Gå til innhold
Arkivverket

En skikkelig nøtt- nok en gang: Christen Ingebrigtsen/Ingebretsen/Embretsen, Tynset


Anita Aamo
 Del

Recommended Posts

I håp om at det er kommet nye brukere til i løpet av de siste årene som som kanskje har denne karen i databasen: Hvem er den Christen Ingebrigtsen/Ingebretsen/Embretsen som ble konfirmert i Tynset kirke i 1770 (nr 6 fra venstre i vedlegg) , og som ble gift med Berit Olsdatter (født 1774 på Strømsløkken, Alvdal) 22. juni 1790. Dette paret er å finne på Viken i Bardu ved folketellinga i 1801, senere finner man dem igjen på Rørbakken i Salangen, der sporet blir borte etter noen år. Deres datter Karen (Kari) Christensdatter, født 1793 på Strømsløkken, Alvdal, død 1839 i Salangen, Troms, er min ane på min farmors side.

 

For ordens skyld: Jeg har hatt innlegg om opphavet til Christen tidligere, både på "Slektsforum" og på det gamle brukerforumet her, uten at jeg er i stand til å finne tilbake til dette innlegget (!). Jeg har full oversikt over Berit Olsdatters forfedre, det er Christen/Kristen (?) som er og forblir den store "nøtta".

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=97612http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=97612

 

Tilleggsopplysning:

I flere slektstavler lagt ut på nettet kan en forøvrig lese at Christen Ingebrigtsens far er oppgitt å være Embret Mathisen Næverdal. f. l727, bosatt først i Alvdal og senere i Rendalen. Ved søk i FS får en opp de samme opplysningene. Dette er utvilsomt feil. Embret Mathisen Næverdal hadde en sønn ved navn Christen. Denne gutten ble født i Alvdal i l765, men "problemet" er at han døde allerede i l768 (Kilde: kirkebok i Statsarkivet, Hamar). Konklusjonen er altså at den Christen Ingebrigtsen som var bosatt på Viken i Bardu i l801 umulig kan være sønn av Embret M. Næverdal. . En av Christens døtre, Karen Christensdatter (den yngre) ble forøvrig gift med en Sivert Sivertsen, og sammen med ham ble hun nyrydder på Kirkesjord i Målselv.

 

 

 

 

Er noen av brukerforumets gode hjelpere som har noen innspill?

post-1513-0-33738000-1424206052_thumb.jpg

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anita.

 

Det er en ikke så lett sak det du er inne på, om du leser litt historie fra 1789, vil du skjønne hvorfor Gudbrandsdøler og Østerdøler drog mot nord. Den største syndefloden i moderne tid traff nemmelig disse områdene en 5-6 dager i juli i 1789 raseringene var så store, at folk rømte i hopetall, først og fremst nordover. En finner familier på vandring mot nord både til Trøndelag, Nordland og Troms. Selv har jeg rotet, og fulgt forskjellige slekter oppover, der finnes faktisk spor over grensen inn i Nord Sverige etter familier, som først slo seg ned noen år i Nord- Norge, men senere drog over til Sverige. Et alternativ, verd å snuse på. Og faktisk, kom noen sørover igjen, trolig med jakter til Vestlandet.

 

Torleif

Endret av Torleif Odland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Torleif, Odd Annar og Astrid som har tatt seg tid til å stoppe opp ved dette innlegget, og til Reidar O., som har sendt meg en pm med lenke til Bardu bygdebok. Jeg burde selvsagt selv ha lagt inn lenke til folketellinga i 1801, men i alle fall er det samme familie det gjelder. Det virker imidlertid som om denne familien ikke ble lenge i Bardu, hva nå grunnen måtte være. Noen år senere finner man dem nemlig igjen på Rørbakken i Salangen (Se kopi av sjeleregister). Jeg vil tro at Christen må ha dødd relativt tidlig, for jeg finner ikke spor av ham senere. I Salangen BB står det forøvrig også at datteren Karen (Kari) ble oppfostret på Indregård, noe som vel kanskje støtter teorien om at hun tidlig ble foreldreløs. Men uansett, så er problemet hvem denne Christen er sønn av. Ved eldstedatter Karens dåp (se vedlegg) later alle fadderne på ymse vis å være knyttet opp mot mor Berit Olsdatters slekt. Dette kan vel muligens ses på som en indikasjon på at han slett ikke er fra Tynset, men er kommet dit, kanskje like før konfirmasjonen, som tjenestedreng e.l.

