Gå til innhold
Arkivverket

Regina Meyer / von Hitziger : ca 1640 - 1727 g.m. Erik Hanssøn Blix


Gry.Onarheim.Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Nå er jeg "på leit" etter en familie, Meyer/Hitziger, både i danske kilder og tyske kilder, noen gode kandidater, men full stopp, så håper på god hjelp her. Vi er mange i Norge med denne anemoder, men intet nytt under solen om henne, pr i dag.
 
Min ane i direkte morslinje, *Regina Meyer / Regina Meyer von Hitziger* - f. ca 1640 ukjent sted og gravlagt 22.04.1727 i Bodø, Nordland, Norge.
Hun var gift med Erik Hanssøn Blix (1647-1720). Han var sønn av den "mektige, rike og fremtredende prest i Nordland", Hans Lauritssønn Blix. Her vet vi mye fra før, og mange debatter på BF.
 
Det er, etter min erfaring, ikke funnet spor tidligere av slektsnavnet *Hitziger* i Norge, ref Vigerust her :  http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=667461#667461

For orden skyld, jeg har lest tidligere debatter, både her og i det gamle forum, men intet nytt ref *denne hustruen.*
 
Denne informasjon har jeg i de siste dagene funnet ref "Meyer/Mejer/von Hitziger", men dog i perioden 1696-1755:
 
1: Otto Ernst Meyer von Hitziger. Født 18.11.1747. Død 24.02.1755, begravet 27.03.1755 i Kristiansand, Vest-Agder, Norge. Far er Søe Capitain Meyer, men ingen mor er nevnt... Han kan ha fornavn Otto ref en annen kilde. Dette barn ble gravlagt i krypten under kirken, så familien hans må vel være av "høyere rang"?

Kilde: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Døde og begravede 1755, side 480-481. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-241

 
 
Ref kilde  : "Tilbake i 1718 var dessuten Mads Jonasen Undal, en sønn av Laurits Andersens bror og dermed barnebarn av slektsfaren Anders Jonsen Undal, blitt gravlagt i familiegravstedet. Enn videre har vi kjennskap til at et barn av major Rye ble nedsatt i Undal’enes gravsted i 1723, og det gjorde likeledes artillerimajor von Holten i 1743 og åtteårige Otto Ernst Meyer von Hitziger i 1755"
 
 
Far til barnet?: Otto Mejer von Hitziger, f. 1707.
Kilde: Flådens officerer dansk/norske flåde 1660-1814.
Intet mer sjekket her.

 
2: En Capitain Mejer finner jeg også som fadder ved dåp i 1754, i samme kirkebok, barnets foreldre er Just Arctander og Sophia Dorothea Møinichen ( foreldrene må vel være danske). 
 
3: Louise Johansdatter Meyer von Hitziger. Døpt 15.02.1696 Nikolay kirke, Kbh, vielse 1715 (alder 19 år), død 1733 Holmen, Sokkelund, Kbh. 
Foreldre: Johann Meyer (1644-1748) og Abelone Marsilia/Mawilia Hansdatter ( - 1746)
Kilde : llaustsen.dk -  Ikke sjekket primærkilder.
 
4: Lovise Johansdatter Meyer von Hitziger, gift 1715 med Frederich Neuspitzer (1681-1749), kommandant på Christiansø ( det er vel ved dagens Bornholm) 
Kilde: Aneopslag.dk. Hans foreldre døde i Solum, Telemark ( Johan Jacob Neuspitzer og Sophie Margrethe von Cronborg.  -  Ikke sjekket primærkilder.
 
Jeg vil anta at disse personer har et slektsforhold til "min" Regina Meyer (Meyer von Hitziger)?
 
Takk for deres tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info:

Regina hadde flg barn med Erik Hanssøn Blix, reg Bodin bygdebok II-5 - Forfatter Terje Gudbrandson:


1. Johan f. ca 1672 ( 1701 - " å være reist til Finnmarka")
2. Ane (trolig kalt Ane Ane Sofia som fadder 15. okt 1693) gift med Michel Hvid ( se II her) (Annichen i andre kilder = mine notater)
3. Maren, gift med Henrik Bruun på Valle i Gildeskål.
4. Ingeborg (hjemme 1703)

Parets første barn er kalt Johan - dette navnet finner jeg ikke i aner tilbake på Eriks aner - antar derfor at far til Regine er en Johan i ulike navnevarianter?

Jeg leter etter en Johan Meyer i Tyskland/Danmark - men intet supertreff.

Fant en Johann Hitziger, skredder : Johann Hitziger - 22.10.1640 - Lübeck i SH, nevnt i Bürgerannahmebücher und Register zum Erwerb der Staatsangehörigkeit, 1591-1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref pkt 4 i mitt første innlegg:

Louise/Lovise Johansdatter Meyer von Hitziger / Hetziger g.m. Frederich Neuspitzer.

