Gå til innhold
Arkivverket

Carsten Lütken Woll, innsatt Botsfengslet, Kristiania, 1861.


Tore Andreassen
 Del

Recommended Posts

Finnes det bilde av overnevnte: CARSTEN LÜTKEN WOLL, født Bergen 13.01.1827, skomakermester, skuespiller og senere i livet emissær. Innsatt i Botsfengslet, Kristiania 06.04.1861 for grovt og simpelt tyveri.

 

Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore

 

I mitt register over fange-fotografier fra Botsfengslet har jeg ikke funnet han,

men du bør prøve å kontakte Norsk Rettshistorisk Museum i Trondhjem for de har 13 fotoalbum som har tilhørt

Christiania Politikammer tidsrom 1860-1910, disse inneholder over 9000 fotografier.

Du kan være heldig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

 

Tar kontakt med Norsk Rettshistorisk Museum i morgen, men det er vel lite sannsynlig han finnes der da han ble overført ifra Bergen.

Jeg har endelig renskrevet protokollen:"Fangens Forklaring om sit Levnet og Uddrag af Retsacterne". ifra Botsfengslet og kan prøve å

legge den inn. Det kan jo være av interesse for andre å se den tids embedsmessige protokollførsel.

Takker igjen for din uvurderlige hjelp.

 

Tore

Endret av Tore Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Tom.

 

Norsk Rettshistorisk Museum har ikke samme positive innstillingen som du har. De hadde hverken tid eller ressurser til å sjekke sine album og ikke er det mulig for en sølle slektsgransker

 

å slippe til. Heldigvis har jeg et forlovelsesbilde av Carsten, ganske dårlig daguerrotypi, men ok.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

 

Det er ikke alltid lykken er med,  et dårlig daguerrotypi  kan bli til en kjempebra papirkopi hos en fagfotograf.(selv om det er dyrt)

jeg fikk laget en kopi for noen år siden fra en dårlig original, som jeg håndfarget, forstørret og trykte på lerret som et maleri. se vedlegg.

 

Tom

 

Anne Margrethe.pdf

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tom.

 

Takk for svaret og oppmuntringen. Resultatet på ditt bilde var jo helt fantastisk. Daguerrotypien av CLW er adskillig bedre, så her finnes muligheter, det er nok min amerikanske "menning" som er mest interessert i det, idet det er hennes tippoldefar. Jeg sender henne AM.pdf så hun får se hvor bra det kan bli. At jeg søkte etter bilde fra Botsfengslet, er fordi det tok uendelig lang tid før vi fant delikventens livshistorie, og alle ting vedr. CLW har interesse. Historien er jo også spesiell da han ble predikant før han dro over og er kjent der borte som predikant.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.