Gå til innhold
Arkivverket

Anders Tomassønn Sund gift til Selfors, Rana?


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Den kjente Thomas på Sund hadde en sønn Anders født ca 1656 Alstadhaug Kanike sier han ble født med en Kruse - dette har jeg aldri sett noe dokumentasjon på.

 

Under er førtst ett sitat fra Salg av 1/2 wog i Nyland i Leirfjorden, Så skifte til Anders Tommessen Selfors. Så tilslutt en henvisning til folkettellingen i 1701 da man antar Anders er død.

 

Andre ting som teller for - Moren Beret Joensdatter var godt gift med Jacob Adriansen Falch f 1685 Neppelberg, Nesna. Både Anders og Jacob var antakelig skippere.

 

Finnes det andre ting som dokumenterer at Anders Tommsen Selfors er sønn av Thomas på Sund?

 

Beret Jonsdatter må ha vært ett godt gifte, kan hun ha vært en Kruse?

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Helgeland sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Merknader: Register bak i protokollen. Gammelt nr. 1
Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...80129620026.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-26
Vi underskrevne Jon Thommasen Øxningan, Thor Thomassen Sund, sl: Anders Thommesens børn, Jon, Thommas og Hans Anderssønner ? og myndige, iteem sl: Elling Thommasens u=myndige børns formynder Jon Thomassen, item Else Thommasdatters mand Ellias Christophersen Næss, Dorthe Christopher Povelses Tenden og Sara Thommasdatter  Nævernesset ..... Selger 1/2 wog i Nyland i Leirfjorden....
10. Juli 1708

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 (3A 0001), 1686-1696, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register. 1748: Skifte 1-4. 1749: Skifte 1-44. Kronologisk register i protokollen, alfabetisk register i eget bind.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/24832/81/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90220620683.jpg

Jeg antar at det er Anders det er skifte etter på Selfors i 1687.

Selfors; Moe/1687
Anders Tomesen       M                    Hovedperson
Berit Jonsdatter     K                    Ektefelle
Jon Andersen         M                    Sønn

Tommes Andersen      M                    Sønn
Hans Andersen        M                    Sønn

 

Kona oppgift med Jacob Adriansen som er verge for de tre barna som ihht. manntall 1701 var født ca 1683, 1685 og 1686.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har noe å bidra med her så får jeg gjøre det selv :-)

 

Jeg begynte på sønnen Hans Andersen, Selfors. Som man antar er sønnen iallefall.

 

Her er skiftet hans fra 1744 http://arkivverket.no/URN:sk_read/24844/120/

** Selfors; Moe/1744 
12222 Hans Andersen M Hovedperson 
12223 Berethe Arentsdatter K Ektefelle 
12224 Elen Adelus Hansdatter K Trolovet Datter; David Pedersen, Wiig 
 

https://caolsson.wiki.zoho.com/065-Hemnes.html?pid=162645000000024007

Under gården Hemnes står det om Hans Andersen:

3) Hans Anderssøn (ca 1685-1744), var bruker fra 1715. G. 1716 m. enka Berit.

Barn:

1. Elen Adelus, f. 1717, gift 1744 med David Pedersen fra Tømmerneset 69 Dilkestad, de dro til Vikholmen i Nesna, skifte der 1780.

Hans var bygdefarskipper med egen jekt, som 1739 grunnstøtte på tur til Bergen. Utgiftene ved reparasjonen var så store at han søkte om å bli fritatt for skipperskatt. Da Hemnes ble utlagt til prestegard, bykslet Hans på Selfors NR, bbr. fra 1740. Jekta med bygdefarsretten og noen hus i Juvika solgte han 1743 til Anders Jørgensøn Bryggfjell og Anders Larssøn Mula.

