Gå til innhold
Arkivverket

Saelort? Eller noe annet?


Ingrid Brustad
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er usikker på tydinga her. Står det saelort? Se punkt 1 på bildet fra Forlikskommisjonen 1815.

 

På forhånd takk!

post-2187-0-80113900-1424252943_thumb.png

post-2187-0-40564400-1424255931_thumb.jpg

Endret av Ingrid Brustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har lagt ved vedlegg til bilde som viser hele teksten over, det er referat fra en forligelseskommisjon i 1815. Se punkt 1 på teksten, der finner du ordet. :-)

 

Mvh Ingrid B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være en løsning - og det kan forklare punkt tre mer. Jeg har vanskeligheter med å lese punkt tre på forligskommisjonen også. Så langt jeg har greid å lese står det:

"3. Ole Nielsen som Værge for Pigen Gunnild Brÿnildsdatter mod Søren

Nilsen med kourator Kittil And. Ejiken fordti Søren sist høst og Vinter hav(r?)

funder (?) et(?) oppdigtet (?).....:.....(?) Gjermund Solberg har nattes

tider Ansøgt og Afvist Pigen og søgt at forføre hende m.m. For Søren  

møtte med ham etter Fuldmagt i gaar Ole Gregersen Nordbøe _ Ole Gre

gersen negtede Søgsmaalet, ville icke forsvare sig og sagen henvist til Retten..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! 

 

Når man leser det i samsvar med punkt tre i forliksprotokollen stemmer det mer overens enn med betydningen "horskarl" enn med "sauelort". Jeg tenkte en stund på horebock, men slo det fra meg. I punkt en er da anklagen at hun har "utskiældt" Søren for en "horskarl" og "æretyv". I punkt to står det at hun er anklaget for å ha udskjælt Nils (faren til Søren) for en "Tyv og Skielm". I punkt tre er det Gunnild på sin side som anklager Søren for noe han har oppdigtet om henne, og at han har søkt å forføre henne. I punkt tre er jeg veldig usikker på tolkningen da jeg ikke greier å lese ord for ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....høst og Vinter hav / de under et opdigtet paataget ......., sic Gjermund Solberg......

 

Kunne vere freistande å lese inn "navn" - men det er det nok ikkje..... Han har i alle fall kalla seg Gjermund Solberg når han kom snikande.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fordie Søren siste Høst og Vinter har under et opdigtet, paataget Navn, sc. Gjermund Solberg, har nattetider besøgt og befridt Pigen og søgt at forføre hende- m.m. [...]

... ville icke foreene sig...

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.