Gå til innhold
Arkivverket

Tilbyr hjelp til å finne slekt i Danmark.


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei Litta.

Søker svar på disse søskenene Thane fra Bogense By, Skovby Herred, Odense Amt;

1 Jørgen Fahnøe Thane f. 9 mars 1800 i ditto by. I  1845 oppgitt som tollbetjent på Samsø, Besser i Kyholm, Holbæk Amt, gift 24 juni 1840 i Rydkøping med Mariane Andersen. Har et fosterbarn Mathilde f. 1835. I 1850 er han oppgitt til yrke Quarantainemester, samme sted.  Så sier noen at familien blir almisselemmer etter 1850. Når døde disse og hvor ble di av ?

2. Søstra Christine Elisabeth (2) Thane f. 5 sept. 1806, ble gift 6 april 1833 i Holmen kirke, København, gift med Otto Ferdinand Bræmer f. 1808, Danmark.Familiens bostedsadresse; Stormgaten 201, København. Spørsmål; Etterkommere og når død.

3 Søstra Karen Gunhild Thane f. 17 jan 1815, Bogense. Gift 23 mars 1835 Holmen sogn, København, med Ole Gustav Olander f. ?, Danmark. Spørsmål; Etterkommere og død.

 

Foreldre; Erich Larsen Thane og Mette Michelsdatter

 

Hilsen

Gunnar Andre, samboer med Sissel Thane 

Endret av gunnar andre myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

Søker svar på disse søskenene Thane fra Bogense By, Skovby Herred, Odense Amt;

1 Jørgen Fahnøe Thane f. 9 mars 1800 i ditto by. I  1845 oppgitt som tollbetjent på Samsø, Besser i Kyholm, Holbæk Amt, gift 24 juni 1840 i Rydkøping med Mariane Andersen. Har et fosterbarn Mathilde f. 1835. I 1850 er han oppgitt til yrke Quarantainemester, samme sted.  Så sier noen at familien blir almisselemmer etter 1850. Når døde disse og hvor ble di av ?

2. Søstra Christine Elisabeth (2) Thane f. 5 sept. 1806, ble gift 6 april 1833 i Holmen kirke, København, gift med Otto Ferdinand Bræmer f. 1808, Danmark.Familiens bostedsadresse; Stormgaten 201, København. Spørsmål; Etterkommere og når død.

3 Søstra Karen Gunhild Thane f. 17 jan 1815, Bogense. Gift 23 mars 1835 Holmen sogn, København, med Ole Gustav Olander f. ?, Danmark. Spørsmål; Etterkommere og død.

 

Foreldre; Erich Larsen Thane og Mette Michelsdatter

 

Hilsen

Gunnar Andre, samboer med Sissel Thane 

Nr. 2:

 

http://www.danishfamilysearch.dk/cid6799834

 

Nr. 3:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYN7-JJH

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

 

Lurte på om du klarer å finne denne vielsen i København:

Anders Anderssøn og Cathrine Jørgensdatter dat: Kiøbenhafn den 16 Sept: Ao 93 (1693).

 

Det er i forbindelse med denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/195982-søker-opplysninger-om-slekten-førde-i-christianiabergentrondheim/ (I tilfelle andre finner denne i mellomtiden..)

 

Hei David

 

Det er problemer hos Rigsarkivet, så jeg venter på at de får ordnet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David

 

Det er problemer hos Rigsarkivet, så jeg venter på at de får ordnet opp. 

Det går bra ;) Jeg er desverre ikke så vant til å bruke danske kilder selv, men jeg lærer litt om gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei David

 

Jeg har desverre ikke greid å finne denne innførslen. Delvis pga vanskelig lesbar tekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David

 

Jeg har desverre ikke greid å finne denne innførslen. Delvis pga vanskelig lesbar tekst. 

Takker for at du prøvde. Det viktigste er vel uansett at jeg har dato og sted, men primærkilden er selvsagt alltid best ;)

Klarer du å se om paret er nevnt i en skatteliste/folketelling i årene 1693-1701?

 

Anders har også en bror Sivert/Sjur/Siver som kanskje kan være samme, som nevnes som tjener ved det kongelige hoff i 1667. Det burde vel da bety at denne broren bodde i København? Kanskje han også finnes nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at du prøvde. Det viktigste er vel uansett at jeg har dato og sted, men primærkilden er selvsagt alltid best ;)

Klarer du å se om paret er nevnt i en skatteliste/folketelling i årene 1693-1701?

 

Anders har også en bror Sivert/Sjur/Siver som kanskje kan være samme, som nevnes som tjener ved det kongelige hoff i 1667. Det burde vel da bety at denne broren bodde i København? Kanskje han også finnes nevnt?

 

Mange kilder er desverre ikke søkbare på nettet, men må leses på arkivet. Dette gjelder bl.a. en del kilder om skatt i København.

 

Det er ikke folketellinger tilgjengelig fra dette tidsrommet. For noen områder finnes skattemanntall, men ikke København. Så vidt jeg kan finne ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kilder er desverre ikke søkbare på nettet, men må leses på arkivet. Dette gjelder bl.a. en del kilder om skatt i København.

 

Det er ikke folketellinger tilgjengelig fra dette tidsrommet. For noen områder finnes skattemanntall, men ikke København. Så vidt jeg kan finne ut... 

