Gå til innhold
Arkivverket

Dissentarar


Bodil Aakvik Grønli
 Del

Recommended Posts

Besteforeldra mine var dissentarar.

Dette skaper ein del hodebry i slektsleitinga.

Problemet mitt no er å finne familien i Berlevåg der dei skal ha budd rundt 1914.

Julianne Aronsen og Fredrik Edvardsen Hunnestad hadde 4 barn og fekk antakeleg nummer 5 i Berlevåg.

Borghild f. 1914.

Men eg finn ikkje denne jenta. Ikkje familien heller.

Fredrik hadde tidlegare vore emmisær og huslærar.

Det var vel dette han dreiv med her også, vil eg tru.

Det er litt uklart med organisasjonstilknyting. Misjonsforbundet eller Indremisjonen kan vere mogleg.

Kvar kan eg finne dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har du prøvet å ringe Berlevåg kirkeverge tlf 45879980 ?

Ser at kirken ikke kom før 1960. Men de vet hvor disentere ble ført inn i kirkebok. Muligens Vardø.

Innførslene er så nye at boka sikkert ikke er sendt inn for filming. Vanligvis ble dissentere ført inn bakerst i kirkeboken.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det står "frimission" som trossamfunn, er det stor sannsynlighet for at det er Det norske Misjonsforbund. Jeg ser på hjemmesiden til Misjonsforbundet at det ikke er aktivitet i Berlevåg Misjonsmenighet, men det går sikkert an å kontakte hovedkontoret i Oslo; misjonsforbundet.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to Fredrik Edvardsen Hunnestad?

 

I FT 1910 finner jeg gårdbruker og snekker Fredrik Edvardsen Hunnestad i Vikna. Han er født 1873 i Vikna, gift med Bente Bredesdatter og har tre barn.

 

I #3 lenker Carsten til:

Emissær Fredrik Hunestad, født 1874 i Namdal, gift med Julie og ført med fire barn, altså den som nevnes i #1. Er det helt sikkert at også denne Fredrik var en Edvardsen, eller har det skjedd en sammenblanding?

 

Fredrik Hunnestad er ført også i Træna i 1910 (I tillegg til i Trondheim med familien)

 

 

Edit:

Svarer selv: Ja, hans far het også Edvard. Fredrik Bernard var født i Nærøy 21.des.1873, døpt 17. mai 1874, som sønn av Edvard Benjaminsen Hunnestad og Elen Gurine Andreasdatter.

 

Nord-Trøndelag fylke, Nærøy, Ministerialbok nr. 784A05 (1860-1876), Fødte og døpte 1874, side 110.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ingulf Diesens "Veiryddere" står det om Peder Fredriksen Hunstad som var forstander for menigheter i Kvefjord og i Trondenes fra 1865. Dette er i Misjonsforbundets "urhistorie". Fra 1887 er han med i baptistmenighet samme sted. ref s 111.

 

Jeg vet intet om kobling mot din slekt, men her er jo engasjement og navnelikhet som indikerer forbindelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjement. Det er veldig kjekt.

 

-No har eg kontakta Berlevåg og Misjonsforbundet. Ventar på svar.

 

-Vi har sterke kvinner bak oss. Mormor var aleine i Trondheim, ein framand plass, med fire barn, ein nyfødt og dei tre andre 4, 6 og 8 år. Mannen budde i Træna og dreiv med kristeleg arbeid.

 

-Peder Fredriksen Hunstad er nok ikkje av mine. Slekta mi kom frå Vikna i Nord Trøndelag.

 

-Det stemmer at der var to Fredrik Hunnestad frå Vikna. Til forvirring er dei fødd same år. Men no har eg kontroll på min.

 

-Når ein har så rart namn som Hunnestad kan ein ikkje vere overraska over forvekslingar. Men det blir jo unekteleg vanskar med ettersøkingane. Eg har funne både Hunnestad, Hunestad og Hunstad. I tillegg Edvardsen samt mormor på pikenamnet Aronsen.

Men denne Berlevågnøtta ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.