 

Begravelsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16555&idx_id=16555&uid=ny&idx_side=-32

Død på Selfors. Begravet 20.mai 1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er interessant. Det er fødselen til Hans Andersen sitt eneste barn:

 

Hans andersøn Hemnæs barn nafngivet Elen Adelus

faddere Peder Glad, Beritte Selfors, Anders Bang, Ingbor Echeren i Sjonen, Maren Hemnæs

Peder Glad er kjent sokneprest i Nesna, Beritte Selfors må være Hans's sin mor. Anders Bang (Pedersen) må være Hans's sin mor sin ektemann nr 3.

Ingeborg Ekren i Sjona er ukjent for meg. Maren Hemnes irriterer meg da hun opptrer som fadder sammen med Hans Hemnes veldig ofte og jeg finner ikke utav hvem hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1 Hva er den statistiske sannsynlighet for at det fantes 2 forskjellige Anders T., med sønner: Jon, Thommas og Hans (i den rekkefølgen), og der Anders T. var død før 1708?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Hvis det er riktig som det fremgår av innlegg 1. virker det ganske sannsynlig at denne Anders Tomasen Selfors er d.s. som han fra Sund. Det er litt mye som stemmer for at det kan være feil, etter min mening. Disse skipperslekten han jo gjerne sammen. -

 

Et annet spor kunne være om noen fant ut hvem 1. kona til Anders Adriansen fra Selfors var. Hun hette jo Maren Joensdr., fra Øksningan, (Jon Thomasen fra Sund bosatte seg jo i Øksningan)

 

Så nevner du en Maren Hemnes. Berite Arntsdr. hadde i 1. ektesk. en dr. Maren som blev g.1.m. Hans Pedersen Mula og 2. Anders Larsen Mula.

 

Så nevner du en Ingeborg Ekren i Sjona. Det er sk. etter en Ingeborg Tomasdr. på Ekkren i 1779. Hun var g.m. Jonas Ulriksen.

 

M.v.h. Alv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Nordland og Finnmark lagting, Tingbok , 1730-1740, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31409/42/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090506330042.jpg

Anders Thomassen (og kona) er nevnt her, uten at det tilfører noe som avklarer hans opphav.

 

Sammenlign med:

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Rh/L0007/0002/0001, Helgeland: B Leilendingsskatt, , , 1680-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/30735/23/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20110404620760.jpg

Her har Anders Thomassen ene delen av Selfors, og svigerbroren Bjørn den andre halvdelen.

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo enig med Lars Østensen i at det ikke er så stor sansynlighet, men jeg vil gjerne bevise alt som bevises kan. 

 

Alv Edvardsen har flere gode poenger, jeg skal se på det. Jeg hadde faktisk Jonas Ulriksen og Ingeborg Thomasdatter fra før. Han er av Budde familien. Henne har jeg ikke noe på, men skal grave meg ned i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Thomasdatter Ekren ser ut til å ha vært gift to ganger. 1. Lars Gabrielsen Aanes (nabogården til Selfors) også 2 Jonas Ulriksen Budde. Jeg finner imidlertid ikke foreldrene, men hun var født ca 1720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spor kunne være om noen fant ut hvem 1. kona til Anders Adriansen fra Selfors var. Hun hette jo Maren Joensdr., fra Øksningan, (Jon Thomasen fra Sund bosatte seg jo i Øksningan)

 

M.v.h. Alv.  

 

Hei igjen Alv

 

Jeg er muligens litt treg her nå.

Jon Thomasen på Sund fikk en datter Maren Joensdatter. Hun gifter seg 1. november 1718 på Herøy med Anders Jacobsen Falch http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015610333.jpgHun dør i 1743 Han i 1756 etter å ha giftet seg pånytt i 1744 med Anne Johanne Jacobsdatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg klarer ikke å se ut av dette om denne Maren Jonsdr., evt. kunne være en datter av Jon Thomasen, fra Sund, f.c. 1662, d. etter 1730 og som bosatte seg i Øksningan. Han skal ha vært skipper og Lensmann. 

Som kjent har jo disse slektene en tendens til å holde sammen.

