Gå til innhold
Arkivverket
Lene Benedicte Lauritzen

Siri Sørine Thomasdatter død 1862 i Lier, Buskerud. Hvor kom hun fra?

Recommended Posts

Lene Benedicte Lauritzen

Hei

 

Har noen tilfeldigvis Siri Sørine Thomasdatter/Thomesdatter i sitt familietre?

Jeg finner ikke ut når hun ble født eller hvor hun kom fra.

 

Ved vielsen i 1822 står det  hun er 37 år, pige, Modum?. Da skal hun være født 1785.

Ved begravelsen i 1862 står det i ministerialboka at hun er 79 år, altså født i 1783.

I klokkerboka ved begravelsen står det hun er 83 år, altså født 1779. 

 

Dette er infoen jeg har om henne:

 

Fikk datteren Larine med Torkild Leonhardsen 7.5.1820, Bragernes, Drammen.

 

Giftet seg med Torkild/Torkel Leonhardsen 10.3.1822 i Bragernes kirke.

 

Fikk sønnen Ole Johan 7.6.1822 i Frogner, Lier

 

Fikk datteren Johanne 12.3.1825 i Tranby, Lier 

 

Fikk sønnen Johan 28.2.1830 i Tranby, Lier

 

Døde 9.12.1862, begravet 14.12.1862 i Frogner, Lier.

 

Ved vielsen heter en av forloverne noe som ser ut som Herlov Thomesen. Det kan jo være hennes bror.

Jeg finner en Halvor Thommesen f. 30.7.1791 i Modum med foreldre Thommes Haldvorsen og Larine Aslesdr. og en

Siri Thomesdatter f. 14.2.1786 i Modum med foreldre Thomes Halvorsen og Larine Axelsdr.

Men er dette den riktige Siri? Hun står jo kun som Siri, ikke Siri Sørine. 

 

 

Vielse: OBS: Innført etter nr 6, s. 407, men har ikke fått eget nummer. Han står som Torkel Lindorsen

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 7 (1815-1829), Ekteviede 1822, side 406-407. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1064&idx_id=1064&uid=ny&idx_side=-226
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125010515.jpg

 

 

Begravet i Frogner, Lier 1862, nr. 142:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 12 (1854-1864), Døde og begravede 1863, side 359. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1105&idx_id=1105&uid=ny&idx_side=-363
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051114020363.jpg

 

På forhånd takk for hjelp!

 

Mvh

Lene Benedicte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1064&idx_id=1064&uid=ny&idx_side=-66
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125010355.jpg

 

Hun bruker bare Siri da datteren Larine døpes (nr. 35): Siri Thomesdatter + et gårdsnavn, antar jeg, som er vanskelig å lese, men som begynner på A,

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torodd Kinn

Det er noko feil med teknikken hos meg i kveld, så eg får ikkje til å kopiere og lime inn lenker.

 

Sjå på Sigrid Thomasdatter Hassel i 1801-teljinga. Ho skal vere 4 år. Men aldersrekkefølga på jentene er ikkje fallande, slik ho brukar å vere, og det er ei søster, Inger, på same alder. Eg tippar det skal stå 14 år på Sigrid.

 

Ministerialbok Modum nr. 3, s. 30-31, dåp 1786. På høgre sida er dåpen til ei Siri med foreldre som dei i 1801. Tenker vi har ho her?

 

tk

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sven Hjortland

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4YK-F5S

 

Høyre side, nummer 6 fra toppen:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 3 (1783-1819), Fødte og døpte 1786, side 30-31.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-18
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220660018.jpg

Endret av Sven Hjortland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Astrid, Torodd og Sven:

 

Jeg har tenkt samme tanken som dere, men er likevel ikke hundre prosent overbevist. Det jeg stusser på, er hvor navnet Sørine passer inn i dette.  

Ved dåpen vi alle her har funnet fram til, står det bare Siri.  Hvis hennes navn er Siri Sørine, så burde jo det stå ved dåpen.

Hun står som Siri Sørine ved sin vielse, sønnen Johans dåp og sin egen begravelse. Da kan det jo ikke bare være en feil fra prestens side, ettersom vi her snakker om Bragernes i 1822, Lier i 1830 og Lier i 1862.

 

Mvh

Lene B

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×