Gå til innhold
Arkivverket

Åmot: Randine Johansen/Pedersdatter f. 1860 og Nygaardsmoen-familien


Elin Bech Lutnæs
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg er på jakt etter min tippoldemor Randine, som i november eller desember 1885 fødte sønnen Jens Hansen utenfor ekteskap i Kristiania. Jeg tror jeg finner henne og den udøpte sønnen i folketellinga for 1885, under navnet Randine Pedersd. og med (beregnet) fødselsår 1861 og fødested Åmot for hennes del. Det er på det rene at sønnen Jens i 1900 bodde hos August og Pauline Nygaardsmoen på Langerud i Åmot, Østerdalen. Jeg finner hans konfimasjon i kirkeboken, og han står i folketellinga samme år. Moren er ikke å spore, heller ikke i folketellinga av 1865, merkelig nok. Familiehistorien skal ha det til at Nygaardsmoens var tante og onkel til Jens, men det har ikke lyktes meg å få det bekreftet. Jens' dåpsoppføring fra 1886 har jeg verken funnet i aktuelle oslokirker (de bodde i Storgata 40) eller i Åmot. Ifølge konfirmasjonsoppføringen var faren møller Hans Olsen - et veldig vanlig navn, altså. Det ser ikke ut til at han har vært i bildet siden.

 

I den (skannede) folketellinga for 1891 ser jeg at moren Randine også bor på Langerud - men her opptrer hun under navnet Randine Johansen. Hun er fortsatt ugift, understøttet av fattigkassa, med fødselsår 1860 og fødested Våler i Solør. Allerede i 1892 dør Randine av et epilepsianfall, ifølge kirkeboka., 32 år gammel Det ser altså ut til at sønnen får bli boende på Åmot til han er voksen (hvorpå han bosetter seg i Trysil, hvor han stifter familie).

 

Jeg finner en Randine Johansdatter i Våler, født høsten 1860, boende som fattiglem sammen med moren Olia Kristiansdatter og den litt eldre broren Karlot. Moren står oppført som enke etter en Johan Syvertsen. Jeg finner også Randines konfirmasjon i samme distrikt i 1875. Er det sannsynlig at dette er "min" Randine? Og hvorfor opererer hun med annet etternavn og fødested i folketellinga av 1885?

 

Er det tilfeldigvis noen som sitter på bind 1 av Åmot bygdebok? Jeg vet at Nygaardsmoen og Jens er omtalt der (under Langerud og senere Åstad), og skulle gjerne sett teksten og funnet det mulige slektskapet. Noen som har tips til hvordan jeg kan komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kjempefint! Tusen takk. Født OG døpt, ser det ut til ..? Det er bare to dager imellom. Litt merkelig at han da står som udøpt i folketellingen. Klarer noen å lese navnene på fadderne?

 

Dette viser med stor sannsynlighet at Randine Pedersdatter/Pedersen og Randine Johansen, som moren heter når hun bor sammen med sønnen i Åmot i 1891, er samme person. Det er en gåte hvor Peder-navnet kom fra. Var det vanlig å ta et nytt etternavn om moren giftet seg på nytt, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randine døde i 1893, ikke 1892, og såvidt jeg kan se står det Johannesdatter her.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 11 (1890-1897), Døde og begravede 1893, side 118.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5018&idx_id=5018&uid=ny&idx_side=-110

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060726030229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for svar! Fant den samme oppføringen i går, ja, må ha husket feil årstall. Hun kalles Johansen i folketellinga for Åmot 1891, bare halvannet år tidligere på samme sted, altså. Er helt sikker på at det er samme dame. Fire etternavn til nå, altså - Pedersen, Pedersdatter, Johansen og Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det tilfeldigvis noen som sitter på bind 1 av Åmot bygdebok? Jeg vet at Nygaardsmoen og Jens er omtalt der (under Langerud og senere Åstad), og skulle gjerne sett teksten og funnet det mulige slektskapet. Noen som har tips til hvordan jeg kan komme videre?

 

Plassen Nygårdsmoen (g.nr.4, br.nr.7) er omhandlet i bind 1, s.63-64. Her står det at August Martinussen Nygaardsmoen (1/4 1865 - 1/6 1943) var sønn av Martinus Andersen Nygaardsmoen /22/6 1835 - 17/5 1915) og hustru Berte Svendsdatter Andraa fra Ytre Rendal (14/9 1835 - 16/3 1924). 

 

August var gift med Pauline Henriksdatter Ommangsvolden fra Løten (25/2 1867 - 24/2 1950).

 

Det står også at August i 1890-årene kjøpte Langerud av Glomstad. Etterat August solgte Langerud, bygde han seg hus nedenfor Åsta stasjon. Dette huset kalte han Åstad.

 

Jeg kan ikke finne Jens Hansen eller hans mor Randine nevnt under Nygårdsmoen eller Åstad, og heller ikke under Langerud av Glomstad i bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, Tore! Da husket jeg feil (satt med denne boka foran meg på Deichman for 10 år siden eller så). Skulle så gjerne visst hvordan de var i slekt - om de var det. Veldig greit å ha det avklart om det er slik at boka ikke gir noen spor. Det er en gåte hvorfor Randine i enkelte sammenhenger oppgir å være født i Åmot, bl.a. i folketellingen av 1885. Hun må ha hatt en sterk tilknytning dit.

 

Det kan tenkes at det var Augusts foreldre som først tok Randine og Jens i hus. Er det et sted som heter Nygaardstuen der også, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Randi Elisabeth! Det er ikke lett å se noe som tyder på at Randine var i slekt med noen av dem.

 

Om hun er den Randine Johansdatter fra Vaaler som jeg tror, bodde hun fortsatt i Vaaler som konfirmant i 1876. Har lurt litt på om hun kanskje fikk tjeneste i Åmot etter dette.

Endret av Elin Bech Lutnæs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et sted som heter Nygaardstuen der også, tro?

 

Ja, Nygårdstuen var også en gammel husmannsplass under Nygården, og så var det to plasser under Nygården som het Nygårdsmoen (søndre og nordre), i tillegg til en plass Nygårdsmoen under Åset nordre. Jeg kan ikke finne Jens eller Randine nevnt under noen av disse stedene i bygdeboken.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da vet jeg det! :) Litt trist også - Jens bodde beviselig der i minst 10 år, men det finnes altså ikke spor av ham. (Det peker vel også i retning av at det ikke var noe nært slektskap, antakelig - her er det jo de lokale slektene som står i fokus, naturlig nok.) det er kanskje også tenkelig at det var Jens' totalt ukjente farsslekt som var fra Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grete! Spennende. Han er litt eldre enn han "skal" være, men det er jo ikke sikkert at barnets mor visste det nøyaktig heller. (Det er Hans Olsen du mener, ikke sant? Finner i alle fall det oppslaget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grete! Spennende. Han er litt eldre enn han "skal" være, men det er jo ikke sikkert at barnets mor visste det nøyaktig heller. (Det er Hans Olsen du mener, ikke sant? Finner i alle fall det oppslaget.)

 

Javisst ja :-) !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.