Gå til innhold
Arkivverket

Innførsel om konfirmasjon - - hva betyr Ve. ?


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har funnet en vielse i Stavanger og har før det forgjeves søkt etter brudens konfirmasjon. Ved både hennes og brudgommen står det en referanse til 'Ve.' Det står også ved mange andre.

 

Hva skal det bety ?

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 10 (1933-1946), Ekteviede 1934, side 20.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39750&idx_id=39750&idx_listetype=vi&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-22

 

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser nå også at det står Ve under konfirmert kolonnen. Bak enkelte kan det også se ut som om det står fritat.

 

Dette Vks står lengre bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius (innlegg nr 3) må ha rett.

I spalte 14 står det Vks= Vaksinert, i spalte 8 står som regel Vc, og ett sted Vac., begge deler latinsk forkortelse for vaksinert. Noen er blitt fritatt for vaksinasjon, for disse står det på denne siden "Frit." på andre sider "Fritat" som alt påpekt.

 

Sammenlikner vi med andre kirkebøker, f.eks.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Ministerialbok nr. A 27 (1921-1942), Ekteviede 1937, side 142.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39726&idx_id=39726&uid=ny&idx_side=-144
eller

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Klokkerbok nr. B 20 (1921-1937), Ekteviede 1933, side 125.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1753&idx_id=1753&uid=ny&idx_side=-126

blir denne tolkningen sannsynliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kommer så langt som til 14 tror jeg det står "Ubs", og gjelder om brudefolkene var beslektet eller ei? :-)

"Vc" mente jeg var hva det stod i nr. åtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill.

 

Jeg antar at når det ikke står sogn er de konfirmert i samme som vielsen finner sted.

 

Da må jeg lete igjen  :wacko:

 

Det finnes ikke konfirmerte for 1928 i St. Johannes sogn, så da er jeg like langt.

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

er det Ruth Hansen vi snakker om, født i USA 1914, datter av farmer Arthur Knutsen, forlover Agnes Hansen? I så fall, er det sikkert at hun er konfirmert i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg finner Agnes Hansen (mora til Ruth?), hermetikkarbeider, i Adressebøkene som Anne-Lise henviser til, både i 1925 og 1930, så da faller spørsmålet mitt (#11) vekk, og Ruth ble antakelig konfirmert i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

 

Det finnes ikke konfirmerte for 1928 i St. Johannes sogn, så da er jeg like langt.

 

Det kan tenkes at de kirkebøkene fra St. Johannes som inneholder konfirmantlistene ennå ikke er avlevert til Statsarkivet, i så fall må du kunne kontakte St. Johannes i Stavanger, eller de er avlevert men ennå ikke avfotografert, i så fall må du kunne ta kontakt med Statsarkivet i Stavanger og spørre om at de kan slå opp for deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.