 

Anders Jacobsen fra Selfors, var som sakt g.1.m. Maren Jonsdr., fra Øksningan, d. 1743. Etter det jeg har forstått, bodde de først på Sandnes i Nesna, men byttet åpenbart gård med oppsitteren i Elsfjord, Jon Larsen, som var g.m. Maren Josephsdr., som dr. av Inger Rasmusdr. fra Sandnes, g.m. enkemann Joseph Pedersen, som var g.1.m. Ingeborg Christophersdr. Elsfjord, som igjen er dr. av Elsebe Adriansdr. fra Neppelberg.  

Anders Jacobsen og Maren hadde 2 barn.

Anders Jacobsen blev g.2.m. 1744 m. Anna Jacobsdr., fra Fjelddal i Hemnes. - De hadde ingen barn. Enken Anna blev g.2.m. Anders Pedersen og fikk med ham en sønn, Jacob Falch, f. 1770.

M.v.h. Alv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Såvidt jeg kan se så er vi enige.

 

Hva med "sporet" fra Alstadhaug kanike om at det skulle være en Kruse som var gift med Anders Thommasen? Er det noen Kruse som kan være aktuelle? Kan Anders ha vært gift to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg klarer ikke å se ut av dette om denne Maren Jonsdr., evt. kunne være en datter av Jon Thomasen, fra Sund, f.c. 1662, d. etter 1730 og som bosatte seg i Øksningan. Han skal ha vært skipper og Lensmann. 

Som kjent har jo disse slektene en tendens til å holde sammen.

 

Anders Jacobsen fra Selfors, var som sakt g.1.m. Maren Jonsdr., fra Øksningan, d. 1743. Etter det jeg har forstått, bodde de først på Sandnes i Nesna, men byttet åpenbart gård med oppsitteren i Elsfjord, Jon Larsen, som var g.m. Maren Josephsdr., som dr. av Inger Rasmusdr. fra Sandnes, g.m. enkemann Joseph Pedersen, som var g.1.m. Ingeborg Christophersdr. Elsfjord, som igjen er dr. av Elsebe Adriansdr. fra Neppelberg.  

Anders Jacobsen og Maren hadde 2 barn.

Anders Jacobsen blev g.2.m. 1744 m. Anna Jacobsdr., fra Fjelddal i Hemnes. - De hadde ingen barn. Enken Anna blev g.2.m. Anders Pedersen og fikk med ham en sønn, Jacob Falch, f. 1770.

M.v.h. Alv.  

 

Se: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015610333.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veldig bra og hyggelig  at det legges ut lenker til kildene det refereres til, men det hadde vært enda mer hyggelig om det generellt sidelenker i stedet for bildelenker.
Det gjør det noe lettere å bla frem og tilbake i de oppgitte kildene. (Tar hverken mer tid eller plass) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg fører opp det jeg har notert om Skipper Thomas på Sund i Leirfjord. Han var ant. g.2.m. Kirsten Ellingsdr.

Barn av Thomas:

a) Anders Thomasen, f. ca. 1656, d. før 1708.

b) Jon Thomasen, f.c. 1662, d. etter 1730, bos. Indre Øksningan, Skipper og Lensmann ca. 1690 - 1716.

c) Elling Thomasen, f.c. 1665, ant. g.2.m. enke Maren Jonsdr., Skjeggesnes i Alstahuag, fra Vevelstad.

d) Thor Thomasen, f.c. 1667, g.m. Karen Nilsdr. Tanche, dr. av Nils Hansen Tanche og Kjerstin Hansdr. Leth fra Tr. heim, sk. på Schei 1688 i Dønna. .

e) Sara Thomasdr., f.c. 1654, til Nevernes i Velfjord.

f) Else Thomasdr., f.c. 1670, g.m. Elias Christophersen, Nordnes i Leirfjord.

g) Dorthea Thomasdr., f.c. 1672, g.m. Christopher Paulsen, Tenna i Herøy.

 

Det er nevnt at man tror Nils Hansen Tanche blev g.m. enken Kirsten Ellingsdr. på Sund.

