Gå til innhold
Arkivverket

Statistikk over tipper (tip-oldeforeldre)


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å få beskrevet hvor min aner kommer fra.  Jeg bruker Legacy og har funnet at Legacy Chart er et nyttig verktøy et stykke på vei, men kommer ikke helt i mål.

 

Jeg er bl.a. på jakt etter en måte å finne alle tipper som er født eller død i Bergen.

 

Jeg har et par oldeforeldre som kommer fra Bergen.  Ved å bruke Legacy Chart og "kake på 360 grader" og legger inn 10 generasjoner ser jeg alle tipper fra min tipoldefar og tipoldemor adskilt (2 forskjellige "kaker"). De fleste linjene kan jeg føre tilbake til 1600-tallet der så dette blir veldig mange personer, nemlig hhv. 107 og 151 inkl. disse to.

 

Nå har jeg da også som alle andre ialt 16 tip-oldeforeldre og en god del i de andre anelinjene er også "Bergensere" og jeg håper å finne disse for å få riktig antall tipper fra Bergen.  Det er selvfølgelig også et problem mht. anesammenfall da mange personer forekommer i flere av linjene.

 

Jeg ønsker meg en metode hvor jeg kan søke og finne "tipper" med adresse Bergen.  Jeg tenker meg f.eks. at en fra Legacy Chart (hvor tippene vises) kan søke på "født sted" / "død sted" og lage statistikk på sted.  Alternativt bruke en gedcom-fil og et spesialprogram som gjør det samme.  Eller kanskje dette er en søkemulighet i et annet slektsprogram?

 

Hvis jeg klarer å lage en database over alle tipper med navn og sted så vil jeg også samtidig klare å eliminere dobbelt-telling ved anesammenfall.

 

Har noen forsøkt dette før?  Jeg er veldig interessert i forslag til løsning.

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bruker også Legacy og får ved "Detaljert søk" med Første vilkår (Hvem) Person (Hvor) Fødested (Hvordan) Inneholder (Hva) Bergen. Andre vilkår  Eller Person Dødsted Inneholder Bergen for meg blir det 284 personer. Nå er en del av disse ikke direkte tipper og en del er yngre. Om en vil jobbe videre med disse kan man enkelt lage en egen database med søkeresultatet.

 

Man kan også bruke bruke Fokusgruppe uten søsken enten før man søker på stedet eller etter. Søke verktøyet i Legacy er avansert, det kan ta litt arbeid før en får med seg alle mulighetene.

 

Håper jeg forstod problemet så att du får fram det du vill ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bruker også Legacy og får ved "Detaljert søk" med Første vilkår (Hvem) Person (Hvor) Fødested (Hvordan) Inneholder (Hva) Bergen. Andre vilkår  Eller Person Dødsted Inneholder Bergen for meg blir det 284 personer. Nå er en del av disse ikke direkte tipper og en del er yngre. Om en vil jobbe videre med disse kan man enkelt lage en egen database med søkeresultatet.

 

Man kan også bruke bruke Fokusgruppe uten søsken enten før man søker på stedet eller etter. Søke verktøyet i Legacy er avansert, det kan ta litt arbeid før en får med seg alle mulighetene.

 

Håper jeg forstod problemet så att du får fram det du vill ha.

 

Hei Niels.

 

Du traff spikeren.  Jeg ser at dette kan føre frem.  Hvis jeg bruker søkeresultatet og deretter kjører Legacy Chart så får jeg alle såfremt jeg starter på meg selv som startperson.  Jeg må evt. eksludere de som er "yngre" dvs. oldeforeldre og besteforeldre, men de har jeg selvsagt god kontroll på. 

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg lager en database av søkeresultatet som ble 1328 stk.  Kanskje skriv til fil???

 

Ellers ser det ut som om jeg bare får med navn, tittel og årstall, ikke sted.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt flaggingsfunksjonen i Legacy aktivt her. Du kan sette flagg automatisk ved hjelp av søk, og så kan du evnt etterpå finjustere og fjerne/legge til manuelt det som trengs. Når alle er ferdig flagget kan du gå på Fil/Eksport og eksportere alle med dette flagget satt til enten Gedcom eller en ny Legacy-database.

Og du får med alt som er av opplysninger om de flaggede personer, kilder osv.

Legacy Chart egner seg dårlig for denne "eksporten".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif,

 

For å lage ny fil av utvalget:

På hovedmenyen: Fil velg Eksport og Eksporter til en ny Legacy familiefil...

Skriv navn og plass for den nye databasen

Valg: Valgte poster i fokusgruppenLag fokusgruppen

Fokusgruppe: Legg til aktuelle resultat av søk (alternativt fokusgruppe med flagg n)

OK

start eksporten

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag.  Tusen takk.

 

Jeg tror jeg har fått det til.  Jeg endte opp på 183 tipper i Bergen etter å ha laget en ane-fil med utgangspunkt i meg selv.  "Aner i rett linje" fra meg og brukte det som Fokusgruppe etter å ha tømt det som fra før var Fokusgruppe. Exporterte til ny familiefil. Deretter kjørte jeg et søk på Bergen og fikk "Søkelisten inneholder 183 personer".  Med basis i denne familiefilen kan jeg nå også søke på andre steder. 

 

Herved fikk jeg også eliminert anesammenfall som det var mye av.

 

Jeg ser samtidig at dette antallet i Bergen lett kan gjøres større hvis jeg orker å jobbe litt mere med de eldste for flere kan finnes forholdsvis lett. Det har ikke vært noe stort poeng for meg å ha mange tipper, men jeg har "tatt imot" og registrert det jeg har funnet ved å nøste meg bakover.  Det må også sies at i Bergen har transkribering av gamle kilder kommet veldig langt og vært til stor hjelp.  I tillegg så har en stor del av mine aner vært beskrevet i slektsbøker. En viktig årsak til at det ble mange aner der er at alle holdt seg i Bergen (i Bergens borgerskap).

 

Ps. Det kan nevnes at mange av mine anelinjer i Bergen stopper opp når jeg finner at de er født eller kommer fra Tyskland, Nederland eller Skottland på slutten av 1500-tallet eller i begynnelsen av 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer sikkert greit det, men om du endrer på ting i originalen må du eksportere på nytt igjen.

Det kan være mer fleksibelt om man bare plukker ut disse dynamisk on-the-fly, vha flagg.

Om du setter f.eks. flagg #9 på alle dine aner så kan du kjapt søke fram alle som både har flagg #9 satt og som er født/død/etc i Bergen (eller ett eller flere andre steder).

Evnt sette et flagg #8 på alle som har noe med Bergen å gjøre, uavhengig av ane-status, og så plukke ut alle som har både #8 og #9 satt.

Det er kjapt og effektivt å sette/fjerne flagg, og flaggets betydning kan også lagres, så man slipper å gjette hvem det er som er flagget.

Veldig fleksibelt. Jeg bruker f.eks. flagg for å plukke ut hvem som er nålevende etterkommere etter en (eller flere) bestemt(e) person(er).

Det blir fort veldig rotete og uoversiktlig om man har forskjellige subset i separate baser, og nesten uoverkommelig å holde alt dette ajour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.