Gå til innhold
Arkivverket

Bjarne torleif johansen


Jens Riise
 Del

Recommended Posts

Legger bare inn dåpen til Bjarne Thorleif

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 9 (1894-1897), Fødte og døpte 1896, side 203.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5430&idx_id=5430&uid=ny&idx_side=-211
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060831010605.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "ugift skomagersvend" det står? Høyre side, nr 182

 

 

Feil med lenka, tar den derfor bort.

 

Prøver igjen:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Dåpsbok nr. K 0004.2 (1895-1897), Fødte og døpte 1896, side 87. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1875&idx_id=1875&uid=ny&idx_side=-88
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050829030088.jpg

 

 

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bjarne Torleif adoptert av de han bor hos i 1910?  Han står jo med etternavnet Johansen, og siden han også er begravet med det navnet må det jo ha vært etternavnet hans.

 

Mora heter jo Helma Tollefsen og faren Karl Ottersen, så Bjarne burde jo strengt tatt hett Ottersen eller Karlsen.  

Helma er ugift også i 1910, så det er vel kanskje ikke rart om Bjarne ble bortadoptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helma i 1910-tellingen står oppført med Åmot som fødested, men ved sønnens dåp ser det ut til å stå "f.Sande".

Da burde dette kanskje være henne:

Name: Helma Olava Tollefsen

Gender: Female

Birth Date: 05 Oct 1871

Christening Date: 12 Nov 1871

Christening Place: SANDE,VESTFOLD,NORWAY

Father's Name: Tollef Olssen

Mother's Name: Helle Karine Hansdr

System Origin: Norway-ODM , GS Film Number: 127646 , Indexing Project (Batch) Number: C42173-2

 

Jeg er ikke overbevist om at Helma i Åmot er riktig person.

 

Ved Bjarnes dåp står det et notat til venstre om "Pl.mor Oline Johansen." og dato 5/9-03.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barnemoren Hilma Olava Tollefsen i Kristiania Fattigvesens hjemstavnsregister - Fattigvesenet (Kristiania), Hjemstavnsregister, stykke 22 (OB/A-20045/F/Fb/L0022), 1903-1903.

Hun er Naatlerske, og hun er født 1871 i Sande. Det står også Skr. fra Askim - uten at jeg er helt sikker på hva det skal bety.

Selve protokollen oppbevares ved Byarkivet i Oslo, så hvis du henvender deg dit og henviser til forhørsprotokoll nr.48, fol.195, vil du få kopi av selve saken og temmelig sikkert interessante opplysninger om henne og hennes forhold.

 

På Digitalarkivet finner du også manntallsprotokoller for Kontoret for utsatte i Kristiania - se nederst på denne siden Fattigvesenet i Kristiania. Hvis du leter gjennom disse, vil du antagelig finne saken om bortsettelsen av din morfar. Kanskje er datoen 5/9-03 relevant i denne forbindelse, jfr. forrige innlegg.

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det stod "Askim ff." etter Oline Johansens navn ved dåpen, men trodde jeg leste feil. Kan Bjarne ha bodd der før han kom til Oline ?

 

Dette er vel Bjarne og hans pleieforeldre i 1900 - i Askim:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037007001587

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Går det an å finne ut om hans far Karl Ottersen f 1870 dro til USA

Jeg kan ikke finne han på noen folketelling.

Jeg ser i mistralboka at han bodde i Urtegt. 24 går det an å finne ut hvem han bodde sammen med der?

Jens Riise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontaktet Oslo byarkiv ang fattigvesenets protokoll slik

Tore S Falch foreslår i innlegg nr 9 ?

 


Hei igjen!

Går det an å finne ut om hans far Karl Ottersen f 1870 dro til USA

Jeg kan ikke finne han på noen folketelling.

Jeg ser i mistralboka at han bodde i Urtegt. 24 går det an å finne ut hvem han bodde sammen med der?

Jens Riise

 

Det finnes en FT 1891 i Riksarkivet,men han kan ha bodd annet steds da

Elles blir det adressebøker ,men 1896-97 er ikke skannet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.