post-1513-0-28172700-1424266170_thumb.jpg

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=8&uid=22628&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%9CK%B42%B2%AA.%B62%B4R%CAT%B2.%B62%B1R21%B20%041%81B%C5J%D6%99V%16%D6%B5%00%B6G%09%89

 

Da er lenke til sjeleregister for Ibestad på plass. Her finner en som sagt Christen/Kristen på Rørbakken i Salangen i l805. Etter dette forsvinner han og kona Berit Olsdatter for meg.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Torleif.

Nå er jeg jo langt fra noen ekspert på gruvehistorie, men jeg vil anta at mange av de som dro nordover på slutten av 1700-tallet hadde vært knyttet til gruvene i Kvikne, Folldal osv. Om noen disse etterhvert dro over til Nord-Sverige er vel forståelig i lys av dette. Svensk gruveindustri er jo av gammel dato, og flere gruver ble også etablert i de nordlige delene av Sverige på 1700- og 1800-tallet. Kanskje var det arbeidsmuligheter her?

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Jan Erik Aas sin hjemmeside står det at Christen døde i 1807. 

 

I kikebok for Ibestad finnes en Christen Ingebrigtsen død i 1807 med alder 59 år.

 

Riktignok 5 år feil i forskjell til født 1753, men det er innenfor det som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9659&idx_id=9659&uid=ny&idx_side=-226

 

I følge kirkeboka dør Christen i november 1807. Har prøvd å finne ut hva som skjer med kona Berit Olsdatter etter 1807, men uten å lykkes så langt. Mener imidlertid å huske at jeg for noen år siden fant i alle fall en av sønnene i Bardu ut på 1800-tallet, men som den sanne amatøren jeg var (og fortsatt er!) har jeg ikke notert hvor jeg fant denne informasjonen.

 

Når det gjelder denne Christen, så er det vel bare å innse at opphavet kan være umulig å finne ut av, bortsett fra at far het Embret/Ingebrigt, og mor antakelig Karen/Kari- jmf navnene på døtrene, der det faktisk er hele to stykker i søskenflokken som bærer samme navn og nok er oppkalt etter hver sin bestemor Karen/Kari.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruveindustrien har jeg ikke studert Anita, men jeg har tidlig på 1790 funnet familier igjen på vei nordover. Jeg har undret meg endel over, hvorfor det ikke stoppet opp ved gruvene på Røros, men der finnes få der. Og der var vel gruver på Tynset også. At dette muligens kan ha hatt en forbindelse til at endel drog inn i Sverige, helt sikkert. Men "Storofsen" jaget mange husstander på flukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Løfter fram denne tråden igjen, men nå med vinkling på Christens kone Berit Olsdatter, f. 1774 på Strømsløkkken i Alvdal, Hedmark. Som nevnt ovenfor døde Christen selv i november 1807, men når og hvor døde Berit Olsdatter. Har prøvd å bla meg gjennom kirkebøkene for Målselv, Bardu og Salangen, men uten å finne dødsdato. Er det noen "proffe" der ute som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med velvillig hjelp fra en dreven slektsforsker finner jeg to personer som heter Berit/Beret Olsdatter i Bardu i perioden 1820-1844:

 

Den ene er en Berit Olsdatter, omtalt som tjener på Eggen i Bardu ved folketellinga i 1825 (Kilde: Bardu bygdebok, bd 1. s. 161). Kan dette være Christen Ingebrigtsens enke, som har flyttet fra Rørbakken i Salangen tilbake til Bardu etter ektemannens død? I følge bygdeboka er Berit Olsdatter født i 1777, og oppgis å være 48 år i 1825.

 

Den andre personen er en Beret Olsdatter, som dør på Høiden i Bardu 19. januar 1844 og gravlegges 3. mars:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9661&idx_id=9661&uid=ny&idx_side=-267

 

Men her er det springende spørsmålet om denne Beret/Berit kan være datter av en Ole Olsen, født ca 1742 på Kvernbergjordet i Alvdal.

 

Er det noen med lokalkunnskap om slekter i Hedmark (Alvdal/Tynset) og Bardu som har innspill om disse to kvinnene ved navn Berit?

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.