Ok, ja må vel nesten ta meg en Danmarkstur en gang da ;)

Må bare finne ut hva slags type kilder som finnes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein.

 

Her har jeg sansynlig vis glemt å takke for jobben. Jeg var sikker på at dette var gjort. Beklager. Men Masse takk for dette. 

 

Ser at ingen kunne finne JØRGENS skjebne.

 

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
On 2/6/2015 at 10:30 AM, Litta said:

Hei alle

 

Jeg får mye hjelp i dette forumet, men har ikke gitt så mye tilbake.

 

Derfor vil jeg gjerne enda en gang gjøre oppmerksom på mitt tilbud om hjelp med spørsmål relatert til dansk slekt. 

 

Det er artig med slike små oppgaver, så ta endelig kontakt !

 

 

Hei. Jeg leter etter en dansk sjøkaptein/skipskaptein Jørgen Lassen fra Danmark. Født ca 1883 og var gift med min norske oldemor Clara Olava Sæthre. De emigrerte til usa i 1903. De fikk to barn i Brooklyn 1906 og 1907. Så fikk de et barn i Danmark i 1909. Et sted står det Esbjerg. Mye tyder på at de skilte lag der for oldemor dro tilbake til Elverum med barna og Jørgen tilbake til USA. Har funnet reisedokumenter på det meste men ingen spor etter hvor Jørgen Lassen ble av ei heller hvor han er født og om hans skipsrute innkluderte Oslo ( Christiania) for jeg aner ikke hvordan disse to møttes. Mvh Mariann

Endret av Mariann Evenhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mariann Evenhus said:

Hei. Jeg leter etter en dansk sjøkaptein/skipskaptein Jørgen Lassen fra Danmark. Født ca 1883 og var gift med min norske oldemor Clara Olava Sæthre. De emigrerte til usa i 1903. De fikk to barn i Brooklyn 1906 og 1907. Så fikk de et barn i Danmark i 1909. Et sted står det Esbjerg. Mye tyder på at de skilte lag der for oldemor dro tilbake til Elverum med barna og Jørgen tilbake til USA. Har funnet reisedokumenter på det meste men ingen spor etter hvor Jørgen Lassen ble av ei heller hvor han er født og om hans skipsrute innkluderte Oslo ( Christiania) for jeg aner ikke hvordan disse to møttes. Mvh Mariann

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mariann Evenhus skrev:

Hei. Jeg leter etter en dansk sjøkaptein/skipskaptein Jørgen Lassen fra Danmark. Født ca 1883 og var gift med min norske oldemor Clara Olava Sæthre. De emigrerte til usa i 1903. De fikk to barn i Brooklyn 1906 og 1907. Så fikk de et barn i Danmark i 1909. Et sted står det Esbjerg. Mye tyder på at de skilte lag der for oldemor dro tilbake til Elverum med barna og Jørgen tilbake til USA. Har funnet reisedokumenter på det meste men ingen spor etter hvor Jørgen Lassen ble av ei heller hvor han er født og om hans skipsrute innkluderte Oslo ( Christiania) for jeg aner ikke hvordan disse to møttes. Mvh Mariann

Kanskje dette kan være en ledetråd?

 

Jorgen Lassen

 in the California, Death Index, 1940-1997

 

Name: Jorgen Lassen
Social Security #: 558268335
Gender: Male
Birth Date: 18 Sep 1883
Death Date: 11 Mar 1970
Death Place: Orange
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Sven Hjortland said:

Kanskje dette kan være en ledetråd?

 

Jorgen Lassen

 in the California, Death Index, 1940-1997

 

Name: Jorgen Lassen
Social Security #: 558268335
Gender: Male
Birth Date: 18 Sep 1883
Death Date: 11 Mar 1970
Death Place: Orange

Ja så absolutt 🙂  Tusen takk skal du ha 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Jorgen Lassen i 1942.

 

(Krever pålogging. Registrering på FamilySearch er gratis.Og bruk er også gratis)

 

Her står han som f 18 sept 1882.

 

United States World War ll Draft Registration Cards,1942.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V4D6-ZJC

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

United States Social Security Death Index

George Lassen.

Birth 18 Sep 1882

State:California

Last Place of Residence:Garden Grove,Orange,California

Previous Residence Postal Code:92640

Event Date:Mar 1970.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JGSD-HZQ

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Jørgen Lassen (M) Fars navn: Laurids Kristian Lassen Mors navn: Elisabeth Thomsen, 34 Aar 
Amt: Ribe Sogn: Jerne År: 1882
KIPnr: B3208 Løbenr: 2148

 

http://www.ddd.dda.dk/dddkiip/find_personkb.asp

 

Alle oplysninger vedr. den valgte person 
Kilde:    KB-1814-1891-DÅB    Kildeside:    7 No 50
År    1882    Begivenhed    Dåb
Fødselsdato    18de September 1882    Kalenderdato    
Hjemmedato        Kalenderdato    
Kirkedåb    20de Søndag efter Trinit. d. 22 Oktober 1882    Kalenderdato    
Navn    Jørgen Lassen    Status    -
Flerfødsel             
Faders navn    Laurids Kristian Lassen    Faders erhverv    Kjøbmand
Faders stednavn    Esbjerg         
Moders navn    Elisabeth Thomsen, 34 Aar    Moders pigenavn    
Moders alder        Moders erhverv    
Moders stednavn    Esbjerg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.