Gå til innhold
Arkivverket

Tilbyr hjelp til å finne slekt i Danmark.


Litta
 Del

Recommended Posts

#18

Bare hyggelig å hjelpe. Det er alderen til Anders som tallet 28 står for, mao en god farskandidat til å være Morten Andersen sin far (oppkalt etter sin farfar).

 

Har kikket på dåpen til Clara i 1750 og hennes mors navn er ikke nevnt. Mette het hun som bar barnet - "Susceptr Hr Clods Hustrue Mette". Dermed er Claras mor sitt navn fortsatt ukjent.

Etter en raskt sjekk fant jeg fire barn (det er sikkert flere) av Morten Andersen, og i 1755 kalles han Morten Schonning.

 

Fredericia Trinitatis 1685-1815:

S. 97: 1742 Anders

S.103: 1747 Maren

S. 106: 1750 Clara

S. 110: 1752: Marcus

S. 114: 1755 Niels

 

Hvis du ønsker mer hjelp rundt dette oppfordrer jeg deg til å opprette egen tråd. Blir rotete å starte en debatt her, siden denne tråden er ment for raske oppslag. Det er sikkert også flere som er interessert og kan være behjelpelig, her er det helt sikkert mer å finne.

 

 

Edit:

Kunne ikke dy meg, nysgjerrig som jeg er:

Morten Andersen ble gift med Lisbeth (dessverre uten patronym) 15. jan. 1740 - oppslag 17-18

 

Anders Mortensen Schonnings sønn Morten ble døpt 17. mai 1712, oppslag 47.

 

Igjen mange takk for mye nyttig informasjon.  Jeg har nå fått en god del spor å arbeide videre med, så i første omgang skal jeg gjøre litt mer hjemmelekse før jeg gjør som du anbefaler mht en ny tråd.  Jeg ser forøvrig at du nok har en bedre transkripsjon av dåpsinnførselen fra 26.4.1750 enn meg som i farten leste det som "susceptr for Clara hustru Mette".

 

Mvh

Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#25

Kanskje en etterkommer av Christen Hansen Schanning, borger i Odense, "født i Dyrslev i Skaane, prokurator, 27.8.1684, IX 288"?

Men det er mange Schanning/Schaaning/Skaaning/Skonning etc, dvs opprinnelig fra Skåne.

 

Kilde: Odense, 1611-1701, borgerskab

 

Edit:

Jeg oppfatter Tolbøl som et stedsnavn, eksempel fra Thisted amt gejstlige skifteuddrag:

"morbror Jens Christensen Alstrup i Tolbøl i Lodbjerg sogn"

 

 

Men nå skal jeg overlate tråden til Litta :)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å prøve å finne mine 3. tippoldeforeldres opphav i Danmark/Holstein? Han het Peter Hollinghauser, født i Holstein 1742. Var tjener for forskjellige offiserer i København i 1760-årene. Reiste med kone og tre barn til Trondheim for å tiltre som tollbetjent og konsumpsjonskriver. Hans kone døde i 1789, i 1785 giftet han seg med min ane Anna Dorothea Ritz, født ca. 1759. Om henne finner jeg ingen opplysninger før dåpen til deres første (uægte) barn i 1784. Hvor hun kom fra, vet jeg ikke. Antagelig var hun dansk/tysk. Jeg har fått ett søketreff, et dåpsnotat fra 1759 i Den ungarske katolske kirke av et barn med samme navn, foreldre Johan og Maria Katharina Ritz. Men det er neppe de riktige.

Ellers har jeg bra med opplysninger om Peter og Anna Dorothea og deres liv sammen til Peters død i 1818.

Jeg har lenge vært på jakt etter deres opphav, men jeg er ikke kjent med danske/holsteinske kilder og har ikke prøvd.

Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mari

 

Dessverre går ikke kirkebøkene så langt tilbake i det sognet. Men det kan finnes andre kilder. Du kan forsøke å ta kontakt med lokalarkivet: arkivet@havrebjerg.dk

 

Takk for informasjon, det skal jeg gjøre. :)

 

Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta,

 

Jeg vil gjerne benytte meg av ditt vennlige tilbud, og det gjelder min tipp-tippoldemor, Clara Mortensdatter Schaaning, og hennes forfedre som jeg har problemer med å finne sporene etter.  Det jeg vet om henne er i korthet følgende:

 

