Indførslen ved dåben er temmelig ulæselig, men ved konfirmationen d. 1. oktober 1854 fremgår det, at navnet var Christine Marie Dorthea.

 

Hun giftede sig d. 18 december 1857 med købmand Martin Anders Jacobsen og de boede i Hillerød i 1860.

 

Hillerød 1851-1861, opslag 188 og 223.

 

Vh,

Berit Pagh.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått følgende opplysninger om fam. Lassen, utarbeidet av Laurentius Lassen-Urdahl i 1930-årene, jkilder ikke oppgitt:

 

STAMTRE LASSEN-URDAHLN.

 

N. Lassen (fra København) gift med Anne Cathrine Grøn Født 1724 i København. Flyttet til sin sønn Severin i Fredrikstad da hun ble enke og ble begravet i Fredrikstad mars 1797. (Antall barn foruten Severin er ukjent)Severin Lassen (1756-1816) Kom fra København etter bybrannen i Fredrikstad 1764. 

 

Jeg finner ikke denne Anne Cathrine Grøn født i København, heller ikke en ektemann Lassen. Men det er en Anne Cathrine, døbt 17/7 1920 i Holstebro, nevnt i Nygaards sedler og i Brejls skifteuddrag fra Holstebro.

 

Er det mulig å finne et passende ektepar Lassen - Grøn i København ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle

 

Jeg får mye hjelp i dette forumet, men har ikke gitt så mye tilbake.

 

Derfor vil jeg gjerne enda en gang gjøre oppmerksom på mitt tilbud om hjelp med spørsmål relatert til dansk slekt. 

 

Det er artig med slike små oppgaver, så ta endelig kontakt !

 

Hei Litta

Jeg har funnet min oldefar og farmor i en folketelling i Aalborg i 1911.

Fant dem på en adresse: Sankt Hans gade 3

Jeg klarer ikke å linke til rett side, men de er altså oppført på side 3 i den fil man laster ned

Det står Carl Ingvald Knudsen (f.4/2-1872) m/ frue og tre barn.

Er det Nielsine eller Kristine fruen heter?

(klarer du å tyde de andre opplysningene som står om dem - bortover linjen(e)?)

 

Trenger tips til hvordan å finne ut mer om henne.

Finnes det f.eks.en vigselsattest på de to?

Dåpsattester/kirkeinnskrivninger på barna?

Hvor kom hun fra? (Kan/skal være Sverige)

(Han dro til sjøs fra Stavanger, Norge i 1899, og de fikk altså tre barn i Aalborg i 1902, 1903 og 1905)

 

Taknemlig for hjelp, eller i hvert fall hint om hvor vi burde lete videre.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye spørsmål, hehe.

 

Det er flott, men dere får være litt tålmodige.

Jeg skal nemlig reise til Danmark på torsdag og er ganske opptatt frem til da, så jeg får kanskje ikke sett på alt. Fredag kveld regner jeg med å være installert i mitt sommerhus med Mac'en og et bra nettverk og da skal jeg kose meg med problemstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg blander meg borti, Litta.

 

Et skudd i blinde, fra Fredericia Købstad Skifteuddrag 1682-1780

 

259 Morten Andersen Skaaning i Fredericia. 30.6.1710, fol.192B.

E: Karen Poulsdatter. LV: Niels Madsen Pagh den ældre.

Første ægteskab med [Maren Lauridsdatter, skifte 25.8.1708 lbnr.238]. B: Anders 28.

 

Kanskje er det denne Anders som er far til Morten Andersen gift med Mette?

 

Hei Grete,

 

Mange takk for et interessant funn som kombinerer navnene Morten, Anders og Skaaning.  Såvidt jeg kan se, er ikke selve skifteprotokollene i Danmark digitalisert, men har du noen oppfatning om hva tallet 28 etter Anders angir?  Er det en referanse av noe slag eller kan det være Anders' alder?

 

Mvh

Eivind Kinck

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#18

Bare hyggelig å hjelpe. Det er alderen til Anders som tallet 28 står for, mao en god farskandidat til å være Morten Andersen sin far (oppkalt etter sin farfar).

