Gå til innhold
Arkivverket

Pengeverdi anno Tromsø 1835 og datidens arveregler


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Min tipp-tipp-oldefar Anders Iversen dør i Tromsø i 1835 og så vidt jeg kan lese fra skifteprotokollen har boet en inntekt på RD(?) 26,19 og etter at kreditorene har fått sitt står det til rest 10,22 til fordeling på arvingene.

 

Finnes det tabeller eller lignende som kan forklare hva disse beløpene tilsvarer i dagens kroneverdi?

 

En annen ting jeg stusser over er at de to nevnte arvingene, som jeg ved hjelp fra flere kilder har kommet frem til må være broren Gustav og søsteren Anne Cathrine, blir skjevdelt der Gustav arver dobbelt så mye som søsteren. Gjenspeiler dette datidens arveregler?

 

Anders Iversen fikk to "uekte" barn med hver sine "piger" 14-15 år i forvegen i samme Sogn men kan ikke se i skifteprotokollen at disse barna er nevnt. Var dette en "saksbehandlingsfeil" eller var det bare slikt det var den gangen ?

 

 

 

Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja og Tromsø sorenskriveri, Tromsø distrikt, Skifteutlodningsprotokoll 166 , 1829-1837, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25046/360/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081208710360.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien i dag er avhengig kva du samanliknar med. Det vert nokså ulikt om du reknar etter timeløn for ein gardsarbeidar, pris på ein jordeigedom, smør, sølv, kyr, ....
 

 

Fram til 1860-talet arva brør to lutar og systre éin. (Opphavet til denne fordelinga skal vere at systre fekk medgift når dei gifta seg, i tillegg til arven.)

 

"Uekte" born fekk ikkje arv etter faren, så sant han ikkje hadde tinglyst dei "i kull og kjønn" (då fekk dei halv arv).

For ordens skuld: Barn var "ekte" også når foreldra gifta seg (med kvarandre) etter at barnet var fødd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har kunnet registrere så ble han aldri gift med noen av "pigene". Antagelig forble han "ungkar" til sin relativt tidlige bortgang - 43 år.

 

Takk for info om datidens arveregler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.