Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim 1681: Reinholt Petersen Surlands svigerinne, hvem var hun?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Fant dette i rådstueprotokollen for Trondheim, se høyre side:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31377/7/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505310132.jpg

 

Jeg lurer på om det er kjent hvem denne Anne er, som altså er "svigerske" (som det står) til Reinholt Petersen?

 

Jeg er klar over at svoger/svigerinne-begrepet i denne tiden var noe annerledes enn det er i dag, men en slektning bør hun være.

 

Anne, sal. Petter Laurensis, skal her ha en arv fra Amsterdam, slik jeg forstår det.

 

Mvh.

 

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem Anne, sal. Petter Laurensis kan være, men et sted får vi begynne.

 

I NST «Utdrag av Trondheims skifteprotokoller» ved Kjeld Bugge fant jeg to skifter:

 

NST XXXIV, s. 55:

"13/8 1708, † Reinholt Pedersen Surland, død i bybranden. E.

Kiersten møtte med Rasmus Krag og frasa seg arv og gjeld. B.:

Anders Morten på skole og Susanne. Reinholt hadde under bybranden

bedt Jacob V. Erpecom ta vare på en kiste og en koffert

i kobbskind med løsøre som var reddet, men døde S. d. Utenom

dette, borgerleie i Fosland i Namdal 24, Aune i Gøens fjerding 6,

i Løvøen 6, Frelsøen 30, nedbrendt bygrund 120. E. med de to

hjemmeværende barna frasa seg arv og gjeld.  533 -7- 648."

 

NST XXXVII, s. 295:

"14/11 1716, pike Ane Petersd. (Surlad), død sist natt. Arv. :

avdød bror Reinholdt Petersen Surlands barn: 1. avd. herr Peter

Surlands barn, 2. Maren, Berent Conders, 3. magister Anders

Morten Surland, Protz Surland 21 og 5. Susanne Surland,

22 år. Svigerinnen Kiersten hadde mottatt av avd. 65 rd. til

begravelsen, løsøre 64 rd., delt med 1/2 til Maren iflg. skriv av

21 / 6-12, godtatt av de andre."

 

 

Aktuell debatt:

[#2537] Peter Surland, prest i Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1

Saken står i Personalhistoriske magistratsattester av Brodahl, Joh.E., 1954, s. 7-8:

 

«6. Februar 1682. Comparerede Reinholt Pittersen, som paa sin Svigerske, gudfrøgtige Vidue Anne, sal. Pitter Lorendzis, vegne var begjærende her af Retten troværdig Attest om at hun haver været i Live d. 1. November in Anno præterio 1681, hvorfore hende ei annerledes end sandfærdigt vidste at meddelis, det bemeldte Anne sal. Pitter Laurendizis ei allene var i Live foranævnte den 1. November forleden Aar 1681, medens endnu denne Dag ved god Helsen og Helbred udi levende Live er, og derfor hvis hende udi Amsterdam af Penge Middel tilkommer, befuldmægtiget Monsr. Jacob Lew sligt paa hendis vegne af sal. Laurens Kettelsens Vidue eller paa hendis vegne af Krumhusen at annamme og derfore quittere. Hvilket hende paa saadan sandfærdig Beskaffenhed consenterit blev.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700, Svein Tore Dahl, 1999, s. 83:

 

«Overformyndere

1690-

Jochum Hindske

Nevnes i 1690-årene.

Trolig var han av tysk opphav. Han ble gift med Ane Lauritsdtr. enke etter Petter Lorentsen.

Hun var fra Holland og var en datter av Laurits Kettelsen i Holland.»

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete!

 

Du verden så flink du er, dette var skikkelig kjekt altså!!! Tusen takk skal du ha!

 

Da vet jeg en god del om hvem denne damen var. Da spørs det hvordan hun var i slekt med Reinholt Surland. Men jeg mener å ha lest at han også var hollender? Det kan jo også hende at Anne Lauritsdatter var i slekt med en av Reinholts koner for den del.

