Gå til innhold
Arkivverket
Truls Corneliussen

Tysklandsbrigaden

Recommended Posts

Truls Corneliussen

Hallo

Er det noen som kan tipse meg hvor jeg kan finne oversikt

over de som reiste i Tysklandsbrigaden  i 1949 og 1950

mvh Truls Corneliusse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Kanskje Forsvarsmuseet, men det er jo snakk om ca. 50 000 personer, så ikke vet jeg. Jeg har en viss oversikt over befalet som var der i boka "De norske styrker i Tyskland 1947-1953".

Jeg var der forøvrig fra høsten 1950 til sommeren 1952 uten at jeg gjorde så mye av meg. Jeg er født i mai 1950 :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ola Ljødal

Det var ca. 5000 mann pr. brigade. I årene 1949 og 1950  deltok fire brigader - det var 2 hvert år - og det totale antall soldater i disse årene var altså ca. 20 000.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Det var ialt 12 brigadekontigenter. Disse fikk navn Brig. 471, 472, 481, 482, 491, 492, 501, 502, 511, 512, 521, 522. Det var ca 4200 personer i hver. Det er utgitt noen bøker og skrevet noen artikler fra Tysklandsbrigaden. Arkiv fra tjenestetiden i Tyskland er nå oppbevart og arkivert ved Riksarkivet i Oslo. https://no.wikipedia.org/wiki/Tysklandsbrigaden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

I heftet "Veteranane, Tysklandsbrigadenes Veteranforening, Sogn og Fjordane 1990-2006 er det lista opp registrerte veteranar frå Sogn og Fjordane og kva kontigentar dei var med i. Kanskje har andre veteranforeiningar tilsvarande lister?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive