Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skrift/ Gildeskål


Harald G Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger hjelp med å tyde hva som står øverst på venstre side "Maren Olina"

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A02 (1805-1826), Kronologisk liste 1809, side 42.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16608&idx_id=16608&uid=ny&idx_side=-43
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070830630334.jpg

 

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døbt Maren Oline gl: 6 mnd? Parentes Peder Olufsen og Ane Peersdatter Kielling.

Fad: Nik(olai?) Helgessen Edesvig; Aren Olss Ib. Marte(?) Pers Ib; Ane Jens...dtr? Ib., Anton Larss. Ib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk, leser det litt anneledes:

 

Døbt Maren Olina gl: 6 Timer Parentes Peder Isachss: og

Ane Peersd yttre Kielling: Vid Niclaus Helgess: Edesvig:

Aren Olss: Ib: Marte(?) Persd Ib: Ane Samsonsd Ib: [Andr...]

Larsd Ib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alderen på dåpsbarnet. At faren het Peder Isachsen bekreftes i 5. linje nedenfra på neste side hvor hans kvinne innledes.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vel foreldrene ha oppholdt seg i nærheten av kirken, for det må ha vært rimelig risikabelt å frakte et nyfødt barn fra Kjelling innover til Beiarkirka. Da hadde det heller blitt hjemmedåp, vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadrene er kanskje ikke så viktige, men ut fra hva vi ellers vet om befolkningen i området så er nok første fadder Willum Helgesen. Gården han brukte er vanligvis kalt Eggesvik. Hans kone Maren Persdatter. Nest siste fadder trolig Ane Svendsdatter fra Kjelling. Siste fadder Annechen Larsdatter, gift med Arnt Olsen, Eggesvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette, Arnt Olsen, Eggesvik sin far, Ole Arntsen, er nemlig min stamfar.

 

Jeg mener fadderne er interessant å få med seg, da jeg for se om mine stamforeldre hadde forbindelser til andre stamforeldre i nærområdet.

 

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif har fullstendig rett i at fornavnet til første fadder er Willum. Når det gjelder nest siste fadder så er denne ikke skrevet som Svend/Sven/Svennsdatter, men er innført som Ane Samsonsd. Om hun virkelig het så eller ei vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, #9 : Det er registrert. Men: Hvem var Isach Pedersens foreldre? Peder Olsen???

 

Espen: Det virker sannsynlig at hun er Anne Svendsdatter, men da kan jeg jo undersøke om det er noen "Samonsdatter"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke det eksisterte ei reell Ane Samsonsdatter fra Edesvig, så er der jo en mulighet for at presten ved en feiltagelse har skrevet Samsonsdatter i stedet for Svendsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksisterte en Ane Samsonsdatter fra Aag i Beiarn, f. ca 1764. Ved skifte etter faren i 1813 var hun gift på Skaanland (Bodø?). Det kan være henne.

 

Foreldre til Isach Pedersen m.fl. var Peder Isachsen og Lisbeth Stephensdatter. Det fremgår av skifte etter Lisbeth i 1778. Peders foreldre var trolig Isach Olsen og Mali Davidsdatter. Skifte etter Mali i 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Leif, jeg ser nå at det er meget mulig at Isach Olsen og Mali Davidsdtr er foreldrene.

 

At hun var 6 timer gammel, var da nokså spesielt, er det svært sannsynlig at dett er er feil?

 

Takk til alle for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.