 

Har kikket på dåpen til Clara i 1750 og hennes mors navn er ikke nevnt. Mette het hun som bar barnet - "Susceptr Hr Clods Hustrue Mette". Dermed er Claras mor sitt navn fortsatt ukjent.

Etter en raskt sjekk fant jeg fire barn til (det er sikkert flere) av Morten Andersen, og i 1755 kalles han Morten Schonning.

 

Fredericia Trinitatis 1685-1815:

S. 97: 1742 Anders

S.103: 1747 Maren

S. 106: 1750 Clara

S. 110: 1752: Marcus

S. 114: 1755 Niels

 

Hvis du ønsker mer hjelp rundt dette oppfordrer jeg deg til å opprette egen tråd. Blir rotete å starte en debatt her, siden denne tråden er ment for raske oppslag. Det er sikkert også flere som er interessert og kan være behjelpelig, her er det helt sikkert mer å finne.

 

 

Edit:

Kunne ikke dy meg, nysgjerrig som jeg er:

Morten Andersen ble gift med Lisbeth (dessverre uten patronym) 15. jan. 1740 - oppslag 17-18

 

Anders Mortensen Schonnings sønn Morten ble døpt 17. mai 1712, oppslag 47.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

Jeg har funnet min oldefar og farmor i en folketelling i Aalborg i 1911.

Fant dem på en adresse: Sankt Hans gade 3

Jeg klarer ikke å linke til rett side, men de er altså oppført på side 3 i den fil man laster ned

Det står Carl Ingvald Knudsen (f.4/2-1872) m/ frue og tre barn.

Er det Nielsine eller Kristine fruen heter?

(klarer du å tyde de andre opplysningene som står om dem - bortover linjen(e)?)

 

Trenger tips til hvordan å finne ut mer om henne.

Finnes det f.eks.en vigselsattest på de to?

Dåpsattester/kirkeinnskrivninger på barna?

Hvor kom hun fra? (Kan/skal være Sverige)

(Han dro til sjøs fra Stavanger, Norge i 1899, og de fikk altså tre barn i Aalborg i 1902, 1903 og 1905)

 

Taknemlig for hjelp, eller i hvert fall hint om hvor vi burde lete videre.

K

 

Jeg jobber med saken og søkte først etter det eldste barnet.

Vedlagt finner du dåpen i Aalborg, Budolfi. Som du kan se het hans mor Nielsine Nielsen. Nydelig skrift, for øvrigt ! Jeg sjekket folketellingen 1906 for den adressen som står ved dåpen, men der er de ikke.

 

Ved folketellingen i 1901 tror jeg at det står Rebild. Det er et sted i Skørping sogn, Aalborg amt.

 

I familien er der også en Sofie Nielsen og HUN er født i Sverige. Jeg søkte etter Nielsine i Skørping, men uten hell så langt. Imidlertid fant jeg et par som kan være hennes foreldre. Se klipp. 

 

Jobber videre.

 

post-28-0-98672200-1423589161_thumb.jpg

post-28-0-09757700-1423589185_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver vi!

 

Personen vis foreldre jeg søker er Jens Christensen Hafrbjerg. Han skal være født 1641 i Holbæk, Havrebjerg sogn, i Løve herred på Sjelland. Har du mulighet til å finne noe der?

 

Mari

 

Hei Mari

 

Dessverre går ikke kirkebøkene så langt tilbake i det sognet. Men det kan finnes andre kilder. Du kan forsøke å ta kontakt med lokalarkivet: arkivet@havrebjerg.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med saken og søkte først etter det eldste barnet.

Vedlagt finner du dåpen i Aalborg, Budolfi. Som du kan se het hans mor Nielsine Nielsen. Nydelig skrift, for øvrigt ! Jeg sjekket folketellingen 1906 for den adressen som står ved dåpen, men der er de ikke.

 

Ved folketellingen i 1901 tror jeg at det står Rebild. Det er et sted i Skørping sogn, Aalborg amt.

 

I familien er der også en Sofie Nielsen og HUN er født i Sverige. Jeg søkte etter Nielsine i Skørping, men uten hell så langt. Imidlertid fant jeg et par som kan være hennes foreldre. Se klipp. 