Hun ble først gift i København 11.8.1776 med Engelbreth Hansen (Garnisons 1769-1815, s. 29), og her er navnet hennes skrevet Clara Mortensdatter.  Engelbreth Hansen (f. ca. 1742 - ukjent hvor) hadde tjent i Kongens Livgarde i København og ble senere toller.  De får sønnen Hans Hansen, f. 16.10.1777 i København.  Familien kommer til Norge når Engelbreth Hansen blir utnevnt til "Toldvisiteur" i Asker, men han dør allerede 1.4.1782 (Oslo Domkirke 1743-1786, s. 922).  Enken livnærer seg noen år av småhandel med kolonialvarer (06.09.1782 Borgerbok for Christiania), og den 25.3.1785 blir hun gift med min tipp-tippoldefar Hans Ernst Kinck (1761-1819), men bruker nå navnet Clara Schonning.  De får datteren Ida og sønnen Bernt Magnus.  Hun døde på Stange i Hedmark 4.11.1820 hvor hun bodde sammen med sin sønn fra 2. ekteskap og hans familie etter mannens død.

 

Men så var det dette med hennes opphav.  Hennes alder er angitt noe ulikt på ulike steder. I en eldre slektsoversikt er hennes fødsel i Fredericia omtalt som "på en Kristi Himmelfartsdag" ca. 1751 (hvilket ved nærmere ettersyn var 20.5.1751).  I hennes dødsannonse, innrykket av sønnen 5.11.1820, står det at hun døde i sitt 69. leveår, hvilket kan bety både 1750 og 1751.  Jeg har trålet i kirkebøkene for Fredericia i den aktuelle periode, men har ikke klart å finne en Clara som ble døpt i nærheten av datoen 20.5.1751.  Derimot har jeg har funnet en Clara døpt 26.4.1750 (Fredericia Trinitatis 1685-1815, s. 206), datter av Morten Andersen og hustru Mette - altså en Clara Mortensdatter.  Det er jo fristende å anta at dette er "min" Clara, men jeg har ingen primærkilde noe annet sted for at hun er fra Fredericia, og hvor kommer navnet Schaaning fra?  Jeg har heller ikke klart å finne flere spor etter Morten Andersen og Mette.

 

Hvis du kan hjelpe meg med tips eller konkrete data, ville jeg være meget takknemlig.

 

Mvh

Eivind Kinck

 

En samtidig Morten Schaaning http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,41843,41891#msg-41891

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Litta Olsen og til Berit Frank Pagh for opplysninger om Dorthe Schjøtt (gift Jacobsen). Jeg kommer neppe til å drive aktive videre undersøkelser på dette, som ligger nokså perifert i mitt interessefelt, men tar gjerne imot supplerende opplysninger om slike skulle dukke frem.        mvh.   Torbjørn Pihl

Endret av Torbjørn Pihl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilla,

 

jeg skulle gjerne hatt opplysninger om fotografen Marcus Selmers aner i Danmark, han skal være født i Randers i 1818 av foreldrene Kjøpmann Jacob Selmer (1777–1851) og Vibeke Margrete Hee (1781–1849). Jeg har ikke sett selv ennå så jeg vet ingenting men det er jo en forsåvidt artig oppgave tenkte jeg det å få han knyttet til sine (jeg antar) norske slektninger.

 

Marcus var fadder i oldefars dåp så jeg antar da at vi er i slekt med han på en eller annen måte. Jeg har en oldemor med navn Selmer og en tipp oldemor Selmer så dette har litt mer enn akademisk interesse for meg.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=marcus+selmer

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=markus+selmer

 

Hvis du har tid og lyst så setter jeg umåtelig pris på det.

mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#25

Kanskje en etterkommer av Christen Hansen Schanning, borger i Odense, "født i Dyrslev i Skaane, prokurator, 27.8.1684, IX 288"?

Men det er mange Schanning/Schaaning/Skaaning/Skonning etc, dvs opprinnelig fra Skåne.

 

Kilde: Odense, 1611-1701, borgerskab

 

Edit:

Jeg oppfatter Tolbøl som et stedsnavn, eksempel fra Thisted amt gejstlige skifteuddrag:

"morbror Jens Christensen Alstrup i Tolbøl i Lodbjerg sogn"

 

 

Men nå skal jeg overlate tråden til Litta :)

 

Hei Grete, takker for tips ;)

Det er nok riktig at slektsnavnet Schaanning, vil si at de opprinnelig var fra Skåne og at det derfor er

svært mange uten slektstilknytnig som heter det samme. Det er jo flere Schaanning/Skånning slekter som har bodd her i landet også (Men den min oldemor tilhørte er nok den mest utbredte av disse i Norge..)

