Gå til innhold
Arkivverket
Arne Hansen

Charlotte Matilde Johannesen født 1867 i Bohuslen i Sverige

Recommended Posts

Arne Hansen

I 1886 ble Charlotte Mathilde Johannesen gift med Peter Kristoffersen fra Ullern. Hun kom fra Elfsborg i Bohuslen

Far: Johannes Jansen

 

Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 6 (1880-1975), Ekteviede 1886, side 147 - se nr. 56
Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-33
Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60921080200.jpg

 

Finnes det opplysninger om familien i Sverige, og når hun kom til Norge?

 

Mvh Arne Hansen

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg rekker bare å legge inn dette fra folketellingen i 1880:

 

Post 1880-14-80-789
Johannesdotter, Charlotta Mathilda
Piga
f. 1863 i Torp (Älvsborgs län, Dalsland)
Ogift kvinna, ensam i familjen
Stora Ytten
Näsinge (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Registrerad födelseort: Torp Dalsland
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cai Wiig

Vi finner Charlotta Mathilda født i Torp socken i Dalsland (Torp C:7 side 21) Hun er født 15.11 1863 på plassen Bikullen.

 

I husforhør, f.eks Torp AI:12 side 31, framgår at foreldrene er torpare, avskjediget soldat Johannes Jansson Skatt født 09.02 1829 og hustru Sofia Axelsdotter født 02.01 1824.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Hansen

Takk for opplysende svar!

 

Hadde Mathilda søsken?

 

Mathilda ble gift i Oslo i 1886.

Der betyr at hun kom til Norge mellom 1880 og 1886.

Finnes det opplysninger om når hun kom til Norge?

 

Mvh Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg fant henne ikke på CD'en Emigranten Populär 2006, men den er ufullstendig.

 

Med utgangspunkt i folketellingen, fant jeg henne som piga på Stora Ytten i Näsinge. Hun er født i Torps församling 15/11-1863.
Näsinge AI:5 (1875-1885) Bild 169 / sid 327 (AID: v766.b169.s327, NAD: SE/GLA/13414)

Her sto det at hun kom fra Lommeland i 1880 og drar tilbake i 1881.

.
I Lommeland fant jeg henne som piga på Bodal. Her står det at hun kom tilbake fra Norge  8/11-1878.
Lommeland AI:5 (1871-1885) Bild 13 / sid 10 (AID: v799.b13.s10, NAD: SE/GLA/13338)

.

(Jeg skal se mer etter henne litt senere.)
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ja, to brødre og en søster så langt jeg har sett - se utklipp.

.

post-162-0-34099000-1423658595_thumb.jpg


Kilde: Torp AI:13 (1866-1870) Bild 46 / sid 37 (AID: v4384.b46.s37, NAD: SE/GLA/13562)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cai Wiig

Denne dama har jo et annet fødselsår enn det du oppgir i trådtittelen, 1867. Hvis du er helt sikker på det årstallet, må dette være et villspor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det står fødselsår 1863 i vielsesinnføringen.


Familien flytter i 1872 fra Bikullen.

Torp AI:14 (1871-1875) Bild 23 / sid 19 (AID: v4385.b23.s19, NAD: SE/GLA/13562)

 

Nå bor de på Lilla Höghult.

Torp AI:14 (1871-1875) Bild 120 / sid 115 (AID: v4385.b120.s115, NAD: SE/GLA/13562)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

I neste periode på Lilla Höghult står det at faren har vært i Norge i 1874, -75 og -76 og flytter 18/4-1877 til Töftedal i Norge med attest nr. 7.

Kilde: Torp AI:15 (1876-1880) Bild 133 / sid 129 (AID: v4386.b133.s129, NAD: SE/GLA/13562)

.

Det kan være at flyttedatoen gjelder hele familien, for nå er det satt en skråstrek over familiemedlemmenes fødselsår.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jo, det var to voksne og to barn som flytter med attest 7-10. Bare Charlotta Mathilda og Anna Lena bodde hjemme før de flyttet.

Kilde: Torp B:4 (1861-1894) Bild 83 / sid 149 (AID: v10133.b83.s149, NAD: SE/GLA/13562)

.

post-162-0-46535000-1423674297_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Hansen

Kai!

Når det gjelder fødselsåret på Charlotta Mahtilda, så er det 1863. Jeg blingset feil når jeg skre årstallet 1867!

 

Faren er kalr småskolle, Anne Lise. Er det en yrkestittel? 

Hvor er Tøftedal i Norge? Er det Tøftedal i Dalaland du mener, og at de ikke flyttet til Norge i 1877?

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg bare gjengir det som står på siden. (Se innlegg #5 for øvrige flyttinger Charlotta Mathilda foretok.)

Jeg redigerte inn bilde av flyttelisten i mitt forrige innlegg.


Farens yrke er forkortet og skal være småskolelärare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det står nok Töftedal og Norge.

 

Jeg fant dem innflyttet til Högen i Töftedal 25. mai 1877 og utflyttet igjen 2. november 1877 med attest 24.

Kilde: Töftedal AI:14 (1876-1885) Bild 158 / sid 147 (AID: v4082.b158.s147, NAD: SE/GLA/13591)

.

Med v e l d i g svak skrift står det Skola i Lommeland på Charlotta Mathilda.

.

post-162-0-22386100-1423675731_thumb.jpg

.

Kilde: Töftedal B:2 (1861-1894) Bild 47 (AID: v11671.b47, NAD: SE/GLA/13591)

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

 I de forskjellige husförhörene har farens yrkestittel gått fra betegnelsen småskollärare til inhyses (inderst - bor til leie), arbetare og nå järnvägsarbetare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Johannes Skatts tjenestetid ved Vestgöta Dals Regemente mellom 1849-1856.

.

SKATT JohannesSläktnamn: Jansson
Född: 18290209
Död: -
Antagen: 1849
Avsked: 1856
Aktnummer: VD-00-0243-1849Regemente: Västgöta Dals regemente
Rote: Torrud
Kompani: VALBO
Socken: N. RYR
Torpnummer: VD-00-0243
.

http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=569366

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Innflyttingen til Borre i 1878: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/if/person/pi00000000077526

(Charlotta Mathilda har nå reist tilbake til Lommeland i november 1878.)

.

Morens fornavn skal være Sofia og ikke Lydia og er kanskje feil-lest ved transkriberingen.


At de flyttet hit forklarer hvorfor Charlotta Mathilda sist gikk til alters i Horten, som det står ved vielsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Hansen

Utrolig hva du kan klare å finne, Anne Lise.

Jeg har en familiær tilknytning til denne slekten, og er veldig takknemlig!

 

Mvh Arne

 

Døde Johannes i Horten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg har ikke funnet ham i dødsfallprotokollregisteret for Borre fra 1883-1902, men det ser ut til å mangle noen år mellom 1875 og 1883, så kanskje han døde før 1883? http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=07&embete=&protokoll=&periode=1870-1920&navn=

.

Jeg har ikke sjekket kirkebøkene.

.

Om han fortsatte som jernbanearbeider, kan han jo være hvor-som-helst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det kan være denne mannen, men det er 10 år feil på fødselsåret: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001576671
.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre i Borre, Ministerialbok nr. I 9 (1878-1896), Døde og begravede 1883, side 196.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2927&idx_id=2927&uid=ny&idx_side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050629010451.
(Nr. 19)

Han bodde på Baggerud og det gjør jo også enken Sofie i 1900, så jeg tror dette er ham.

.

Her er innførselen i dødsfallprotokollen:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre lensmann, Dødsfallsprotokoll (SAKO/A-533/H/Ha/L0002), 1883-1894, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/55356/7/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10101301025008.jpg

(Død 8. august)

 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Han er døpt Johan Edvard og er født 22. februar 1898:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre i Borre, Klokkerbok nr. I 4 (1892-1913), Fødte og døpte 1898, side 51.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2928&idx_id=2928&uid=ny&idx_side=-56
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050629010618.jpg

(Nr. 7)

.

Han er pleiebarn hos en annen familie i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036497002380

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Hansen

Et lite (?) spørsmål til slutt:

 

Klarer du å finne ut når Sofia Axelsdatter døde? Det må i tilfelle ha vært mellom 1900 og 1910.

 

Mvh Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×