Gå til innhold
Arkivverket

Søk på folketellinger ikke enkelt


Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Det er fortsatt en ting jeg ikke forstår: Når man søker på folketelling og skriver så å si fullstendige opplysninger om den/dem man søker etter,

kommer det alltid frem "0 forekomster".

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig? Pga 'tastaturdysleksi': Folketellingen ble gjort med 'blokk og blyant' og ble senere skrevet av maskinelt. Folketellingen var en muntlig overføring og kunne da skrive navn på 'sin' måte (f eks Torill ble Torhild, Knutsen ble Knudsen osv), og den som senere skrev avskrift av listen kunne lese/skrive av feil. Så for oss som søker i dag må vi egentlig være så gjerrige som mulig med infoen vi legger inn.

Jeg hadde lenge feil tippoldeforeldre. Det fant jeg ut da kirkebøkene ble skannet. Min oldemor hadde rette navn og f dato, men hennes foreldre var skrevet av med ekteparet som sto på linjen under hennes foreldre! Det ble mye å rette opp i!

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter inn dette svaret:

.

Har du sett denne siden? http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

.

Før hadde vi valgene 'begynner med', 'er lik' og 'inneholder'. Vi kan oppnå det samme ved å bruke stjerne* i begynnelsen eller i slutten av navnet.

 

Skal jeg finne en Berte, så vet jeg ikke om det er skrevet inn med eller uten 'h' og jeg skriver derfor inn Bert* og krysser av for kvinne. Min erfaring er at det er bedre å skrive inn minst mulig og heller snevre inn søket i neste runde. Navnet Kristine kan stå oppført med Kirstine, Kerstine, Kristine, Christine, Cristine og mange flere varianter. Her synes jeg det er best å prøve *stine, for å få treff på flest mulig.

 

Tasten | (eller) er veldig nyttig. Heter personen Christian August, er det ikke sikkert telleren skrev inn begge navnene ved tellingen. Da kan en søke på *ristian|*gust og få treff på begge.

 

Etternavn er mye til bry - særlig om det nærmer seg 1900-tallet. En kvinne kunne være oppført med fem mulige 'etternavn'. Sitt eget patronym, eget patronym omgjort til -sen, farens patronym, som de tok som fast etternavn, ektemannens etternavn eller gårdsnavnet. Ofte dropper jeg å skrive inn noe som helst der..

 

En kan bruke | symbolet også ved søking på fødselsår. 180*|181*|182* eller andre varianter.

 

Selv om en vet fødestedet, har jeg opplevd at det blir 0 treff om dette er med, selv om det blir treff uten. Grunnen er vel den samme - at det er mange skrivemåter også på stedsnavnet/prestegjeldet.

.

Det er flere råd i lenken til søketips øverst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja - litt underlig er det jo at halve opplysninger er bedre enn hele, men jeg kjenner til og forstår dilemmaet. Tidligere var det så enkelt at selv jeg klarte å lete opp folk.

Få forsøke litt til....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette søk etter Berte (bert') Olsdatter (olsd') Nedre Ulvin, Eidsvoll, Akershus, født 1791'|1792'|1793' og krysset av for kvinne.

0 forekomster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle database presentasjonen var bedre sett i fra brukerens behov (min subjektive mening! :) ) idet hele basen lå fremme - ufiltrert! Ja, man kunne dersom man hadde tid og lyst, bla igjennom hele databasen. Valgene "begynne med", "er lik" osv. filtrerte bort alt man ikke ville ha slik at det som sto igjen etter filtreringen var som oftest de opplysningene man var på jakt etter. Nå starter man fra et blankt felt og må prøve seg frem hva slags "nøkkel" som skal til for å "låse opp" databasen.

 

Men jeg ser ikke bort i fra at kanskje systemutviklerne mislikte den gamle databasemodellen og ønsket i stedet å innføre noe som var lettere å vedlikeholde. Det har jeg opplevd i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.