Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Edøy 1751-1765


Tommy Øwre
 Del

Recommended Posts

I ministerialbok for Edøy 1751 døpes Mildri, datter av Knud Brynnildsen Brattær. Det siste navnet klarer jeg ikke å tyde. Det står Brynnild ...... ....., Dyrnes

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Edøy, Ministerialbok nr. 581A01 (1751-1765), Kronologisk liste 1751, side 30-31.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16111&idx_id=16111&uid=ny&idx_side=-5
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913640500.jpg

 

 

Kan noen hjelpe meg å tyde ordene mellom Brynnild og Dyrnes?

 

 

Tommy Øwre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Brynnild Raagen, Jørene Pedersd. Dyrnæs, leser jeg.

 

"Raagen" var et spesielt etternavn. Siden Knud het Brynnildsen, trodde jeg det kunne være faren som var nevnt i denne dåpen. Brynnild virker å være et nokså sjeldent mannsnavn. Det er også en Rasmus Brynnildsen på Brattvær i samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Raagen være det samme som Råket? Dyrnes og Råket er i dag to små tettsteder som ligger nært ved hverandre i det som før var Brattvær herred, nå en del av Smøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gards og ættesoge for Vestsmøla V omtales gården Råket på side 129. Tidligere navn på Råket:  1720: Rogge, 1722: Raache/Raachen, 1769: Raage, 1817: Raaget

Det stemmer godt med de opplysningene dere har gitt.

 

Takk til dere Else og Kjartan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei  Rasmus Brynnildsen er en av mine tippoldefedre .  Han skal være bror av Knut Brynnildsen.  Rasmus er far til Petronella Rasmusdatter Råket. Videre slekt på Bakkan Lervika Smøla.  Deres far er Brynjulv Frei . Jeg har ikke funnet ham i bygdebøker fra Frei men jeg har lest ett sted at han skal være fra Trondheim.  Noen som kan ha opplysninger om dette.  

Rasmus ble gift med Ellen Kristine Arntsdatter Brattvær.  Jeg mangler foreldre på henne ,men miljøet ute på disse fikskeværene skulle egentlig være oversiktelig.   Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.