Gå til innhold
Arkivverket

Kinderzug nach Norwegen


Bjarne Rosenstrøm
 Del

Recommended Posts

For et par år siden kjøpte en samling på 4 fotografier på tysk ebay som ble solgt under tittelen "Kinderzug nach Norwegen 1922." Har flere ganger prøvd å "google" meg frem til opplysninger om dette uten å finne noe som helst. Jeg antar det er snakk om barn fra Tyskland som er på "ferie" i Norge for å fetes opp med tanke på de dårlige tidene i Tyskland efter 1. verdenskrig. Det skulle dog vært morsomt å høre om dette er noe som det finnes mere opplysninger omkring? Kanskje finnes det noen lokalhistorisk litteratur som nevner dette?

 

Av de 4 bildene, som jeg legger ved, er 2 av dem merket bakpå. Det ene med "Familien Gulbrandsen, Flisen, 1921" og det andre med "Sorenskrivergården, 1922." De to med bilder av barn på toget er umerkede.

 

post-5217-0-40493800-1423325597_thumb.jpgpost-5217-0-73387600-1423325597_thumb.jpgpost-5217-0-18098500-1423325598_thumb.jpgpost-5217-0-77245100-1423325598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor f. 1903 fortalte at hennes familie hadde hatt en tysk gutt som gjest en sommer etter 1. verdenskrig for "å fetes opp" som du sier. De bodde på Nordstrand, rett utenfor daværende Kristiania. Oslo byarkiv har kanskje noe stoff om saken? Hilsen Kari Horn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen "Bilder fra to liv" publisert 6/4/2001 i Adresseavisen (http://www.adressa.no/kultur/article282023.ece), har vi nok et eksempel til på tyske krigsbarn i Norge.

Trolig var det Røde Kors som sto for dette også i Norge, som i Sverige, se artikkel her: http://www.krigsbarn.com/2014/10/krigsbarn-till-sverige-pa-20-talet.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all tilleggsinformasjon. Har alltid vært opptatt av historiene rundt bildene jeg kjøper, alene utgjør de jo ikke så meget av seg, men med litt "kjøtt på benet" så blir det kulturhistorie ut av det.

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.