Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe meg med tyding av noen ord i kirkebok for Kråkstad - utflyttede?


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Jeg håper at noen har mulighet til å hjelpe meg litt med det som står i Kråkstad, Ministerialbok nr. I 3 (1813-1824), Utflyttede 1820, side 303, nr.12, 13. og 14? Jeg har noen ?/blanke hull, som jeg håper å få hjelp med.

 

Christopher Knudsen 66 aar med kone Kirsti Andersdatter 73 aar, deres sønn Christian Christophersen 31 aar og datteren Maria Christophersdatter 18 1/4 aar, som flytter med foreldrene og alle har attest datert 10.mai 1820.

Christopher Knudsen (nr.12)oppgis følgende: Han tilholdt som Afgifts? bort paa G...? Anders Midsom i Sognet. Nu i samme Avalste? pligt? til gaarden Østre Greverud i Oppegaard Annex Sogn.

Manden anmelder seg at være født i Holt i Enebach Sogn og confirmeret i Spydeberg, konen Kirsti Andersdatter 73 aar, anmelder seg at være født i ?ow Annex Sogn i en plads under ?sen .. Berger o waccineret sammesteds.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7557&idx_id=7557&uid=ny&idx_side=-224

 

Svært takknemlig for hjelp!

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konen anmeldte sig at være født i Howi annex sogn (Spydeberg) i en plads under Gaarden Berger og confirmered samme sted.

 

Christian Christophersen er en søn af ovenstående, flytter med foreldrene,

født i en Plads under Gaarden Soelberg i Tomter annex sogn og confirmered i Spydeberg.

 

Maria Christophersdatter datter av oven anførte, født i en Plads under Gaarden Stochstad i Tomter annex sogn, døbt 6. Jan 1802 og confirmered i Krogstad Kirke den 5. Oct 1817.

 

tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konen anmeldte sig at være født i Howi annex sogn (Spydeberg) i en plads under Gaarden Berger og confirmered samme sted.

 

Christian Christophersen er en søn af ovenstående, flytter med foreldrene,

født i en Plads under Gaarden Soelberg i Tomter annex sogn og confirmered i Spydeberg.

 

Maria Christophersdatter datter av oven anførte, født i en Plads under Gaarden Stochstad i Tomter annex sogn, døbt 6. Jan 1802 og confirmered i Krogstad Kirke den 5. Oct 1817.

 

tror jeg..

Tusen takk for hjelpen Eva :)

 

Da gjenstår det om Christopher Knudsen (nr.12)oppgis følgende: Han tilholdt som Afgifts? bort paa G...? Anders Midsom i Sognet. Nu i samme Avalste? pligt? til gaarden Østre Greverud i Oppegaard Annex Sogn. Manden anmelder seg at være født i Holt i Enebach Sogn og confirmeret i Spydeberg,

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Christopher:
have tilsidst som Afgifts Bruger boet paa Gaarden Søndre Midsom her i Sognet / er i samme Qvalite flyttede til Gaarden Østre Greverud i Oppegaards Annex Sogn.

Spørsmålet burde vel vært lagt på tydeforumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Christopher:

have tilsidst som Afgifts Bruger boet paa Gaarden Søndre Midsom her i Sognet / er i samme Qvalite flyttede til Gaarden Østre Greverud i Oppegaards Annex Sogn.

 

Spørsmålet burde vel vært lagt på tydeforumet...

Tusen takk for hjelpen Else, da er det i boks :D

 

Jeg mente jeg hadde hørt noe om tydeforum og gikk først inn på Arkivverkets sider og under forumer for å lete etter det, før jeg skrev her.

Det var mange forskjellige steder for posting av diverse, men jeg fant ingen ting som antydet tydehjelp fra kirkebøker eller annet ut fra det jeg fant, så derfor tok jeg sjansen på å skrive et innlegg her.

 

Svært takknemlig for hjelpen jeg har fått. Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noen intensjon om å skape bølger, så synes jeg det fint at tydespørsmål blir lagt på dette forumet.

Det viser seg at alle tydeproblemer blir løst her, samt at alle som følger her, får se resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noen intensjon om å skape bølger, så synes jeg det fint at tydespørsmål blir lagt på dette forumet.

Det viser seg at alle tydeproblemer blir løst her, samt at alle som følger her, får se resultatet.

Jeg synes også det kunne vært greit med tyding her på forumet Odd Annar. Er jo også vant til det fra det gamle forumet, men jeg vil selvfølgelig ved en senere anledning stille spørsmålene hvor de skal stilles, om det skulle være nødvendig, men jeg fant som sagt ikke dette med tyding av kirkebøker :huh:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rigmor for ditt bifallI og ditt smil. 

 

Har du tydespørsmål går du kanskje til tydeforum. Men der får bare spørsmålsstiller svar.

 

Tydes det her, får alle svar.

 

Og det synes jeg er den beste løsningen for oss alle.

 

Vi alle får ta del i løsningen.

 

 

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rigmor for ditt bifallI og ditt smil. 

 

Har du tydespørsmål går du kanskje til tydeforum. Men der får bare spørsmålsstiller svar.

 

Tydes det her, får alle svar.

 

Og det synes jeg er den beste løsningen for oss alle.

 

Vi alle får ta del i løsningen.

Ja, det er jo sant det Odd Annar og slik var det jo tidligere også, da alle spørsmålene ble stilt i det samme forumet. Jeg brukte som regel å klikke meg innom de fleste. Når det er så mye som er delt opp, kan man jo også gå glipp av en del ting, for en går vel gjerne ikke gjennom alle forumene? Ihvertfall har ikke jeg gjort det. Jeg kikker innom her og ser om noe fenger interessen og om det er noe jeg selv eventuellt kan bidra med  :rolleyes:

 

Med ønske om en fin dag til alle og et *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.