Gå til innhold
Arkivverket

Svend Johnsen født 1852 Tønset S


Morten Leine
 Del

Recommended Posts

Nå når jeg har funnet ut hvor Jon Bersvendsen kom fra, fra Bersvendtrøen under Østby på Tynset, fant jeg han og foreldrene og søsken i Tynset bygdebok bind I av Ivar Streitlien.

 

s. 438 gn. 71, bn. 59 Bersvendtrøen. Det blir for langt til å skrive inn alt her, så jeg legger ved kopier fra bygdeboka.post-1665-0-95265400-1423820631_thumb.jpg.

post-1665-0-26384800-1423820654_thumb.jpgpost-1665-0-65246600-1423820675_thumb.jpg

 

Da har du noe å holde på med i helga. God helg!

 

Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til, det står i bygdeboka at Peder Bersvendsen kom tilbake til Tynset og bosatte seg på Bekkvang.

 

Tynset bygdebok s. 432:

Gnr. 63, bn. 11 Bækken (Bekkvang)

I daglegtale brukes Bekkvang som syner at det her også har vært en setervang. Bruket er skylddelt frå Bersvendtrøa (71-59) 14/2-65, og samme dag ga Jon Bersvendson skjøtet til broren Peder Bersvendson (71-59). Han døde 4 år etter, og enka budde der i mange år. Enka var Dordi Toresdatter. Sørsten (91-10), f. 3/2-22. Ho hadde med Peder Toreson Brukroken (122-8) sonen Toref. 24/8 1844, og sonen hans Martin Toreson, fekk auksjonskjøte 15/11-22. Martin gir så sammen med sin verge Magnus Kolstad, den 3. juli 1842 skjøtet til Magnus Aas, sjå Telheim 71-155.

 

Peder Bersvendson Bersvendtrøa f. 18/11-1820, d. 10/9-1869, gift 29/6-1849 med Dordi Toresdatter Sørsten (Utby 91-10), f. 3/2-1822, d. 10/10-1909.

 

 

Videre står det om Dordis sønn, Tore, hans kone og barn.

Det tar jeg ikke med her.

 

Det som er interessant her er at det er Jon Bersvenson som først får skjøtet på Bekkvangen og så gir det til sin bror i 1865.

Da må Jon også ha kommet tilbake fra Rennebu, bodd en tid på Tynset og for så gang etter 1865 dra til Rennebu igjen hvor han døde i 1890.

 

Det står ingenting om bruket fortsatt eksisterer, kan spørre kjentfolk.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg har funnet ut hvor Jon Bersvendsen kom fra, fra Bersvendtrøen under Østby på Tynset, fant jeg han og foreldrene og søsken i Tynset bygdebok bind I av Ivar Streitlien.

 

s. 438 gn. 71, bn. 59 Bersvendtrøen. Det blir for langt til å skrive inn alt her, så jeg legger ved kopier fra bygdeboka.attachicon.gifimage.jpg.

attachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

 

Da har du noe å holde på med i helga. God helg!

 

Hilsen Randi

 

Tusen takk. Nå blir det mye å gå igjennom i helgen. Helt utrolig hva du har utrettet. Setter utrolig pris på det.

 

God Helg.

 

Tusen takk igjen :)

 

Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Nå blir det mye å gå igjennom i helgen. Helt utrolig hva du har utrettet. Setter utrolig pris på det.

 

God Helg.

 

Tusen takk igjen :)

 

Hilsen Morten

 

Hei.

 

Takk for all hjelp. Jeg har ett spørsmål, siden du er ekspert så kanskje du har noen råd?

Marit Johnsdatter flytter 1850 til Rennebu. I 1852 får hun en sønn Svend. Far som er oppgitt er Jon Bersvendsen. I 1854 Flytter hun og sønnen tilbake til Øyer hvor hun flyttet fra i 1850.

Nå kommer spørsmålet: Det som har vært en historie i min familie, at Svend Johnsen sin familie har finske aner, at hans far (da blir altså ikke Bersvendsen far) eller bestefar skulle være prest eller studere til prest i Norge. At Svend sin far fikk beskjed at han ikke kunne gifte seg med Marit Johnsdatter, siden hun hadde for dårlig stilling/stand. Altså at Bersvendsen ble betalt for å påta seg farskapet.  Er det noen muligheter å finne ut av slikt? Har forsøkt å se på immigrasjon  til Tynset angående om det har stått noe om prester, eller noen personer fra Finland! (samt Jon Bersvendsen skrev jo skjøte over til sin bror, litt merkelig siden han hadde en sønn?)

 

Takk igjen for alt det du har hjulpet meg med:-)

 

Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.