 

Mvh.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete!

 

Ja, jeg tenkte det samme, at hun kanskje kan være i slekt med den heller ukjente Susanne. Henne vites det vel ikke mere om enn akkurat fornavnet tror jeg.

 

Så får vi se om det kan finnes flere kilder som sier noe om slektskapet:-)

 

Igjen, tusen takk skal du ha!

 

Mvh.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim Hinsch(e) er vel en biperson i denne sammenheng, men jeg nevner likevel det lille jeg vet om ham, om det skulle ha interesse for noen. Det er forøvrig en mann som det har vært vanskelig å finne opplysninger om. Han skal ha vært fra Hamburg og må være kommet til Trondheim senest omkring 1680. Skal ha vært en av de største redere i T. i 1690-årene, men han led store tap, og etter hans død i 1688 (betalt for begr. 4. jan. 1688) var boet i underbalanse. Han skal også ha drevet handel med fransk vin og andre fremmede drikkevarer. Nevnes i T. i ulike sammenhenger, blant annet som overformynder, i årene 1683-91. Han synes ikke å ha hatt egne barn, men i regnskapet for kopp- og kvegskatten for T. 1690-91 nevnes tre små gutter som han "har taget til sig for Guds schyld". Han synes å ha vært gift to ganger, men ektefellenes rekkefølge er usikker. Hvis han er den samme som den Joseph H. hvis vielse det ble betalt for 6. des. 1682 i T. (Frue kirke), var vel bruden den ovennevnte Anne Lauridsdatter, enke etter Petter Lorentzen. Men han skal også - før eller etter - ha vært gift med Anne Nielsdatter Heberlein. - Anne, Jochum Hinsches ble begr. i T. 18. sept. 1719 (Domkirken, ringt også i Frue). -Anne Heberlein hadde en søster Maren, som ble gift 14. april 1684 i T. med løytnant, senere kaptein Andreas Pihl (ca. 1654-1717), som anfører at deres annendags bryllup 15. april ble holdt hos svogeren Joachim Hinsche (selve bryllupsfesten 14. april ble holdt av visestattholder Johan Vibe, som Pihl hadde tjenestegjort under tidligere). KIlder: Brodahls utdrag av kirkeregnskapene, "Trondheim bys historie 997-1997, bind II".        Med hilsen      Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9

I magistratattestene kommer det fram at Anne sal. Petter Lorentsen hvert år fikk 25 rdl i arv (livsrentepenger) etter Laurenz Kettelsen i Amsterdam. I den forbindelse måtte hun årlig be om en attest som bevitnet at hun var i levende live og ved god helse. De fleste årene var det hennes nye mann Jochum Hindsche som ba om attesten på hennes vegne. Siste gang i 1701 (Brodahls magistratattester er registrert t.o.m. 1702).

Jochum/Joachim Hindsche/Hinsch(e) var dermed i live senest 9. mai 1701 (s. 50).

 

Personalhistoriske magistratsattester

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I tinglysingsprotokollen for Trondheim; SAT, Trondheim byfogd, pantebok nr. 2a, 1700-1709, s. 247-248 fant jeg en obligasjon fra Reinholt Pettersen Surland til "min kiere Suoger" Pross Louritsen, som da var handelsmann til Trondheim.

 

Er denne Pross den samme som Petter Lauritzen nevnt tidligere i debatten her?

 

Lenke:

https://media.digitalarkivet.no/view/20228/249

 

Bildet under er klippet fra to sider i panteboka, og er egentlig ganske lesbart.post-298-0-15114500-1461100127_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#12

Det kan ikke være Petter Lauritsen, for på dette tidspunktet hadde han vært død lenge.

Det er trolig svogeren til Reinholt Pettersen Surlands kone - Pross/Prøsch Lauritsen Lind det er snakk om.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.