Gå til innhold
Arkivverket

Originale dokument


Gunnar Sigdestad
 Del

Recommended Posts

Eg har nettopp kjøpt perm og plastlommar i A3 for å take vare på gamle, originale dokument, for det meste i foliostorleik.
Men så kom eg til å tenkje på at det ikkje nødvendigvis er lurt, med tanke på at dokumenta kan bli skadde over tid.
Det er nok mange her som har erfaring med dette. Kva meiner de? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, er det nokon som har prøvd dette, og sett om dei taper seg?
Heilt til no har dei lege bretta i A4-konvoluttar, og bretta så mange gonger at dokumenta er tildels delte i 3. Miljøet i slike konvoluttar er heilt opplagt betre, men...
17- og 1800-tals papir er jo laga av tøy(?), ikkje cellulose som moderne papir.


Hmmm, er det nokon som har prøvd dette, og sett om dei taper seg?
Heilt til no har dei lege bretta i A4-konvoluttar, og bretta så mange gonger at dokumenta er tildels delte i 3. Miljøet i slike konvoluttar er heilt opplagt betre, men...
17- og 1800-tals papir er jo laga av tøy(?), ikkje cellulose som moderne papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt plastlommer på dokumenter, og etter en stund satt noen fast ,og andre smittet av på plasten. Hadde forskjellig typer plastlommer. Absolutt ikke å anbefale.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i min besittelse et par uvurderlige gamle brev fra begynnelsen av forrige århundre. Disse er selvagt preget av tidens tann og virker ganske medtatte, for å si det slik. I den forbindelse kontaktet jeg Statsarkivet her i Tromsø, som anbefalte meg å oppbevare brevene i syrefrie konvolutter, samt å ikke lagre dem i stuetemperatur, men kaldest mulig. Dessuten ble jeg anbefalt å bruke "spesialhansker" hver gang jeg tok i disse brevene. Siden de er av generell historisk interesse, sørget Statsarkivet å få dem digitalisert for evt senere bruk av andre interesserte.Akkurat dette med digitalisering er jo kanskje noe alle burde tenke på i tilfelle uhellet skulle være ute. En annen sak er at jeg jo ser at brevene er i så dårlig stand at det spørs om tiden ikke er kommet for å la profesjonelle krefter (Statsarkivet) overta eiendomsretten til dem. Jeg har jo uansett mine digitale kopier i en utmerket kvalitet.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.