 

Jobber videre.

 

Fantastisk! 

Klarer du å transkribere (selv om håndskriften er vakker) det som står på dåpsattesten til Almar?

Kan du fortelle meg hvilken kirke sogn dette er hentet fra? (så kan jeg evt. se selv etter min egen farmor, Claras dåp, som da må har foregått en gang etter 31.3.1905 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! 

Klarer du å transkribere (selv om håndskriften er vakker) det som står på dåpsattesten til Almar?

Kan du fortelle meg hvilken kirke sogn dette er hentet fra? (så kan jeg evt. se selv etter min egen farmor, Claras dåp, som da må har foregått en gang etter 31.3.1905 

 

Nr. 146, 1. juni 1902, Aalborg Budolfi Sogn, Dambrogsgade 3, Almar Edvin Bernhard Knudsen, Fyrbøder Karl Ingvald Knudsen og Hustru Nielsine Nielsen, 22, Dambrogsgade 3, 1 februar 1903, Pastor Dreiøe i Vor Frelses Kirke, Ifølge Stiftamtets Resol. af 14/4 04 har Barnet ikke Fødehjemstedsret her. ( jeg er ikke helt sikker på hva det betyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har lenge lett i kildene etter min 3-tippoldefar Peder Christian Schaanning (1769-1832).

Det jeg vet om han er følgende:

 

  • 1769: Han skal ifølge familieopptegnelsen være født 7 Oktober og hans far skal ha vært kirkesanger/degn i Thisted og het Tolbøl (fornavn/etternavn?). Ifølge "Gamle Gjerpen" hadde Peder Christian patronymet Christensen, men jeg har ikke funnet dette nevnt andre steder. 
  • 1785/87: Kom til Norge og startet "paa kontoret hos sorenskriver Niels Wamberg (d. 1800) i øvre Telemarken, Sorenskriver Wamberg var også fra Danmark og det kan jo være at det var han som hentet Peder Christian til Norge.
  • Arbeidet hos sorenskriver Hans Thomas Lange (d. 1792) i Nedre Telemark ved vestre Porsgrund, senere blev han fuldmægtig (1792?) hos sorenskriver Jonas Wessel paa Bjørndalen ved vestre Porsgrund. 
  • 1799: Nevnt som forlover i Porsgrunn sammen med sin senere forlover Ejlert Wright.
  • 1800: I Examinati Juris: Peder Schanning: 25 okt. 1800: bekvem. Pract. 31 okt. s. å.: vel. (dansk-juridisk embedseksamen ved Universitetet i København.)
  • 1801: Bosatt på Lundefaret i Bø, Telemark og "constitueret sorenskriver i Øvre Telemark", han var da ugift.. Samme året er han nevnt som fadder for Jonas Wessels datter Oline. I et par aar var han constitueret sorenskriver i øvre Telemarken, derefter blev han prokurator efter kongelig udnævnelse.
  • 1803: Nevnt som Bodde i vestre Porsgrund [i en gaard, som senere tilhørte Nils Monrad paa sydsiden af Lilleelvsbroen.], samme året giftet han seg i Porsgrunn med Anne Cathrine Folkman Freck (niese til Hans Thomas Lange og statholder Løvenskiolds tremenning) Denne stilling indehavde han til sin død den 29de december 1832." 
  • 1804: Han utnevnes af statholder H.S.Løvenskjold til med titel af forvalter at bestyre hans store eiendom Fossum jernværk i nærheten af Skien.

Han skal ha hatt en eneste bror, som etterlot seg datteren Caroline Tolbøl, hun hadde antakelig ingen barn, men ble arvet av sine to kusiner Anna og Stina. har funnet nevnt en Jens Christensen Schaaaning (f. 1771) i Hillerslev, Thisted, som kan være en slektning, men ellers er det lite spor i Thisted.

Finnes også en Tolbøl/Tølbøl slekt, men jeg finner ikke Peder Christian..

 

Jeg har ellers samlet det jeg vet om hans slekt her: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Schaanning_(slekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.