Gå til innhold
Arkivverket

Thormo Jacobsen, Løvall, Botne, Vestfold, 1734, tydehjelp


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Den 27. juni 1734 døpes Thormo (Botne, Vestfold, MINI 1A, side 82). Kan noen hjelpe meg med og tyde navnene på fadderne?

 

Jeg leser følgende:

27 jun: døbt Jacob Lovals søn Thormo. Test: Ole ??schiold Qvinde Mari ??????, Hans Suche, Christen Olss: Siri Suche og Idde Løvall

 

Jeg er veldig usikker så hvis noen kan komme med rettelser og fylle inn spørsmålstegnene ville jeg vært veldig taknemlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjev dette meining? 

 

27 jun: døbt Jacob Løvals søn Thormo. Test: Ole Wischiold Qvinde, Mari Prosdatt:[?], Hans Suche, Christen Olss: Siri Suche og Idde Løvall

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Atle! Prosdatt[er] er ett helt ukjent navn for meg og min slektsdatabase og det var en av grunnene til at jeg stusset litt. En annen ting er om det er snakk om "Ole Wischiolds Qvinde" eller "Qvinde Mari Prosdatt:" Det som ser ut som ett komma mellom Qvinde og Mari kan kanskje tenkes og være streken over o'en i Idde Løvall's navn? Det er vel kanskje umulig og bekrefte uten en annen kilde som referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkjast, men det ser for meg meir ut som om streken over ø-en hjå Idde stikk ut or/heng saman med bokstaven. Kommaet kan kor som er ikkje tilleggjast for mykje vekt - dei brukte komma ettersom det høvde seg. Litt som no, eigentleg. Eg vil nok tru at Mari er kona til Ola - men det får du stadfesta/avkrefta ved å sjekke andre kjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, akkurat dét hadde jeg ikke tenkt på. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at det her enten var snakk om Ole Wischiold og Qvinde Mari Prosdatter (altså en mann og en kvinne) eller Ole Wischiolds Qvinde og Mari Prosdatter (altså to kvinner). Men selvsagt kan det tenkes at det er snakk om ett ektepar; og akkurat det kan jo, som du sier, bekreftes eller avkreftes av andre kilder.

 

Takk nok en gang Alte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.