Hans foreldre, Johan Jacob Neuspitzer og Sophie Margrethe von Cronberg. Paret død i Solum, Norge. 
Kilde webside som nevnt over :  Aneopslag.dk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tore H. Vigerust 

 

 

 

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

Innlegg: 1235

Bosted: OSLO icon_minipost.gifSkrevet: 29 Nov 2006 19:59:46    Tittel: Re: von Hitziger reply_mini.gif icon_quote.gif Det står i Henning Sollieds artikkel NST III s. 91 at at Erik Hanssøn Blix 6/5 1670 fikk bevilling til ekteskap uten trolovelse og lysning med Regina von Hitziger. Deres to barn var født 1672 og 1680. 

 

Ruth Midttun har i NST VIII s. 257 ment at Regina Hitziger var hans første kone og at Regina Mejer (Meyer) var en annen. (Selvangivelsen 1720 har navneformen Mejer.) 

 

Opplysningen fra 1670 er p.t. tvilsom, siden noen bevilling av dette slaget ikke er innført i kildeskriftet Norske Kongebrev, verken under 1670 eller andre år omkring dette året. NK bygger på kopibøkene av utgående kongebrev samt trekker inn alt som finnes av konsepter. Om opplysningen skulle være korrekt, kunne brevet med bevillingen f eks ligge under Danmark, ikke under Norge. 

 

Da det altså enda ikke kan påvises noen navneform von Hitziger i Norge, men bygge på en feiltagelse eller misforståelse, er vel spørsmålet oppløst av seg selv. Dette vil endre seg hvis det kan påpekes kilder med navneformen i behold. 

 

Fornavnet er derimot sikkert nok, og det gjør at Regina kjent 1720 sannsynligvis også er mor til Erik Blix' barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! Lå under Danmark, sal. Vigerust - ! Fikk alt ved et lite batalingsoppdrag fra historiker i Kbh. Skanna filer og oversettelse - takk!
Her på BF intet interesse endog ho Regina er formor til så mange i Salten...


Her på BF med rundt 30 online pr dag - stort miljø ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei Gry!

Denne kommentaren kjem seint - har ikkje sett debatten før no. Eg kan ikkje hjelpe deg mykje med foreldra til Regina. Men du skriv (#4): "Opplysningen fra 1670 er p.t. tvilsom, siden noen bevilling av dette slaget ikke er innført i kildeskriftet Norske Kongebrev, verken under 1670 eller andre år omkring dette året". Vel, du finn løyvet på Riksarkivet i København: Opplysing om giftarmålet er gitt i "Bevillinger paa Vielse i Huset, Sjællandske Registre" No. 156 (fol. 45-46). Dei gifte seg altså på Sjælland i 1670, men det står ikkje kor på Sjælland. Opplysing om løyvet finn du også (sekundærkjelde) i Personalhistorisk Tidsskrift 6/IV s. 106: "Uddrag af Kancelliets Registranter ang. Vielser, Daab og Begravelser 1670-75".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

 

1: Otto Ernst Meyer von Hitziger. Født 18.11.1747. Død 24.02.1755, begravet 27.03.1755 i Kristiansand, Vest-Agder, Norge. Far er Søe Capitain Meyer, men ingen mor er nevnt... Han kan ha fornavn Otto ref en annen kilde. Dette barn ble gravlagt i krypten under kirken, så familien hans må vel være av "høyere rang"?

Kilde: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Døde og begravede 1755, side 480-481. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-241

 
 
Ref kilde  : "Tilbake i 1718 var dessuten Mads Jonasen Undal, en sønn av Laurits Andersens bror og dermed barnebarn av slektsfaren Anders Jonsen Undal, blitt gravlagt i familiegravstedet. Enn videre har vi kjennskap til at et barn av major Rye ble nedsatt i Undal’enes gravsted i 1723, og det gjorde likeledes artillerimajor von Holten i 1743 og åtteårige Otto Ernst Meyer von Hitziger i 1755"
 
 
Far til barnet?: Otto Mejer von Hitziger, f. 1707.
Kilde: Flådens officerer dansk/norske flåde 1660-1814.
Intet mer sjekket her.

 

 

Jeg ser av Vernepliktens historie 950-1996 at en Otto Mejer von Hitziger var kaptein i Sjøinnrulleringene i Kristiansand 03.08.1752-1355. 

https://www.nb.no/items/bf2d73dcc94734c70992c3563f45acb0?page=307&searchText="von Hitziger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Takk til Angell og Hohler og beklager ingen tilbakemelding på lang tid.
Men her nyheter ref ho Regina i annen debatt:
https://forum.arkivverket.no/topic/201344-var-johan-fredrik-von-marschalck-sophie-margrethe-og-augusta-juliana-vanvon-cranenburg-søskenhalvsøsken/?tab=comments#comment-2220837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.