 

Ut fra det som er skrevet i innlegg 1, ville jeg tro det er svært sannsynlig at denne Anders Thomasen på Selfors, er den som kom fra Sund, uten at det er bevist. Man får vel anta det som usannsynlig at to med samme navn, som levde samtidig, skulle ha barn med samme navn. Så stemmer jo også de andre personene som er nevnt, med familien på Sund.

 

M.v.h. Alv.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle. Har jobbet lenge med denne slekten. Min onkel var døpt Nils Tanke Hansen og tre av fire besteforeldre er av tanke- slekt.

 

Det finnes ett dokument som omhandler Nils tanke og beviser at han var av Tanke familien. Jeg har ikke linken her, men kan finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg fører opp det jeg har notert om Skipper Thomas på Sund i Leirfjord. Han var ant. g.2.m. Kirsten Ellingsdr.

Barn av Thomas:

a) Anders Thomasen, f. ca. 1656, d. før 1708.

B) Jon Thomasen, f.c. 1662, d. etter 1730, bos. Indre Øksningan, Skipper og Lensmann ca. 1690 - 1716.

c) Elling Thomasen, f.c. 1665, ant. g.2.m. enke Maren Jonsdr., Skjeggesnes i Alstahuag, fra Vevelstad.

d) Thor Thomasen, f.c. 1667, g.m. Karen Nilsdr. Tanche, dr. av Nils Hansen Tanche og Kjerstin Hansdr. Leth fra Tr. heim, sk. på Schei 1688 i Dønna. .

e) Sara Thomasdr., f.c. 1654, til Nevernes i Velfjord.

f) Else Thomasdr., f.c. 1670, g.m. Elias Christophersen, Nordnes i Leirfjord.

g) Dorthea Thomasdr., f.c. 1672, g.m. Christopher Paulsen, Tenna i Herøy.

 

Det er nevnt at man tror Nils Hansen Tanche blev g.m. enken Kirsten Ellingsdr. på Sund.

 

Ut fra det som er skrevet i innlegg 1, ville jeg tro det er svært sannsynlig at denne Anders Thomasen på Selfors, er den som kom fra Sund, uten at det er bevist. Man får vel anta det som usannsynlig at to med samme navn, som levde samtidig, skulle ha barn med samme navn. Så stemmer jo også de andre personene som er nevnt, med familien på Sund.

 

M.v.h. Alv.

 

Det er vel ikke noe poeng å finne opp hjulet på nytt? Se bla. innlegg 100 og videre....

 

http://forum.arkivverket.no/topic/171912-maren-ellingsdatter-sund-gift-1717-med-lars-pedersen-justad-vefsenleirfjord/page-5

 

Ref # 15 Her skulle forøvrig være kildereferanser nok.

 

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref # 1 og # 7 + http://forum.arkivverket.no/topic/129159-43691-hvem-var-foreldrene-til-rebekka-mogensrn-f-ca-1717-i-rana/page-3# 48 "...Foreldre:2)Anders Tomassen som døde i 1686, var bruker i Inngarden av Selfors i perioden 1681-1686, og han var gift med Berit Jonsdatter Selfors. Det var skifte etter Anders i 1687, og boet var verdt 457 riksdaler i brutto og 450 riksdaler i netto. Disse dyrene var tilsammen verdt 80 riksdaler: 1 hest, 21 kyr, 1 okse, 10 ungnaut, 6 kalver, 15 sauer, 11 gimrar, 4 geiter, 4 bukker og 2 svin. 3 åttringer var tilsammen verdt 12 riksdaler, 12 sildegarn var verdt 7 riksdaler og 13 tønner heimkorn var verdt 13 riksdaler. Dengetøy var verdt 45 riksdaler, og lintøy var verdt 10 riksdaler. Altså var disse folkene velstående ut fra sin tid.3)Berit Jonsdatter Selfors, som var gift med nr. 2.Jeg er mer usikker på dette: Berit Jonsdatter kan jo være datter av Jon Henriksen Selfors.Han var 56 år i 1666, og født ca 1610. Kan jo nevne at Jon Henriksen Selfors var bruker av 1/3 av gården Selfors i 1652, og siden i 1661-1680......"