 

Regner med at Litta er i full gang med å hjelpe andre, har også spurt andre som forsker i Danmark uten at de har funnet det jeg leter etter. Siden han var kongelig utnevnt prokurator så kan det kanskje finnes noen opplysninger i en slik utnevnelse (de var vel skriftlige og godt begrunnet slik bla. borgerbrev er?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta!

 

Eg har nettopp lagt ut eit nytt tema som burde vera ei utfordring for deg(?):

 

http://forum.arkivverket.no/topic/194976-hans-p-loitwood-f%C3%B8dd-i-dansktalande-schleswig-holstein-521852-gift-i-iowa-1878-med-gro-evensdotter-fr%C3%A5-vik-kven-var-han/

 

Hjarteleg takk for alle løysingsforslag du måtte ha!

 

Lars,

det er nesten umulig å få dette til med så få opplysninger og usikkerhet om navnet.

 

Hans Peter Ludvig, Hans Ludvig (hvor Ludvig er etternavnet) er ikke så uvanlig det distriktet og uten å vite noe om foreldre eller sted, så melder jeg pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det dødsfallsprotokoller i Danmark på linje med det vi har her og er de i såfall åpne for innsyn frem til 1952?

 

Nei, det er jeg nesten sikker på. Det finnes sporadiske fortegnelser i enkelte sogn, men ikke noe nasjonalt. 

 

De danske databasene for avfotograferte gravsteder er heller ikke så bra som 'Gravminner', da dekningen er ganske dårlig.

 

Men kirkebøkene kan du se i ganske langt frem i tid. Jeg sjekket nettopp og noen sogn hadde kirkebøker frem til 1969. Som ligger på nettet. 

Jeg har fått følgende opplysninger om fam. Lassen, utarbeidet av Laurentius Lassen-Urdahl i 1930-årene, jkilder ikke oppgitt:

 

STAMTRE LASSEN-URDAHLN.

 

N. Lassen (fra København) gift med Anne Cathrine Grøn Født 1724 i København. Flyttet til sin sønn Severin i Fredrikstad da hun ble enke og ble begravet i Fredrikstad mars 1797. (Antall barn foruten Severin er ukjent)Severin Lassen (1756-1816) Kom fra København etter bybrannen i Fredrikstad 1764. 

 

Jeg finner ikke denne Anne Cathrine Grøn født i København, heller ikke en ektemann Lassen. Men det er en Anne Cathrine, døbt 17/7 1920 i Holstebro, nevnt i Nygaards sedler og i Brejls skifteuddrag fra Holstebro.

 

Er det mulig å finne et passende ektepar Lassen - Grøn i København ?

 

Jeg har en følelse av at jeg har vært borti denne problemstillingen før ? Uansett, så er det en nøtt som jeg ikke kan hjelpe med. Dessverre.

Hei Lilla,

 

jeg skulle gjerne hatt opplysninger om fotografen Marcus Selmers aner i Danmark, han skal være født i Randers i 1818 av foreldrene Kjøpmann Jacob Selmer (1777–1851) og Vibeke Margrete Hee (1781–1849). Jeg har ikke sett selv ennå så jeg vet ingenting men det er jo en forsåvidt artig oppgave tenkte jeg det å få han knyttet til sine (jeg antar) norske slektninger.

 

Marcus var fadder i oldefars dåp så jeg antar da at vi er i slekt med han på en eller annen måte. Jeg har en oldemor med navn Selmer og en tipp oldemor Selmer så dette har litt mer enn akademisk interesse for meg.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=marcus+selmer

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=markus+selmer

 

Hvis du har tid og lyst så setter jeg umåtelig pris på det.

 

mvh

 

Mathias

 

Hei Mathias

 

Send meg en mail (litta@olsen.net), slik at jeg kan sende dokumentasjon. Blir kanskje litt mye å liste opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta!

 

Hjarteleg takk for attendemelding frå i dag!

 

Om du ser på originalemnet som eg la ut for nokre dagar sidan, so er problemet løyst!  Eg har fått alle dei opplysningane som eg treng om huslyden frå Danmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta!

 

Hjarteleg takk for attendemelding frå i dag!

 

Om du ser på originalemnet som eg la ut for nokre dagar sidan, so er problemet løyst!  Eg har fått alle dei opplysningane som eg treng om huslyden frå Danmark!

 

Så bra !

