Gå til innhold
Arkivverket

Niels Busch, død 1717 i Bergen


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg går litt vill i de mange samme navn og viser til Sollieds skifteutdrag http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1268&storleik=  hvor jeg ikke får tak i hvilken Niels dette gjelder.  Det er to skifter på samme side med de samme barn og i det første i 1717 har han enken Anne Jobsdatter Dischington og i det andre er det "enken" Karen som har de samme barna etter Niels Busch.  Hvordan er det mulig?

 

Kjenner noen mere til denne Niels Busch og hans familie?

 

Det er en annen Niels Busch, nemlig fogden i Sunnfjord (c1590-1645), men han hadde vel bare barna Iver, Peder, Jacob, Fredrik og Adelus.  Noen av disse kom også til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg har notert om Ivar Nielson Busch (1632 - 1688). Vår anelinje går gjennom Frederik Ivarson Busch, bror til den Niels Ivarson Busch du spør om. Opplysningene kommer stort sett fra data hos Fylkesadministrasjonen i Sogn og Fjordane, og bydgebøkene for Solund.

 

Iver Nilsson Busch

(d. ca. 1688). Handelsmann og jordeigar, og truleg son til futen i Sunnfjord. "Ættefar" til ei av dei rikaste slektene i Solund på 1600- og 1700-talet. Gjennom kjøp og inngifte i andre slekter slo Busch-slekta under seg eit stort tal gardar og dreiv handel og gjestgiveri m.a. ved Hersvik i Nordsula.

 

Riksmannsslekta Busch

Busch-slekta var frå midten av 1600-talet mellom dei største jordeigarane i noverande Solund. Mellom anna eigde den garden i Rånøy, som vart rekna som den rikaste garden i Utvær skipreide, i 120 år.

 

Publisert 12.03.2002 09:43. Oppdatert 14.04.2003 12:24.

Ivar Busch var den første norskfødte Busch. Han var truleg son til futen i Sunnfjord, som på den tida budde på Fure - sjå: Futesetet på Fure. Han var gift med dottera til den rike handelmannen Mikkel Jakobsen i Kolgrov. Mikkel hadde grave til seg 12 gardar då han døydde i 1676. Svigersonen Ivar Busch arva dei fleste gardane, i tillegg til tre gardar i Sunnfjord.

 

Gift m.

Partner e.l. Karen Michalsdatter d.1720 Bergen, Hordaland; d.1720 Nykirken, Hordaland;

Barn av Ivar og Karen:

Niels Iverssøn Busch, f.1662-d.1717 Bergen, Hordaland; d.1717 Nykirken, Hordaland;

Thommas Iverssøn Busch, f.1664-d.1738 Bergen, Hordaland; d.1738 Nykirken, Hordaland;

Fredrich Iverssøn Busch (se denne), f.1674 Bergen, Hordaland; f.1674 Nykirken, Hordaland; 1722-d.1750 Askvoll, Sogn og Fjordane;

Michael Iverssøn Busch, 1706-d.1722 Bergen, Hordaland; d.1722 Nykirken, Hordaland;

Jacob Busch, d.1713 Bergen, Hordaland; d.1713 Nykirken, Hordaland; gift med Johanne Lyttichsdtr. Ovenstad, prestedatter fra Lindås

Peder Busch, f. 1714, Bergen, Hordaland, gift med Ingeborg Lyttichsdtr. Ovenstad, prestedatter fra Lindås

Adelus Iversdatter Busch, d.1721 Bergen, Hordaland; d.1721 Nykirken, Hordaland;

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kurt.

 

Så det var sønnesønnen til fogden som var gift med Anne Dischington.  Jeg så ikke klart.  Da er saken klar.

 

Min interesse går via Dischington og du vet kanskje om Niels og Anne hadde flere barn enn Iver og Job som begge dør tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Leif!

 

Det ser ut til at me har interesse av same emne.  Sjå: http://forum.arkivverket.no/topic/197305-job-dischington-nilsson-busch-f%C3%B8dd-i-bergen-kring-1691-handelsmann-stavanger-sunnm%C3%B8re-og-askvoll-endeleg-lagnad/

 

Job Dischington Nilsson Busch døydde ifølgje det eine Geni-utdraget i 1738, men eg ser ikkje noki kjelde for dette.  Kanskje har du finne ut meir sidan februar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke jobbet mere med denne familien, men kan nevne at morfar til Jobs 2. hustru vel var sogneprest Hans Joensøn Fanning 1660-1716 og Anne Sophie Rumohr c1665-1705. 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av disse Busch'ene var borgere av Bergen by, og ble gravlagt i Nykirken, selv om de ikke var bosatt i Bergen. Jeg kikket etter Job i kirkeboka for 1739 men fant ham ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.