Gå til innhold
Arkivverket

Fødselen til Anne-Magrethe Hovland, f. Johannessen


Anita S. Johannessen
 Del

Recommended Posts

Dette er min farmor, hun døde nylig, og jeg leter nå eter fødselen hennes. Hun er født i Bergen den 31. august 1923, og hun har nevnt Kvinneklinikken, men jeg kan ikke finne henne der. Hun har bodd på Nordnes da hun var barn, men jeg har trolig også funnet hennes foreldre i Hans Hauges gt. 6 i 1924-25, dette har jeg trolig fra Adresseboken i Bergen. Jeg vet jo når hun er født men skulle gjerne hatt en kilde på det. Dette haster litt, så derfor ber jeg om hjelp her.

 

mvh

Anita

Endret av Anita S. Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp Berit. Jeg kan ikke skjønne hvorfor hun ikke er å finne, jeg har aldri hørt noe annet enn at foreldrene var medlem av statskirken. Jeg var i begravelsen deres og den var gjennom kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita !

 

I likheit m/ Berit så finn heller iikje eg bestemor di.

 

Ho kan sjølvsagt ha vore døypt etter 1925. Så langt har ikkje eg gått.  Og ho kan ha vore døypt der mor eller far kom frå, dersom det er i nærleiken av Bergen.

 

Men du kan og ta deg ein tur opp på Statsarkivet her i byn, og sjå på Konfirmasjonen hennar.  Trulig i 1937. Eller 1938.

 

" Localion " på deg Anita var før i tidi: Bergen.  Du har vel ikkje emigrert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp Jon.

 

Jeg har nå vært en tur på Statsarkivet og fått litt hjelp. Vi fant giftemålet til foreldrene som var 10. desember 1922 i Sandviken.

 

KildeBergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. D 2 (1911-1923), Ekteviede 1922, side 189. 

 

Så da er nok Anne Margrethe født i Sandviken. Men når vi begynner å lete igjen oppdager min samboer noe rart. Vi finner en Esther Johannessen f. 31. august 1923 med foreldrene til Anne Margrethe. Så da lurer jeg nå på om Anne Margrete egentlig er født Esther og senere skiftet navn (noe jeg aldri har hørt om), eller at presten rett og slett har skrevet inn feilt navn.

 

KildeBergen fylke, Sandviken, Fødselsregister nr. A 3 (1923-1926), Fødte og døpte 1923, side 18. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha skrevet feil navn. Hvordan er det med kommunale tellinger i Bergen ?

 

Har du funnet vielsen hennes ?

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Hun sa hun ble viet i Høyanger 1947. Men jeg har ikke funnet den enda. Fikk gitt fra meg litt informasjon til Statsarkivet her i Bergen, så skulle de se litt hvis de fikk anledning. Jeg har ikke mulighet til å sitte der på dagtid, og jeg hadde bare en time til rådighet i går dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er at foreldrene ombestemte seg ang. navn etter at barnet ble født, før hun ble døpt.

Navnet Ester står i fødselsregisteret, som er egen bok.

Ikke dåpsprotokollene.

 

Mvh Edith

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Solveig

 

Mor til Anne Margrethe hadde et barn fra før utenfor ekteskap, på henne har jeg notert Margot (Esther) f. 13. januar 1920 - d. 1977, men jeg har ennå ikke funnet dåpen hennes heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.