 

Da har jeg også lært noe idag ;-)

 

Flinke folk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å prøve å finne mine 3. tippoldeforeldres opphav i Danmark/Holstein? Han het Peter Hollinghauser, født i Holstein 1742. Var tjener for forskjellige offiserer i København i 1760-årene. Reiste med kone og tre barn til Trondheim for å tiltre som tollbetjent og konsumpsjonskriver. Hans kone døde i 1789, i 1785 giftet han seg med min ane Anna Dorothea Ritz, født ca. 1759. Om henne finner jeg ingen opplysninger før dåpen til deres første (uægte) barn i 1784. Hvor hun kom fra, vet jeg ikke. Antagelig var hun dansk/tysk. Jeg har fått ett søketreff, et dåpsnotat fra 1759 i Den ungarske katolske kirke av et barn med samme navn, foreldre Johan og Maria Katharina Ritz. Men det er neppe de riktige.

Ellers har jeg bra med opplysninger om Peter og Anna Dorothea og deres liv sammen til Peters død i 1818.

Jeg har lenge vært på jakt etter deres opphav, men jeg er ikke kjent med danske/holsteinske kilder og har ikke prøvd.

Takknemlig for hjelp.

 

Jeg finner ikke navnet Hollinghauser noe sted. Lurer på om det egentlig skal være Höllinghauser ??  Ikke at det hjelper så mye. Høres bare mer riktig ut. 

 

Har du forsøkt det danske DIS forum. Der er der gjerne flere med spesialkunnskaper for enkelte områder.

 

Der er en tråd som omhandler samme person: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,59544.0.html

 

Beklager at jeg ikke kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke navnet Hollinghauser noe sted. Lurer på om det egentlig skal være Höllinghauser ??  Ikke at det hjelper så mye. Høres bare mer riktig ut. 

 

Har du forsøkt det danske DIS forum. Der er der gjerne flere med spesialkunnskaper for enkelte områder.

 

Der er en tråd som omhandler samme person: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,59544.0.html

 

Beklager at jeg ikke kan hjelpe.

 

Denne tråden kjenner jeg til. Takk for at du forsøkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Litta og til Berit Frank Pagh for opplysninger om fam. Schiøtt/Schjøtt i Hillerød. Sistnevnte har også sendt meg noen opplysninger i e-post, som jeg allerede har takket for.      Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

 

Lurer på om du kan få hull på denne byllen. Har spurt arkivene i Tyskland, men de sier denne delen av Flensburg hørte til Danmark.

 

Daniel Nissen Wulf døde i Oslo, og har funnet ut av hans borgerbrev at han var født i Flensburg med en far som het Nicolay. Han er født ca. 1788-89.

 

Klarer du å finne dåpsattesten hans, er jeg deg evig takknemlig.

 

mvh Inger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Kan noen hjelpe?

 

Jeg søker opplysninger om skifte etter 2 personer som døde i København.

1) Oluf Andersen - død i Brorson menighet (Fiskergade 7) den 15. mai 1917

 

2) Ane Marie Andersen (f. Larsdatter) - død på samme adresse den 13. nov 1931.

 

Kan noen hjelpe meg med å finne skiftene?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan noen hjelpe?

 

Jeg søker opplysninger om skifte etter 2 personer som døde i København.

 

1) Oluf Andersen - død i Brorson menighet (Fiskergade 7) den 15. mai 1917

 

2) Ane Marie Andersen (f. Larsdatter) - død på samme adresse den 13. nov 1931.

 

 

Hei Jon

 

Har du forsøkt å lete selv på Rigsarkivet ? Jeg vil gerne hjelpe, men det er tidkrevende, da de ikke er digitalisert, men skannet. 

 

Her litt om Københavns skifter: https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-skifter-fra-kbh

 

Om du har problemer med å åpne filene, så send en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta!

Takk for svar!
Ja- takk!
Det der vet jeg - men jeg forstår simpelthen ikke logikken - brukte 8 timer online i går....... hvor skal jeg lete?

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk, Sven. Fant også det der i går. Men så var det veien videre da.........

 

Hei igjen

 

Fint om du hadde opplyst om at du allerede hadde funnet noe ;-)

 

Tallene referer kanskje til en forseglingsprotokoll, som ikke finnes på nettet ennå.

 

Her litt mer om referanser og skifter generelt:

 

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/10/Koebenhavnske-skifter-en-vejledning.pdf

 

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26034.msg140520.html

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

 

Lurte på om du klarer å finne denne vielsen i København:

Anders Anderssøn og Cathrine Jørgensdatter dat: Kiøbenhafn den 16 Sept: Ao 93 (1693).

 

Det er i forbindelse med denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/195982-søker-opplysninger-om-slekten-førde-i-christianiabergentrondheim/ (I tilfelle andre finner denne i mellomtiden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.