 

Ja, hun var uten tvil datter av Jon Henriksen Selfors, ref kilde i # 7:

"...Her nevnes dend af forrige sorenskriver Peter Petersen Falck Anno 1681 d. 30 May(?) giordte forretning angaaende gaarden Sælfors mellom Anders Thomassen som har været Citaator(?) ....."

Skifte etter Jon Henriksen?

 

".....at hand skulde forklare hvad der har givet andledning til dend passerede gaardens deling? Der til hand svarede: Det hands fader Joen Henrichsen hafde haft gaarden Sælfors allm??, og efter hands død hafde Biørn Joensen bygslet dend halfe part af gaarden og Anders Thommesen gift med Biørn Joensens syster, Berite Joensdatter dend anden halve-part. B: Joensen fremlagde sin bygsel-seddel af 1679 d: 4d Septembris som blev paaskrevet lydende paa 1 Wog 18 mark i gaarden Sælfors. Anders Pedersen Bang fremlagde sin Bygsel-seddel paa 1 wog 18 mark af d: 28d Junu 1717, som....."

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland prosti, Salten prosti, Prestemanntall 35 (RA/EA-4070/J/Ja/Jab/L0035), 1664-1666, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Sogneprestenes manntall

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35531/37/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10041005203038.jpg

Jon Henriksen med blant annet en sønn Biørn på 4 år er på Selfors i manntall 1666.

 

Anders Pedersen Bang omtaler Anders Thomassen som hans første formand i ekteskabet i samme kilde....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant her, men jeg har ikke mer enn det som alt har kommet frem. Når det gjelder Ingeborg Tomasdatter født ca 1720 som gift med Ulrik Jonassen Bodde får jeg ikke det til å stemme helt. Den Ulrik Jonassen

Budde jeg har i slektsprogrammet(som bror av min mulige forfar Mickel) ble født ca 1703, og var sønn av Jonas Nilsen Budde og Anna Ulriksdatter Brugmann. Han døde allerede i 1726, og ble gravlagt 08.09.1726. Da

var Ingeborg 6 år, og jeg har ingen annen Ulrik Jonassen Budde. Jonas Nilsen Budde kan ha hatt en sønn Ulrik i første ekteskap med Maren Jonsdatter Selfors, som ikke har kommet frem tidligere da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I heftet " Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord ca 1625-1685" av Gerd Karin Lysholm, legger jeg merke til en detalj som jeg har oversett tidligere. På side 3-4 står følgende; "1.1. Anders Thomassen f. ca 1656-d. før 1701, skal iflg. Alstahaug Kanikgjeld ha vært g.m. ? Kruse, gårdbruker Sandnes. Tre sønner som var myndige i 1709." Så er det henvist til fotnote 2: "Selfors i Rana 1701: Jacob Adriansen 45, sønner Joen Andersen 18, Thomis 16, Hans 15, Anders Jacobsen 8. Jacob var g.m. enke Berith Jensdatter (faren var jekteskipper på Selfors) tidligere g.m. jekteskipper Anders Thomassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett den. Hun synes ikke det var godt nok bevis til å ta det med i hefte.

 

Det er jeg forsåvidt enig i. Det henvises dessuten til Alstahaug Kanikgjeld (M. Jakobsen, 1922), som dessverre har vist seg å være en svært upålitelig kilde når det gjelder person- og slektsopplysninger. I Alstahaug Kanikgjeld er Anders Thomasen nevnt som bruker på Sandnes 1615-45, noe som utelukker at han kunne vært født ca 1656 som sønn av Thomas (Jonsen) på Sund (f.ca 1626). Nå inneholder boka allikevel denne feilkoblingen. Jeg finner ingenting som skulle tilsi at Anders fra Sund var bruker på Sandes, men jeg har da ikke sjekket skattelister fra slutten av 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.