Gå til innhold
Arkivverket

Anders Tomassønn Sund gift til Selfors, Rana?


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

I heftet " Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord ca 1625-1685" av Gerd Karin Lysholm side 3 henvises det til at i "Årbok for Helgeland v. Olav Nordsjø" var det rettsak i 1690 om noe høy, i krangelen som fulgte hadde Kirsten Ellingsdatter beskyldt naboen Anders Rasmussen for å ha drept hennes første mann, Thomas Hansen.....

 

Om dette er en korrekt gjengivelse av det som står i "Årbok for Helgeland" så kan så langt jeg klarer å bedømme artikkelforfatteren ikke ha forstått innholdet i rettsaken. Dessuten er det ikke korrekt at Kirsten Ellingsdatters hadde beskyldt naboen for å ha drept hennes første mann, og hennes (eventuelle) første mann er heller ikke navngitt som noen Thomas Hansen i forbindelse med denne rettsaken.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Tingbok 1 , 1690-1693, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28717/108/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090515630767.jpg

Dette er fra tingboka 20. oktober 1691.

"....., da siger Kirsten gaa fra mig kand ? du vilt giøre mord paa mig som du giorde paa min Mand i Høst, ...."

 

post-1909-0-20072700-1424619627_thumb.jpg

 

"Vilt gjøre mord" = mordforsøk?

 

I høst = høsten 1691 eller høsten 1690(?). På dette tidspunkt var Kirsten Ellingsdatter godt gift med Niels Hansen Tanche, og han var definitivt ikke død når rettsaken foregikk. Så min tolkning er at dette gjelder en beskyldning om "mordforsøk" på Kirstens nåværende mann. Noen Thomas er overhodet ikke nevnt i forbindelse med denne rettsaken. Langt mindre noen Thomas Hansen.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årbok for Helgeland er riktig gjengitt av Gerd Karin Lysholm. Har sett både i Årbok for Helgeland 1996 og de omtalte sakene fra 1690 og 1691, og kommet til samme konklusjon: Artikkelforfatteren må ha misforstått.

Endret av Geir Tverå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 27 Glimrende! Det som er betenkelig er at forfatteren har "produsert" denne Thomas Hansen inn i artikkelen. Det er helt greit å misforstå betydning av det som står i tingboka, men å legge til opplysninger som ikke står der, slik som navn på hennes første ektemann, er svært kritikkverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant. Da blir vi kvitt problemet Thomas Hansen. Da heller jeg mot teorien at det var en Thomas Thomasen som var på Sund. Denne døde og Thomas Joensen giftet seg med enken. Så dør enken og Thomas gifter seg med Kirsten Ellingsdatter som igjen gifter seg med Nils Tanke Hansen. Eventuelt er det ikke to Thomas, men en som ble godt voksen og muligens var gift flere ganger.

 

Jeg hadde blitt veldig glad om noen tok seg jobben å transkribere hele dokumentet om rettssaken. Eller er det ikke mer i dokumentet som er interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbz/L0039/0002/0001, Kontribusjon (leilendingsskatt), odelsskatt, skatt av skippere og styrmenn, og husmannsskatt, mikkelsmesse og Martini: Helgeland, Nordlandene, Helgeland, 1661-, oppb: RA

Merknader: Rosstjeneste

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21018/2/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080919650400.jpg

Elias og Thommas eier udj
Aaremmen
Nyland

Her står det besidder self på begge gårdene.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har notert at det bor en Hans Tommassøn på Åremma i 1746. Han er nevnt i ett skifte. Det er jo interessant da Sundadelen hadde en forkjærlighet for dette navnet, men jeg har aldri sjekket dette noe videre.

 

Jeg er ikke på pc ikveld. Så jeg får ikke sjekket noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Bertelsen og Thomas Bertelsen var to av brukerne på Åremma i 1660-årene.

 

Når det gjelder lenken i #31, finner jeg kun Sund i Rana (Hemnes), og ikke Sund som tilhørte Vefsn fram til 1767, og som nå ligger i Leirfjord kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.